Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Kæmpeskridt i børnesko

Eksport: Ægteparret Marianne Bisgaard og Henrik Thomsen står bag børneskomærket Bisgaard Sko, som på få år har udviklet sig til en eksportsucces.

»Vi kastede os ud i det, fordi vores iværksættertrang og drive tog over,« siger Henrik Thomsen om baggrunden for, at både han og hustruen Marianne Bisgaard sagde deres faste job op for at kaste sig ud i rollerne som selvstændige. Foto: Cecile Smetana.

De er vendelboer og bruger kun store armbevægelser, når der skal vaskes vinduer. Men Marianne Bisgaard og Henrik Thomsen har grund til at klappe sig selv lidt på skulderen. De er gået fra i 2005 at sige deres job op og designe sko i kælderen på deres villa i Aarhus til i 2012 at sælge 350.000 par sko i 18 lande.

»Vi kastede os ud i det, fordi vores iværksættertrang og drive tog over,« siger Henrik Thomsen, mens Marianne Bisgaard supplerer:

»Vi har altid været klar til at gå nye veje og vælge nye udfordringer.«

Bisgaard Sko blev etableret i 2005 i Aarhus af ægteparret Marianne Bisgaard og Henrik Thomsen. I dag har Bisgaard Sko A/S 26 ansatte, og skoene sælges i 18 lande af over 700 forhandlere. Alle sko på nær gummistøvlerne bliver produceret i Portugal. Gummistøvlerne produceres i Kina. Foto: PR.

Parret sidder i virksomhedens lokaler på Nannasvej i Åbyhøj, mens ansatte bag en glasdør er ved at parre dusinvis af højre og venstre børnesko- og støvler i alle palettens farver, som hvert halve år kommer hjem fra agenterne rundt i forskellige lande.

Historien begynder for 16 år siden. Marianne Bisgaard, som er uddannet skolelærer, og Henrik Thomsen, som er uddannet biolog, flyttede i 1997 til Aarhus med to små børn, og Marianne Bisgaard besluttede sig for at åbne egen butik med børnetøj- og sko. Butikken Hønsefødder udviklede sig til tre forretninger i Aarhus og Aalborg, selvom Marianne Bisgaard i første omgang havde forestillet sig forretningen som et mindre projekt for hende selv. Henrik Thomsen havde et lederjob hos Hedeselskabet, men brugte sin fritid på at gå fra parrets lejlighed og ned i forretningen i stueetagen for at lave regnskaber og andet administrativt arbejde. Marianne Bisgaard har – som mange andre kvinder – altid elsket sko, og bl.a. derfor fik hun allerede fra begyndelsen produceret sine egne børnesko til forretningen.

Lavede egne sko

En fabrik i Portugal havde grundformen, og Marianne Bisgaard kunne selv vælge farver og detaljer, og på den måde eksperimenterede hun med designet.

»Vi så muligheden for at øge avancen, fordi vi kunne springe et led over. Samtidig fik Marianne afprøvet sine kreative evner, og der var ikke stor risiko ved det,« siger Henrik Thomsen, som i dag fungerer som direktør i Bisgaard Sko, mens hustruen er designer. Men efterhånden voksede forretningerne sig større for parret. Hvad der havde været tænkt som et enkeltmandsprojekt var blevet en kommerciel forretning – noget som parret forstod og udnyttede.

»Der blev mere administration, og jeg ønskede egentlig ikke at være personalechef. Jeg kom til at savne at være kreativ,« fortæller Marianne Bisgaard om tiden med Hønsefødder og fortsætter:

»Pludselig var der rigeligt at lave. Henrik havde et lederjob, vi havde tre forretninger og to små børn.«

Et heldigt sammentræf

Parret var klar til at udvide forretningskonceptet og havde franchisekontrakter til at ligge klar. Men i 2003 blev parret enige om, at deres liv skulle lægges om. Parret indgik en aftale: Henrik skulle sige sit lederjob op, og så kunne parret få et tredje barn. Parret vidste ikke, hvad der skulle ske, men de blev enige om, at de skulle arbejde sammen.

»Jeg havde tid til at trække vejret, og jeg så projektet oppefra og ned. Hvor skulle vi hen?« siger Henrik Thomsen.

Firmaet
Bisgaard Sko
  • Bisgaard Sko blev etableret i 2005 i Aarhus af ægteparret Marianne Bisgaard og Henrik Thomsen.
  • I dag har Bisgaard Sko A/S 26 ansatte og skoene sælges i 18 lande af over 700 forhandlere.
  • Alle sko på nær gummistøvlerne bliver produceret i Portugal. Gummistøvlerne produceres i Kina.

Ved et heldigt sammentræf blev Marianne Bisgaard via en bekendt introduceret for Bundgaard Sko, der havde produceret børnesko i 100 år. Det lykkes parret at overbevise ejeren om, at skolelæreren skulle ansættes som designer, der skulle forny produkterne, og samtidig skulle biologen ansættes som salgschef – de skulle jo arbejde sammen. Parret arbejdede knap to år i virksomheden og stiftede bekendtskab med skoproduktion i Slovakiet og fik nyttig erfaring. Til sidst blev de tilbudt at købe den traditionsrige virksomhed, hvilket de takkede nej til.

