Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Det skal være let at hoppe på letbanen

Gode parkeringsmuligheder for biler og cykler langs letbanen skal være med til at minimere trængselsproblemerne i byen. Det skal være let at hoppe på letbanen

Dagligt pendler cirka 54.000 mennesker til arbejde i Aarhus Kommune og cirka 31.000 ud af kommunen. Arkivfoto: Valdemar Jørgensen

Stil bilen eller cyklen og hop på toget. Det skal være let at skifte mellem forskellige transportmidler fra midten af næste år, når letbanen indtager de aarhusianske veje og gader.

Derfor har rådmand for Teknik og Miljø Kristian Würtz (S) fremlagt en strategi for, hvordan man skaber gode parkeringsforhold til letbanens kommende passagerer.

Et af de største fokusområder i strategien er, at det skal være muligt for pendlere fra forstaderne og fra byerne længere væk fra Aarhus at skifte fra bil til tog. Derfor vurderer Teknik og Miljø også, at det ikke er realistisk at indføre betaling ved kommende parkeringspladser.

»Sætter vi en prisbarriere op, risikerer vi, at flere vil sige nej tak til tilbuddet om at bytte bilen ud med toget,« siger Kristian Würtz.

Det første sted, som Teknik og Miljø vil etablere nye parkeringsforhold til de kommende letbanependlere, er i Lisbjerg. Her skal laves et helt nyt parkeringsanlæg med omkring 100 parkeringspladser til biler og lige så mange til cykler.

Ifølge rådmanden kan det også lettere lade sig gøre at give folk gratis p-pladser i Lisbjerg og ikke i Aarhus C, da det er billigere at anlægge parkeringspladsen i Lisbjerg.

Håb om mindre trængsel

Rådmanden håber også på, at parkeringsanlægget i Lisbjerg vil være med til at mindske trængslen ind mod byen fra nordsiden.

»Lige præcis Aarhus Nordområdet er et af de steder, hvor der rigtig mange morgener er meget lange køer. Her vil der nu blive mulighed for, når man kommer fra Djurslandsmotorvejen, at hoppe direkte ind i et tog og køre ind til Skejby og universitetet på ganske få minutter i stedet for at sidde i kø. Det, tror jeg, faktisk godt kunne tiltale mange,« siger han.

Dagligt pendler cirka 54.000 mennesker til arbejde i Aarhus Kommune og cirka 31.000 ud af kommunen.

I strategiplanen er overvågede parkeringspladser også nævnt som en faktor, der spiller ind, når folk skal overveje, om de har lyst til at parkere deres bil på en parkeringsplads, men det er ikke noget, som indgår i kommunens planer på nuværende tidspunkt.

»For os handler det ikke så meget om, hvorvidt p-pladserne er videoovervåget, men mere, at de kommer til at ligge et sted, hvor der stort set hele tiden er mennesker, for der er ikke ret mange aarhusianere mig bekendt, som er utrygge ved at sætte bilen ude foran Netto. Derfor handler det for os mere om synlighed end decideret overvågning,« siger teknik- og miljørådmanden.

Derfor ser han gerne, at de kommende parkeringspladser til letbanen kommer til at ligge i forbindelse med noget andet for eksempel en dagligvarebutik eller boliger.

Kristian Würtz forklarer også, at man får en dobbelt gevinst ved at lægge parkeringspladserne ved en dagligvarebutik, da pendlerne og butikkens kunder sjældent ville skulle bruge store dele af parkeringspladsen samtidig.

Et andet fokusområde i forslaget er cykelparkering, da kommunen regner med, at mange vil skifte fra cykel til tog. Her er planen, at der skal laves overdækket cykelparkering ved letbanens stationer. Særligt fokus er der på cykelparkering inde i midtbyen, fremgår det af strategien for parkering i forbindelse med letbanen.

Til hele projektet er der afsat 41,4 mio. kr., som er finansieret med midler, der er reserverede til formålet, bl.a. med penge fra budgetforliget fra 2016. Derudover indgår også et statstilskud i finansieringen.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

JP mener: Medierne er for ærbødige over for EU-systemet

Ikke mindst tilhængere af EU bør betragte systemet – herunder Jean-Claude Juncker – både kritisk og årvågent.
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Himmelbjerget er smuk i al sin enkelhed

Erling Melgaard Jarsbo
Himmelbjerget og omgivelserne trænger på ingen måde til udbygning med "hypet bras" og forgængeligt ragelse.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her