Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Opsøgende strategi sikrer byen flere turister

Succes: Aarhus er i turismemæssig vækst. De seneste år har budt på flere rekorder, og 2016 ser ud til at blive endnu et godt år. En af årsagerne er en ændret mediestrategi.

Værtskabet for Europæisk Kulturhovedstad 2017 er en vigtig medspiller i kampen om at trække flere turister til Aarhus, mener VisitAarhus’ direktør Peer H. Kristensen. Arkivfoto: Joachim Ladefoged LADEFOGED JOACHIM

Flere turister vælger at tage turen til Aarhus.

Uden at have alle tallene på plads endnu, er VisitAarhus’ vurdering, at Aarhus går i top-10 for byer i Europa, der har den største turismevækst. Og succesenfortsætter:

»Vi ligger på en vækst på 15-16 pct. for 2015, men alene i januar i år var der en vækst på 24 pct. sammenlignet med sidste år,« siger direktør i VisitAarhus, Peer H. Kristensen.

Der er mange gode grunde til den store vækst i Aarhus. En af dem er den mediestrategi, VisitAarhus indførte i 2014.

Den indebærer bl.a., at VisitAarhus inviterer udenlandske bloggere og journalister på presseture til byen, i håb om at der kommer positive omtaler ud af det.

Det er en fornuftig strategi, siger turismeforsker Szilvia Gyimothy fra Aalborg Universitet.

»Det er en ret almindelig og velkendt strategi for at højne kendskabet til en destination. Det har man brugt siden 1980’erne, hvis ikke før. En strategi, der har en bevislig effekt, både statistisk og forskningsmæssigt,« siger hun.

Det ser da også ud, som om at Aarhus’ strategi virker. Siden 2014 er Aarhus blevet nævnt i stribevis af artikler i internationale medier.

2017 åbner døre

Værtskabet for Europæisk Kulturhovedstad 2017 er en vigtig medspiller i kampen om at trække flere turister til Aarhus, mener VisitAarhus’ direktør Peer H. Kristensen.

»2017 betyder alt. Der kommer 25 journalister i det her kvartal. Dem har vi på besøg i fællesskab med Aarhus 2017, fordi vi i værtskabet har fået en international historie at hænge Aarhus op på,« siger han og understreger, at det selvfølgelig også hjælper, at Aarhus i forvejen har et godt produkt.

Når journalisterne inviteres til byen, er det i et partnerskab med byens kulturinstitutioner, restauranter og hoteller, som bl.a. er behjælpelige med bespisning og indkvartering af de inviterede mediefolk.

»Det er byen, ikke VisitAarhus, der er vært,« som Peer H. Kristensen siger.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Sket i byen

På skraldejagt i skovbunden

En gruppe børn og voksne var søndag formiddag ude og samle affald i Riis Skov på foranledning af familiemediet "Børnenes Aarhus".
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Sæt strukturændringer i Børn og Unge på standby

Lone Norlander
Enhedslisten opfordrer til, at rådmanden, og de øvrige politikere bag budgetforliget, igen vil lytte til den store usikkerhed og utryghed, som deres beslutning om nedskæringer og ny struktur i Børn og Unge har medført.

Debat: Regeringens spareiver rammer gymnasiale suppleringskurser

Annette Nordstrøm Hansen
Enhver skelen til faglige og pædagogiske hensyn bliver tilsidesat til fordel for jagten på selv de mindste besparelser.
Aarhus' historie
Annonce
Redaktionen anbefaler
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Djævlens bro fører til fransk Catalonien
Det rødgule catalonske flag vajer både på Pyrenæernes nord- og sydside. Men mens de fleste har hørt om det spanske Catalonien, er det franske Catalonien mindre kendt. 
Se flere
Bolig
Guide til fremtidens hygge-begreb: Med ikigai kan du give dit liv personlighed
Ikigai er en japansk livsvisdom, der handler om at søge mening med livet. Begrebet har eksisteret siden oldtiden, men er i dag ved at overgå hygge-begrebet. Her er nogle gode råd til, hvordan du selv kan bruge ikigai i indretningen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her