Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Ekstra ønsker skruer op for letbaneregning (rettet)

I den første udgave af denne artikel fremgik det, at budgettet i Aarhus Letbane er knust. Det er ikke korrekt. I følge Aarhus Letbane holder det oprindelige budget på 3,5 mia. kr. Derudover har en række kommuner foretaget nogle tilkøb, der ikke var med i det første budget. JP beklager fejlen.

Ekstra tilkøb til opgraderinger og en konflikt med ASAL-konsortiet, der står bag byggeriet af letbanen, har sprængt det oprindelige budget for letbanen i Aarhus. Foto: Aarhus Letbane.

Tilkøb til byggeriet ved Aarhus Letbane har gjort regningen 400 mio. kr. dyrere, og nu kan en tvist med leverandøren hæve prisen yderligere.

Drømmen om at smække måsen i sædet på et af de nye tog på den nye letbanes skinner har mødt mange bump og uforudsete forhindringer undervejs. Nu viser det sig, at prisen bliver højere end først antaget.

Letbanen har et budget på 3,5 mia. kr. Nu viser det sig, at Letbanen i Aarhus kommer til at koste 3,9 mia. kr.

Og den prisen kan endda stadig nå at stige yderligere pga. en konflikt med ASAL-konsortiet, der står bag byggeriet af letbanen. De to parter er nu i forhandlinger om et forlig.

Den ekstra regning på 400 mio. kr. skyldes blandt andet, at nogle af de involverede kommuner har valgt at tilkøbe en række ting, der ikke var med i det oprindelige budget. Det drejer sig bl.a. om to ekstra tog, flere stationer og en forlængelse af letbanestrækningen i Lisbjerg.

Det er tilkøb, som de involverede kommuner både har ønsket og betalt, men ikke var med i udbuddet forklarer letbanens kommunikationschef, Jens Velling, til Århus Stiftstidende.

Derudover truer en sag om kompensation for tab og meromkostninger efter forsinkelser under byggeriet i efteråret 2017. Forsinkelsen opstod, da Trafikstyrelsen afviste at godkende letbanen. Det kan vise sig at blive en ekstra streg i regningen.

»Aarhus Letbane forhandler med ASAL-konsortiet om et forlig. Først når disse forhandlinger er færdige, kan Aarhus Letbane oplyse om de økonomiske konsekvenser af overskridelsen,« udtaler Jens Velling til Århus Stiftstidende.

ASAL-konsortiet, der har bygget letbanen, kan kræve ekstra omkostninger til husleje, forlængelse af garantiperiode, forlængelse af forsikringer og ekstra omkostninger til medarbejdere, ifølge Jens Velling.

Hvis konflikten ikke bliver redt ud under forhandlingerne og et forlig er umuligt, ender sagen i en voldgift.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Tvivlsomme forudsætninger for brutale nedskæringer

Keld Hvalsø, Lone Norlander
Byrådet i Aarhus bør aflyse den store nedskæringsrunde, som brutalt vil ramme skoler, daginstitutioner, ældre, udsatte grupper, kulturlivet og mange andre.
Aarhus' historie
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her