Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Politiets forbehold for forvandling af kaoskryds smitter af på politikerne

Udfordringer med trafiksikkerheden ved at etablere et T-kryds ved Dokk1 bekymrer medlemmer af teknisk udvalg.

Bilisters ulovligheder ved krydset ud for Dokk1 ser ud til at være aftaget. Der vil være risiko for ulykker og forsinkelser for letbanen, hvis krydset forvandles til et normalt T-kryds. Og en afspærring på Sydhavnsgade vil kaste nye trafikale udfordringer af sig.

Støtten til T-krydset vil jeg give med forbehold for, at der kan dokumenteres en bedre trafikafvikling end i dag.
Almaz Mengesha (LA), medlem af teknisk udvalg.

Medlemmer af byrådets tekniske udvalg har tidligere fremsat argumenter for deres forbehold over for teknikrådmand Bünyamin Simseks (V) brændende ønske om et almindeligt T-kryds i Mindet/Europaplads/Mindebroen. Og argumenterne er ikke blevet færre, efter at Østjyllands Politi den 19. april oplyste, at man sikkerhedsmæssigt kun kan acceptere et T-kryds, hvis Sydhavnsgade afspærres for at undgå gennemkørende trafik mellem midtbyen og havnen.

Jan Ravn Christensen (SF) henviser til, at antallet af bøder til bilister, der kører ulovligt ved Dokk1-krydset, er faldet.

Kaoskryds ved Dokk1

I krydset Europaplads/Mindet/Mindebroen er det ikke tilladt at køre ligeud fra Europaplads til Mindet og omvendt eller at dreje Efter 22 episoder, hvor bilister kørte ulovligt igennem krydset og var ved at støde sammen med letbanen, og efter at politiet havde skrevet 112 bøder på knap tre måneder i krydset, satte Aarhus Kommune en afspærring op for at forhindre højresving fra Dokk1.

Ændringen fik dog ikke bilisterne til at holde sig tilbage med ulovlig kørsel, og fra den 21. december 2017 til den 14. februar 2018 blev der givet 86 bøder for ulovlig kørsel

Men noget tyder på, at bilisterne er begyndt at rette sig efter anvisningerne. Fra den 14. februar og frem til den 5. april blev der kun uddelt 14 bøder.

I begyndelsen af april var teknikrådmanden klar med en storstilet forvandlingsplan for krydset. Ifølge planen skal Mindet udvides mod havnen og have en helt ny bro, der kan føre fodgængere og cyklister til Dokk1. Der skal også laves flere spor på den nuværende Mindebroen.

»Det er min oplevelse, at problemerne omkring krydset er mindsket betragteligt, og derfor er jeg kraftigt i tvivl, om det er pengene værd at etablere en ny løsning. Herudover har jeg på ingen måde et ønske om at skabe en ny transitvej med en masse trafik, der kommer til at øge risikoen for mere unødvendig gennemkørende trafik i Midtbyen,« siger Jan Ravn Christensen, som også frygter, at et T-kryds kan føre til opstuvning af biler på letbaneskinnerne med risiko for ulykker og forsinkelser for letbanetrafikken.

S tror ikke på løsning

Politiets krav om en afspærring på Sydhavnsgade til gengæld for en forvandling af krydset har ikke stoppet Bünyamin Simseks planer om en samlet trafikløsning uden afspærringer for trafikafviklingen på havneområdet mellem Marselistunnelen og Europaplads. Rådmanden vil dog sikre, at kun trafikanter med et ærinde på havnen benytter sig af Sydhavnsgade i det forslag, han håber at præsentere for byrådet inden sommerferien.​

Jan Ravn Christensen ser frem til at få forelagt det endelige forslag:

»Så må vi konkret vurdere fordele og ulemper, og om projektet er pengene værd.«

Ango Winther (S) har sympati for ønsket om at skabe et normalt T-kryds for at forbedre adgangen til p-huset under Dokk1 og give City Seightseeing Aarhus mulighed for at lægge bedre busruter for krydstogtgæster. Men han tror ikke på, at det er muligt at skabe en samlet løsning uden afspærring mellem Marselistunnelen og Europaplads.

»Jeg kan godt forstå politiets betænkeligheder for, at trafikken på havnen vil stige, og at Sydhavnsgade bliver en gennemfartsvej for bilister sydfra ind til Midtbyen, da vejen er hurtigere end Strandvejen. Jeg tror ikke, det kan lade sig gøre at sikre, at kun bilister med et ærinde på havnen benytter Sydhavnsgade. Trafikanter har det med at køre, hvor der er vej. Skal de ikke være der, er det mest effektive en afspærring,« siger Ango Winther.

Aarhus Kommunes tekniske forvaltning har lavet tre modeller for et nyt kryds, så folk i modsætning til i dag også kan svinge til højre, når de kommer fra Dokk1 samt køre lige ud i krydset, når de kommer fra Europaplads eller Mindet.

Teknisk forvaltning har lagt op til flere kørespor samt en ny bro til fodgængere og cyklister. Den nye bro er ikke angivet på kortet, men skal være enten øst for krydset eller hænges op uden på en af de eksisterende broer. Illustration: Sweco/Aarhus Kommune.

Efterfølgende har kommunen hyret rådgivningsvirksomheden Sweco til at komme med et endeligt forslag. Det er ifølge rådmanden ”omkostningsfuldt” og indebærer, at der skal bygges en helt ny bro for cyklister og fodgængere ind til Dokk1, en udvidelse af Mindet og flere kørespor på Mindebroen.

LA har forbehold

Ifølge Almaz Mengesha (LA) er det vigtigt, at der arbejdes på trafikale løsninger, som tager hensyn til udviklingen i havneområdet, hvor bl.a. filmbyen udvider, og Jyllands-Posten bygger et nyt domicil. Almaz Mengesha ser dog flere problemer med en afspærring på Sydhavnsgade og et T-kryds:

»En afspærring af Sydhavnsgade vil unægtelig give andre problemer for trafikken. Jeg mener heller ikke, at der med T-krydset - med eller uden afspærring - er skabt en god løsning, når man tænker på den forventede ophobning af trafik omkring letbanens overkørsel. Så støtten til T-krydset vil jeg give med forbehold for, at der kan dokumenteres en bedre trafikafvikling end i dag.«


Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Kan kvalitet passe på 7-trinsskalaen?

Sebastian Thomassen, formand for Frit Forum Århus stud.scient.pol. ved Institut for Statskundskab, AU

Debat: Lort i Riis Skov

Hendrik Vilstrup, professor, Vestre skovvej 6e, Risskov
Der løber virkelig mange hunde og mennesker i skoven, og begge parter efterlader lort.

Debat: Dobbelt op på barsel

Susan Kronborg Nielsen, folketingskandidat, hovedbestyrelsesmedlem i Radikale Venstre, Skovbrynet 13, Skanderborg
Der skal være lige vilkår for barsel uanset køn.
Aarhus' historie

Kronik: Erindringen om Aarhus kan være tyrannisk

Henrik Wigh-Poulsen | Biskop, Aarhus Stift
Om 20 år vil Aarhus blive ved med at kalde alle dem hjem, der har oplevet lykkelige år her.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her