Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Godt for miljøet og ørerne

De nye letbanetog kører på el og larmer kun det halve af de nuværende dieseltog på nærbanerne mellem Odder og Grenaa.

Letbanens 26 eltog kommer til at erstatte et stort antal dieseldrevne busser og tog – og forhåbentlig en masse biler – og skal derfor blive en gevinst for miljøet og aarhusianerne.

Og jo større en del af elproduktionen i Østjylland, der kommer fra bæredygtige energikilder som vindkraft, des mere miljøvenlig bliver letbanen.

De 26 toge kommer ifølge den nuværende togplan til at køre i alt 3,1 mio. km om året. Det giver et elforbrug på ca. 14.000 MWh (Megawatt-timer) om året – svarende til elforbruget i 2.000 parcelhuse.

Miljøvenlig strøm

Noget strøm vil komme fra vindenergi, resten vil komme fra elkraftværker som Studstrup-værket. Her er man i øjeblikket i færd med at omstille produktionen til øget brug af biomasse, som vil reducere værkets CO2-udslip med op til 90 pct.

Det giver letbanen et meget lavt CO2-udslip sammenlignet med de biler, busser og dieseldrevne tog, som det afløser.

Letbanetogene kommer også til at støje mindre end de dieseltog, der i dag kører på Aarhus Nærbane.

Letbane- direktør: »Vi har købt en Audi«

Støjen reduceres

Aarhus Letbane I/S forventer en støjreduktion på 12 dB ved normal kørsel og 6 dB ved start og acceleration. En reduktion på 12 dB betyder en halvering af støjen.

Støjen fra letbanen vil kommer til at ligge på et niveau mellem 40 og 50 dB ved boliger langs letbanen. Det svarer til lyden af en almindelig samtale og er under Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi, der er 64 dB ved beboelser og 69 dB ved kontorer.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

JP mener: Medierne er for ærbødige over for EU-systemet

Ikke mindst tilhængere af EU bør betragte systemet – herunder Jean-Claude Juncker – både kritisk og årvågent.
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Himmelbjerget er smuk i al sin enkelhed

Erling Melgaard Jarsbo
Himmelbjerget og omgivelserne trænger på ingen måde til udbygning med "hypet bras" og forgængeligt ragelse.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her