Aarhus

Godt for miljøet og ørerne

De nye letbanetog kører på el og larmer kun det halve af de nuværende dieseltog på nærbanerne mellem Odder og Grenaa.

Letbanens 26 eltog kommer til at erstatte et stort antal dieseldrevne busser og tog – og forhåbentlig en masse biler – og skal derfor blive en gevinst for miljøet og aarhusianerne.

Og jo større en del af elproduktionen i Østjylland, der kommer fra bæredygtige energikilder som vindkraft, des mere miljøvenlig bliver letbanen.

De 26 toge kommer ifølge den nuværende togplan til at køre i alt 3,1 mio. km om året. Det giver et elforbrug på ca. 14.000 MWh (Megawatt-timer) om året – svarende til elforbruget i 2.000 parcelhuse.

Miljøvenlig strøm

Noget strøm vil komme fra vindenergi, resten vil komme fra elkraftværker som Studstrup-værket. Her er man i øjeblikket i færd med at omstille produktionen til øget brug af biomasse, som vil reducere værkets CO2-udslip med op til 90 pct.

Det giver letbanen et meget lavt CO2-udslip sammenlignet med de biler, busser og dieseldrevne tog, som det afløser.

Letbanetogene kommer også til at støje mindre end de dieseltog, der i dag kører på Aarhus Nærbane.

Letbane- direktør: »Vi har købt en Audi«

Støjen reduceres

Aarhus Letbane I/S forventer en støjreduktion på 12 dB ved normal kørsel og 6 dB ved start og acceleration. En reduktion på 12 dB betyder en halvering af støjen.

Støjen fra letbanen vil kommer til at ligge på et niveau mellem 40 og 50 dB ved boliger langs letbanen. Det svarer til lyden af en almindelig samtale og er under Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi, der er 64 dB ved beboelser og 69 dB ved kontorer.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Friheden er etisk begrundet

Filip Steffensen, næstformand, Liberal Alliances Ungdom, Aarhus, Langballevej 134, Mårslet

Debat: Nedrivning løser ikke parallelsamfund

Britt Bager, boligordfører for Venstre, valgt i Østjyllands Storkreds
Jeg kan love, at der vil være langt flere konkrete redskaber i regeringens udspil end et par nedrivninger hist og her.

Åbent brev: Presser Aarhus Kommune retsstillingen for at spare penge på børn med handicap?

Charlotte Jensen, | Kis Holm Laursen, | Gro Nielsen, | Claus Thomasbjerg, | Marianne Banner, | Nina Rasmussen, | Rikke Ingemann, | Conni Andersen, | Anne Kjeld Pedersen, | Viggo Jonasen, | Tomas Bjørn Pedersen, | Morten Olesen, | Jan Østergaard, mangeårig bisidder i handicapsager og til daglig chefanklager
Åbent brev til politikerne i Aarhus Byråd – med håb om en konstruktiv dialog, og at handicappede børn kan komme på den politiske dagsorden i Aarhus Byråd på et oplyst og velunderbygget grundlag.
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Camping 2018: Fire spørgsmål om campingtendenser
Eksperten Anne-Vibeke Isaksen fortæller om aktuelle campingtendenser og viser vej til nogle af de mest specielle og spændende campingpladser, det er værd at besøge i Danmark og Europa i 2018. 
Se flere
Biler
Tænk dig godt om, før du køber en brugt dieselbil
Udbuddet af nyere brugte dieselbiler er pænt. Du skal helst gå efter en model med de nye Euro 6-motorer og dagligt køre motoren driftsvarm, for at det er en god idé, siger eksperter. 
Se flere
Viden
Månen kan have huler, som mennesker kan bo i
Gamle lavarør kan gøre det nemmere at bosætte sig på Månen. Specielt nyopdagede grotter langt mod nord er spændende, fordi de kan rumme vand i form af is. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her