Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Teknikformand: Hvem bestemmer hvad over letbanen?

Uklarhed om emner som stoppesteder og trafikplan har fået EL-byrådsmedlem Keld Hvalsø til at stille en række spørgsmål om letbanen. Svarene viser, at flere parter er involveret.

Letbanen skal have et stop ved Den Permanente, mener Enhedslisten, og den beslutning kan byrådet træffe, viser et nyt svar om letbanens beslutningsgange. Foto: Laura Krogh.

Hvem bestemmer hvad?

Det spørgsmål er særdeles svært at svare på, når det gælder letbanen.

Det mener i hvert fald byrådsmedlem, formand for teknisk udvalg og letbane-bestyrelsesmedlem Keld Hvalsø (EL), der har sendt i alt 15 spørgsmål til borgmester Jacob Bundsgaard (S) til skriftlig besvarelse. Og det er b.la. spørgsmål om ejerskab, driftsansvar, sikkerhed, trafikplaner og stoppesteder.

Svarene bekræfter mig i, at beslutningsgangen er meget kompleks.
Keld Hvalsø (EL), byrådsmedlem, formand for teknisk udvalg.

»Jeg synes, at letbanen har en meget kompliceret struktur, og som bestyrelsesmedlem og formand for teknisk udvalg bliver jeg kontaktet af mange mennesker med spørgsmål om letbanen, og folk kan ikke forstå det, når vi prøver at forklare, at nogle beslutninger tages et andet sted. Det kan være svært at forstå, at nogen ejer, nogle andre bestemmer og nogle tredje betaler,« siger Keld Hvalsø.

Spørgsmål og svar om letbanen

EL-byrådsmedlem Keld Hvalsø har stillet en række spørgsmål om letbanen, og her er nogle af svarene fra Aarhus Letbane.

Hvem står for driften?

Aarhus Letbane I/S er ansvarlig for driften og har outsourcet en række opgaver til disse leverandører: Keolis Aarhus Letbane (operatøropgaver, dvs. letbaneførere, kontrolcenter mv.), Aarsleff Rail (infrastrukturvedligehold) og ASAL-konsortiet (service og vedligehold af rullende materiel).

Hvem beslutter trafikplanen?

Midttrafik er som trafikselskab køber af trafik hos Aarhus Letbane I/S og fastlægger køreplanen i samarbejde med de respektive kommuner og Aarhus Letbane.

Hvor besluttes stoppesteders placering og indretning? – Og hvem betaler?

Standsningssteders placering og indretning besluttes af de lokale kommuner. Hvad angår placering, kan der indhentes faglige vurderinger fra Midttrafik og Aarhus Letbane I/S. De lokale kommuner betaler for eventuelle nye standsningssteder eller forbedringer af eksisterende standsningssteder.

Et aktuelt eksempel er diskussionen om et eventuelt stoppested ved Den Permanente, som er under behandling af byrådet i øjeblikket.

»Vi har sammen med Alternativet stillet forslag om at lave et letbanestop ved Den Permanente, men hvem skal beslutte det? Det må være Aarhus Byråd, for det må være os, der bestemmer, hvordan vi vil have letbanen til at køre i Aarhus. Eller er det Aarhus Letbane eller operatøren Keolis eller Midttrafik? Og hvem skal betale for at sætte eventuelle skilte op ved stoppestedet? Jeg ved det ikke, og det er blot et eksempel, hvor et andet kan være beslutninger om køreplaner. Det er super komplekst, og derfor har vi brug for en afklaring,« siger Keld Hvalsø.

JP Aarhus har forelagt spørgsmålene for Aarhus Letbane, som også bidrager til kommunens besvarelse, og af svarene fremgår det, at planlægning og udvikling af letbanen foregår i et samarbejde mellem flere parter.

På spørgsmål om, hvem der beslutter trafikplanen, lyder svaret fra Aarhus Letbane:

»Midttrafik er som trafikselskab køber af trafik hos Aarhus Letbane I/S og fastlægger køreplanen i samarbejde med de respektive kommuner og Aarhus Letbane.«

Og på spørgsmål om placering og betaling for stoppesteder, lyder svaret fra Aarhus Letbane:

»Standsningssteders placering og indretning besluttes af de lokale kommuner. Hvad angår placering, kan der indhentes faglige vurderinger fra Midttrafik og Aarhus Letbane I/S. De lokale kommuner betaler for eventuelle nye standsningssteder eller forbedringer af eksisterende standsningssteder.«

Det fremgår også, at Aarhus Letbane, der blev oprettet som et anlægsselskab, er ansvarlig for driften og sikkerheden, og at en række opgaver er outsourcet til andre parter.

Forslag: Gendan togstop ved badeanstalt

Keld Hvalsø har studeret svarene, som både glæder ham og undrer ham.

»Svarene bekræfter mig i, at beslutningsgangen er meget kompleks. Jeg glæder mig over, at vi nu ikke længere skal diskutere, om kommunen kan beslutte at anlægge et nyt stoppested, for det har vi ret til ifølge svarene, selv om det velsagtens også har betydning for trafikplanen, som Midttrafik ellers har ansvar for,« siger Keld Hvalsø og fortsætter:

»Derudover synes jeg, at svarene er meget overordnede, og der mangler bl. a. mere information om driften, hvor det hedder, at Aarhus Letbane har ansvaret for driften, men Midttrafik har vel også en stor del af ansvaret,« funderer Keld Hvalsø.

Forslaget om et letbanestop ved Den Permanente blev ikke behandlet ved det seneste byrådsmøde og er derfor til behandling på næste byrådsmøde onsdag den 6. juni.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Aftaler bør være aftaler på Aarhus Ø
Poul Stenbøg
Det er uacceptabelt, at kommunens Ø-administration mener, at bygherre og kommunen i fællesskab kan få et selvskabt indtægtstab godtgjort ved at bryde indgåede aftaler og uden videre tillade, at samtlige sidebygninger bliver på 14 etager og ikke syv som klausuleret i aftalerne med de eksisterende Lighthouse-bygninger.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Sket i byen

På skraldejagt i skovbunden

En gruppe børn og voksne var søndag formiddag ude og samle affald i Riis Skov på foranledning af familiemediet "Børnenes Aarhus".
Kommentar
Debatindlæg

Ordet frit: Syge børn i Familiehuset i Skejby

Claus Jacobsen
Søskende, forældre og bedsteforældre fra hele landet bor sammen i et hjem uden for deres eget hjem i den tid, et barn i familien indlægges med en kronisk og ofte livstruende sygdom.

Debat: Sæt strukturændringer i Børn og Unge på standby

Lone Norlander
Enhedslisten opfordrer til, at rådmanden, og de øvrige politikere bag budgetforliget, igen vil lytte til den store usikkerhed og utryghed, som deres beslutning om nedskæringer og ny struktur i Børn og Unge har medført.
Aarhus' historie
Annonce
Redaktionen anbefaler
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her