Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Letbanens passagerer er glade for letbanen

92 pct. af letbanens brugere har et positivt indtryk af letbanen, viser en brugerundersøgelse. Lyse tog med god plads og ingen larm, lyder nogle af roserne.

Halvdelen af brugerne bruger letbanen til og fra arbejde, viser en brugerundersøgelse. Arkivfoto: Helle Arensbak

Letbanen i Aarhus er en populær ting.

Det gælder i hvert fald hos brugerne af letbanen, for her svarer 92 pct. af i alt 760 adspurgte passagerer i en ny brugerundersøgelse, at de har et umiddelbart ”positivt indtryk” af letbanen.

Undersøgelsen er lavet af Aarhus Kommune, og af kommentarerne fremgår det, at de tilfredse brugere ser letbanen som behagelig at køre med, altid til tiden, ikke så larmende og så er togene lyse, og der er god plads.

Vi ser frem til at få letbanens fulde potentiale indløst med åbning af Odder- og Grenaabanerne.
Jens Velling, kommunikationschef ved Aarhus Letbane

»Den er fantastisk dejlig. Det er meget simpelt og let, der er god plads og den er støjsvag,« lyder kommentaren fra en bruger.

Halvdelen af brugerne bruger letbanen til og fra arbejde, og de mest brugte stoppesteder er Aarhus H, Universitetshospitalet i Skejby, Olof Palmes Allé, Nørreport og Aarhus Universitet ved Ringgaden.

En nylig passagerundersøgelse viste, at letbanen har 2.500 flere kunder om dagen end bybuslinje 1A havde på strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet, og det svarer til en passagerfremgang på 40 pct.

Brugerundersøgelsen tilføjer dertil oplysninger om, at 71 pct. af brugerne er skiftet fra bus til letbane, mens seks pct. er skiftet fra bil til letbane.

Ole Sørensen, gruppeleder ved Midttrafik, glæder sig over tilfredsheden, og han forventer en endnu bedre køretid.

»Vi arbejder stadig på at prioritere signalerne på strækningen, og det synes vi også er en vigtig ting, så letbanen kan komme hurtigere frem. Det arbejder kommunen og letbanen på, så vi ikke får for mange stop undervejs,« siger han.

At 71 pct. af passagererne er skiftet fra bus og 6 pct. er skiftet fra bil, har Ole Sørensen svært ved at konkludere på.

»Vores forventning har været, at det er blevet mere attraktivt at skifte til letbane, når man kommer ind til Aarhus med tog, og det tror vi også på, at det er blevet. Men vi er lige startet og kører på en kort strækning, så det er svært at drage konklusioner ud af det på nuværende tidspunkt, og når vi får Odder- og Grenaabanerne på, vil det formentlig lokke flere bilister til at bruge letbanen,« siger han.

Mere letbane: Flertal for linjeføring mod Brabrand

Også Jens Velling, kommunikationschef ved Aarhus Letbane, glæder sig over tallene:

»Det er bare glædeligt for os, at brugerne er så tilfredse med letbanen, og vi ser frem til at få letbanens fulde potentiale indløst med åbning af Odder- og Grenaabanerne,« siger han.

Han kan fortsat ikke oplyse, hvornår de to strækninger kommer i gang med at køre.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Himmelbjerget er smuk i al sin enkelhed

Erling Melgaard Jarsbo
Himmelbjerget og omgivelserne trænger på ingen måde til udbygning med "hypet bras" og forgængeligt ragelse.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her