Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Minister skal redegøre for Grenaabanen

DF-ordfører kræver en forklaring fra transportministeren på Banedanmarks forsinkelse af Grenaabanen.

Grenaabanen åbner efter planen til marts 2019, men uden forøget hastighed. Her foto fra Trustrup Station. Foto: Stine Rasmussen.

Her er en mand, og han er vred.

DF-transportordfører Kim Christiansen, der er valgt i Østjylland, er mere end særdeles utilfreds med, at den hastighedsopgradering af Grenaabanen, som Banedanmark fik penge til at sikre for flere år siden, endnu ikke er klar.

»Det er for ringe, at Grenaabanen er så meget forsinket, og det er rystende, at Banedanmark ikke har den hastighedsopgradering klar endnu. Nu må de altså komme i gang, for det er flere år siden, vi afsatte penge til den opgradering,« siger Kim Christiansen.

Han har nu bedt Banedanmarks øverste chef, transportminister Ole Birk Olesen, svare på, hvorfor arbejdet ikke er afsluttet for længst.

Som omtalt i JP Aarhus skal letbanen til Grenaa åbne i slutningen af marts næste år, men trods 17 måneders forsinkelse åbner banen kun med ét tog i timen til Grenaa, da Banedanmarks hastighedsopgradering til 100 km/t endnu ikke er færdig, og det er letbanedirektør Michael Borre slet ikke tilfreds med:

»Det projekt skulle have været færdigt for længe siden,« sagde han i en artikel i JP Aarhus den 27. september.

Opgaven i udbud

JP Aarhus har forsøgt at få et interview med Banedanmarks ledelse om forsinkelsen og en forventet slutdato på projektet, men Banedanmarks presseafdeling har blot sendt følgende to afsnit pr. mail:

»Banedanmarks arbejde på Grenaabanen har været at lave sporarbejde og sporudveksling. Derudover er det vores opgave at lukke samt opgradere en række usikrede overkørsler. Her har arbejdet bestået i at identificere overkørsler og udarbejde planer for deres lukning. I den forbindelse har der også foregået ekspropriationer.«

»Det faktiske arbejde med at lukke samt opgradere overkørslerne skal gennemføres af en entreprenør. Banedanmark har sendt opgaven i udbud og planlægger dialog med entreprenøren, der har budt på opgaven. Derudover er Banedanmark også i dialog med Aarhus Letbane om den videre proces.«

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Aftaler bør være aftaler på Aarhus Ø
Poul Stenbøg
Det er uacceptabelt, at kommunens Ø-administration mener, at bygherre og kommunen i fællesskab kan få et selvskabt indtægtstab godtgjort ved at bryde indgåede aftaler og uden videre tillade, at samtlige sidebygninger bliver på 14 etager og ikke syv som klausuleret i aftalerne med de eksisterende Lighthouse-bygninger.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Sket i byen

På skraldejagt i skovbunden

En gruppe børn og voksne var søndag formiddag ude og samle affald i Riis Skov på foranledning af familiemediet "Børnenes Aarhus".
Kommentar
Debatindlæg

Ordet frit: Syge børn i Familiehuset i Skejby

Claus Jacobsen
Søskende, forældre og bedsteforældre fra hele landet bor sammen i et hjem uden for deres eget hjem i den tid, et barn i familien indlægges med en kronisk og ofte livstruende sygdom.

Debat: Sæt strukturændringer i Børn og Unge på standby

Lone Norlander
Enhedslisten opfordrer til, at rådmanden, og de øvrige politikere bag budgetforliget, igen vil lytte til den store usikkerhed og utryghed, som deres beslutning om nedskæringer og ny struktur i Børn og Unge har medført.
Aarhus' historie
Annonce
Redaktionen anbefaler
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Biler
Ejerne tjekker bilen bedre før syn
Regler, som betyder, at bilen bliver sendt til omsyn ved selv små fejl, har fået flere bilejere til at tjekke deres køretøj, lyder foreløbige meldinger fra Applus og FDM. Færdselsstyrelsen afventer flere erfaringer. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her