»Hos Bundgaard havde vi en meget lærerig tid og fik grundigt indblik i, hvordan det var på den anden side af bordet, i produktionsleddet. Vi lærte meget af den daværende ejer Jes Bundgaard. Og med denne nye erfaring i rygsækken var vi klar til at rejse videre,« siger Henrik Thomsen.

Slag i slag

Og sådan gik det til, at parret på baggrund af deres erfaringer med at designe sko i Hønsefødder og Bundgaard Sko i 2005 besluttede sig for at lave deres eget børneskomærke. Beslutningen blev truffet på et tidspunkt, da der ikke var blevet introduceret et nyt børneskomærke i rigtig mange år, og mode- og kvalitetstøj til børn samtidig begyndte at blive mere populært. Tingene er gået slag i slag, siden den første kollektion blev designet i parrets kælder. Den nye virksomhed fik ordrer med sig hjem fra den første messe i Bella Center i 2005. Siden er det blevet til 16 kollektioner af børnesko, og mere end 80 pct. af omsætningen er eksport. I dag sælges Bisgaard Sko i store dele af Europa samt i Australien, Japan, Hong Kong og Sydkorea. Vækststrategien har været fokuseret på ét nyt marked af gangen, så udviklingen på de nye markeder kunne styres og kontrolleres.

Bundlinjevækst

Markederne er blevet erobret ved at tage på messer i mange forskellige lande samt ved at finde dygtige agenter, der kan sælge Bisgaard-skoene til detailleddet.

»Vi har haft fokus på omsætningsvækst. Men nu skal vi have fokus på bundlinjevækst. Vi skal ikke nødvendigvis ud og erobre nye markeder, vi skal tjene mere, der hvor vi allerede er,« siger Henrik Thomsen.

Ideen bag Bisgaard Sko er klar: De skal produceres i Europa under ordnede arbejdsforhold, og der skal bruges naturlige materialer som kalveskind og lammeuld. Samtidig er pasformen og anvendeligheden for børneskoene afgørende. Og det er sådan, at Bisgaard Sko forsøger at differentiere sig på markedet.

I dag tæller virksomheden 26 ansatte – heraf 10 i Aarhus, fire i Portugal, én i Kina og 12 agenter rundt omkring. Den voksende virksomhed får fra 2014 en professionel bestyrelse, som skal frigøre tid til parrets primære arbejdsopgaver og hjælpe med større strategiske beslutninger.

Opskriften

Virksomhedens positive udvikling kan ifølge Henrik Thomsen blandt andet forklares ved en stram kreditstyring i den voksende virksomhed, planlægning af virksomhedens udvikling og en differentiering. Henrik Thomsen forklarer desuden, at det giver forankring på markedet at ansætte lokale agenter, ligesom det er en fordel, at Bisgaard Sko A/S har etableret et datterselskab i Portugal, som står for udvikling, kvalitetssikring og logistik til resten af Europa. Virksomhedens internationale profil gør den mere modstandsdygtig mod kriser og nedgang på markedet, fordi virksomheden kan styre fokus efter det, forklarer Henrik Thomsen. F.eks. har virksomheden samlet set vækstet år for år, selv om finanskrisen kunne mærkes på hjemmemarkedet.

Har I benyttet jer af regionens Væksthus?

»Hvad er det?« spørger Henrik Thomsen med et smil på læben. Nej, parret, som begge er opvokset i købmandsfamilier, har klaret sig selv hele vejen. De har ikke gjort brug af kommunen, regionen eller Eksportrådet.

Henrik Thomsen konstaterer:

»Vi har været heldige og arbejdsomme og haft et godt produkt på det rigtige tidspunkt. Mange synes nok, vi har satset nogle gange undervejs i forløbet, når vi har sagt job op og kastet os ud i tingene. Men vi har aldrig selv følt, at vi har været på en isflage, som ikke kunne bære.«

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Tvivlsomme forudsætninger for brutale nedskæringer

Keld Hvalsø, Lone Norlander
Byrådet i Aarhus bør aflyse den store nedskæringsrunde, som brutalt vil ramme skoler, daginstitutioner, ældre, udsatte grupper, kulturlivet og mange andre.
Aarhus' historie
Annonce
Redaktionen anbefaler
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Biler
Audis nye elbil vender op og ned på bilnørders sprogbrug
Glem alt om hestekræfter, ventilløft og drejningsmoment. Fremtidens bilnørder snakker om rekuperation, ladetider og vandkølede elektriske drivaksler. Vi var med, da Audi lancerede en af de hidtil mest avancerede af slagsen. 
Se flere
Bolig
Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge
I stedet for at købe og opbevare ting, som kun sjældent bliver brugt, kan du låne dem på biblioteket, hos naboen eller på låneportaler på nettet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her