Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Den grænsesøgende komponist

Interview: Komponisten Niels Rønsholdt går konstant nye veje. Lige nu skriver han en opera, han vil opføre alene. Han er netop trådt ind i Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik for at videregive sine erfaringer.

Niels Rønsholdt har selv mange skæve musikalske ideer og bevarer Aarhus som sin base, fordi han netop ser byen som et center for det kreative og frisættende. Foto: Niels Hougaard

Tiden er inde til at give erfaringer og ekspertise tilbage til det musikalske miljø, han selv er rundet af, mener komponisten Niels Rønsholdt. Ved årsskiftet er han trådt ind i det nyudnævnte Projektstøtteudvalg for Musik under Statens Kunstfond sammen med seks andre musikkyndige kolleger. Her skal han bl.a. være med til at uddele statslige støttekroner til landets bedste musikskabere inden for alle genrer.

Det organisatoriske arbejde uden for komponistkammeret er ikke nyt for den 35-årige komponist. I forvejen er han næstformand i Dansk Komponist Forening. Sideløbende engagerer han sig intenst i at stable ny musik-festivaler og koncerter med ny musik på benene.

»For mig er tillidsposterne en anden måde at kæmpe for musikken på. Tit ser vi, at kunstnerne flytter sig hurtigere end organisationerne, der skal støtte dem. Jeg vil gøre mit til, at institutionerne følger med tiden. I det organisatoriske arbejde møder jeg et flow af spændende folk, som giver mig nye tanker og inspiration. Det sikrer frisk luft i mit hoved og påvirker min musik på en god måde,« pointerer Rønsholdt, der er berømt for at eksperimentere i sine værker.

I spotlyset

Lige nu udforsker han sig selv i nye musikalske roller. Mens andre komponister sætter sig ned i salen og lytter andægtigt til musikerne, der performer deres værker, vil Niels Rønsholdt selv frem i spotlyset på scenen. Senest omskrev han en af Jacques Brels klassiske franske kærlighedssange til ukendelighed og sang den – baglæns – foran publikum. Lige nu komponerer han en lille opera, som han vil synge alle rollerne i – selv om han aldrig har fået sangundervisning.

»Mine værker er meget personlige. Derfor er det på en måde absurd, hvis jeg bare sætter mig passivt på en stol blandt publikum, mens musikken spiller. Jeg har lyst til at være til stede foran lytterne og synge. Nogle ting er mere vanskelige at udføre end andre, men nu må jeg lægge ryg til og gå hele vejen,« lyder det beslutsomt fra komponisten, der har sat toner sammen, så længe han kan huske.

Kazoo og violin på en gang

Hans spring fra publikumssæde til scenegulv skyldes ikke manglende tillid til, at musikerne kan levere det optimale resultat – tværtimod er hans mål netop at illustrere det uperfekte.

Blå bog

Niels Rønsholdt

  • Født i Aarhus i 1978.
  • Uddannet komponist på Det Jyske Musikkonservatorium i 2004.
  • Har desuden studeret i Berlin.
  • Underviser i komposition på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus.
  • Blev i efteråret portrætteret i instruktør og dokumentarist Michael Madsens dokumentarfilm ”Niels Rønsholdt”. Komponistens egen musik akkompagnerede filmen live.
  • Har samarbejdet med bl.a. den danske ensemble Scenatet samt med institutioner som Royal Opera House i London og 3LeggedDog i New York.
  • Niels Rønsholdt har modtaget Junge Akademie der Künste-Stipendium samt et treårigt arbejdslegat fra Statens Kunstfond.

www.nielsroensholdt.dk/

»Jeg har en kæmpe respekt for musikernes professionalisme og deres blændende teknik på instrumenterne. Men der er ting, jeg som komponist vil have til at lyde på en helt bestemt måde. Jeg forsøger at demonstrere en almen menneskelig afmagt. At jeg er ikke perfekt – hverken som komponist eller menneske,« forklarer Niels Rønsholdt, der heller ikke viger tilbage for at udfordre de musikere, han samarbejder med på scenen. I et af sine seneste værker lod han en stryger blæse ekstremt kraftigt på en kazoo – mens hun spillede på sin violin.

»Jeg tvinger musikerne til at spille på nye måder. Der kan være et problem i, at man bare spiller, som man plejer. Tilmed elsker jeg at illustrere den kropslige indsats, det kræver at få lyd frem på instrumenterne. At spille kazoo og violin på samme tid og sende klangene ud over scenekanten med fuld kraft kræver ekstremt meget af musikeren.«

En anden arena, Niels Rønsholdt for nylig erobrede, er undervisningslokalerne på Det Jyske Musikkonservatorium – samme sted, som han selv studerede komposition.

»Det er sjovt at undervise, for jeg mærker så megen kreativitet, engagement og grøde i det aarhusianske komponistmiljø. De studerende er på et virkelig højt niveau,« roser han.

Den frække lillebror

Selv om Niels Rønsholdt flyver og farer til både udlandet og København flere gange om måneden for at være tæt på komponistkolleger og begivenheder dér, holder han fast i Aarhus som sin base. For som han siger:

»Aarhus har nogle unikke eksperimenterende kunstmiljøer, som tiltrækker mig.«

Han nævner Danmarks eneste elektroniske musikcenter, Diem på Det Jyske Musikkonservatorium, hvor 30-40 komponister boltrer sig og inspirerer hinanden og folk fra andre kreative fag. Aarhus’ årlige Spor-festival for ny musik, som har tårnhøj international bevågenhed, fremhæver han også.

»København er større, men dér kan det samtidig være svært at få nye ting til at blomstre. Det vigtige for Aarhus er at bevare den frække lillebrormentalitet – det kreative, frisættende og stimulerende. Vi skal turde være mærkelige og anderledes og fyre ting af, som det store, institutionelle København ikke kan. Lige nu er vi på rette spor – der sker rigtig meget i Aarhus i disse år,« lyder det begejstret fra Niels Rønsholdt.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

JP mener: Medierne er for ærbødige over for EU-systemet

Ikke mindst tilhængere af EU bør betragte systemet – herunder Jean-Claude Juncker – både kritisk og årvågent.
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Himmelbjerget er smuk i al sin enkelhed

Erling Melgaard Jarsbo
Himmelbjerget og omgivelserne trænger på ingen måde til udbygning med "hypet bras" og forgængeligt ragelse.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her