Aarhus

Porten til havnen blev slået ind

Forvandling: Krydset ved Viby Ringvej og Åhavevej blev lagt om, så bilister hurtigere og nemmere kan komme til havnen og centrum.

Åhavevej er gået fra at være en trafikal flaskehals til nu at være en nem og hurtig vej til Aarhus Havn.

Godt nok forvirrede det nye kryds bilisterne lidt, da det åbnede i 2012.

For mens det nu var blevet muligt at komme ad Motorvej Syd til Åhavevej uden at skulle gennem et lyskryds på Viby Ringvej, fik afkørslerne fra motorvejen også nye navne af Vejdirektoratet.

Det sendte mange af dem, der i virkeligheden skulle ad Viby Ringvej, direkte videre ud ad Åhavevej og derefter ud i en U-vending ved Eskelundkrydset. Men begynderproblemerne har bilisterne nu lagt bag sig, lyder det fra lederen af trafikprojektet, der igangsattes i 2010.

Forvandlingen
Fra motorvejen til havnen
  • Siden 2010 har Aarhus Kommune arbejdet på en direkte vejadgang fra Motorvej Syd til Aarhus Havn.
  • Etape 1, Åhavevej, er allerede etableret.
  • Etape 2, tunnelen under Marselis Boulevard, afventer.
  • Finansieringsmodellen er på plads.
  • Trafik og Veje afventer dog endnu det mest »gunstige tidspunkt for opstart«, lyder det.

»Vi får ros for Åhavevej-projektet. Folk synes, det er dejligt, at man kan køre under Viby Ringvej på vej ind i byen – fremfor at komme op i et lyskryds, som man skulle før. Det giver meget bedre fremkommelighed, at man kan komme fra Motorvej Syd og direkte ind til byen, uden at man skal stoppe ved signalanlæg,« siger Helle Svantemann, der er projektleder hos Aarhus Kommunes Trafik og Veje.

Åhavevej, der tidligere fyldte to spor, genererede førhen lange bilkøer mellem firsporede Marselis Boulevard og Motorvej Syd, men nu er den blevet udvidet, så der er bedre plads til bilerne. Den firsporede vej under broen stod færdig i september 2013.

Mere vejarbejde forude

Omlægningen er blot første etape i et større trafikprojekt. Aarhus Kommune vil nemlig sikre direkte adgang fra Motorvej Syd til Aarhus Havn. Etape 2 byder på en tunnel under Marselis Boulevard. Det betyder mere vejarbejde forude på strækningen.

»Når man bor i en by som Aarhus, der har vokseværk, kan man ikke undgå anlægsarbejder og byggerier. Vi skal kunne følge med udviklingen i en dynamisk by,« siger Helle Svantemann.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Forsiden lige nu
Om temaet

Havn, metro og sygehus: Følg med i, hvordan store byggeprojekter forvandler Danmarks største byer.


Forvandlingen af Aarhus
Annonce
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her