Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Letbanens passagerer er glade for letbanen

92 pct. af letbanens brugere har et positivt indtryk af letbanen, viser en brugerundersøgelse. Lyse tog med god plads og ingen larm, lyder nogle af roserne.

Halvdelen af brugerne bruger letbanen til og fra arbejde, viser en brugerundersøgelse. Arkivfoto: Helle Arensbak

Letbanen i Aarhus er en populær ting.

Det gælder i hvert fald hos brugerne af letbanen, for her svarer 92 pct. af i alt 760 adspurgte passagerer i en ny brugerundersøgelse, at de har et umiddelbart ”positivt indtryk” af letbanen.

Undersøgelsen er lavet af Aarhus Kommune, og af kommentarerne fremgår det, at de tilfredse brugere ser letbanen som behagelig at køre med, altid til tiden, ikke så larmende og så er togene lyse, og der er god plads.

Vi ser frem til at få letbanens fulde potentiale indløst med åbning af Odder- og Grenaabanerne.
Jens Velling, kommunikationschef ved Aarhus Letbane

»Den er fantastisk dejlig. Det er meget simpelt og let, der er god plads og den er støjsvag,« lyder kommentaren fra en bruger.

Halvdelen af brugerne bruger letbanen til og fra arbejde, og de mest brugte stoppesteder er Aarhus H, Universitetshospitalet i Skejby, Olof Palmes Allé, Nørreport og Aarhus Universitet ved Ringgaden.

En nylig passagerundersøgelse viste, at letbanen har 2.500 flere kunder om dagen end bybuslinje 1A havde på strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet, og det svarer til en passagerfremgang på 40 pct.

Brugerundersøgelsen tilføjer dertil oplysninger om, at 71 pct. af brugerne er skiftet fra bus til letbane, mens seks pct. er skiftet fra bil til letbane.

Ole Sørensen, gruppeleder ved Midttrafik, glæder sig over tilfredsheden, og han forventer en endnu bedre køretid.

»Vi arbejder stadig på at prioritere signalerne på strækningen, og det synes vi også er en vigtig ting, så letbanen kan komme hurtigere frem. Det arbejder kommunen og letbanen på, så vi ikke får for mange stop undervejs,« siger han.

At 71 pct. af passagererne er skiftet fra bus og 6 pct. er skiftet fra bil, har Ole Sørensen svært ved at konkludere på.

»Vores forventning har været, at det er blevet mere attraktivt at skifte til letbane, når man kommer ind til Aarhus med tog, og det tror vi også på, at det er blevet. Men vi er lige startet og kører på en kort strækning, så det er svært at drage konklusioner ud af det på nuværende tidspunkt, og når vi får Odder- og Grenaabanerne på, vil det formentlig lokke flere bilister til at bruge letbanen,« siger han.

Mere letbane: Flertal for linjeføring mod Brabrand

Også Jens Velling, kommunikationschef ved Aarhus Letbane, glæder sig over tallene:

»Det er bare glædeligt for os, at brugerne er så tilfredse med letbanen, og vi ser frem til at få letbanens fulde potentiale indløst med åbning af Odder- og Grenaabanerne,« siger han.

Han kan fortsat ikke oplyse, hvornår de to strækninger kommer i gang med at køre.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Sket i byen
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Tvivlsomme forudsætninger for brutale nedskæringer

Keld Hvalsø, Lone Norlander
Byrådet i Aarhus bør aflyse den store nedskæringsrunde, som brutalt vil ramme skoler, daginstitutioner, ældre, udsatte grupper, kulturlivet og mange andre.

Debat: Voksenhandicap i Aarhus Kommune skraber bunden

Gert Landergren Due
Opsigtsvækkende historie i JP Aarhus viser konsekvenserne af kommunens lave prioritering.
Aarhus' historie
Annonce
Redaktionen anbefaler
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Punjab skiller sig ud i Indien: Her kan man godt lide alkohol og kød i maden
Nye visumregler har gjort Indien mere tilgængeligt, og 1. oktober har Air India etårs jubilæum på deres direkte flyvning mellem København og Delhi. Herfra kan man rejse til Punjab ved den pakistanske grænse. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her