Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

»Gult lys betyder stop på lige fod med det røde«

Østjyllands Politi, Aarhus Letbane og Aarhus Kommune lancerer kampagnen ”Aarhus bremser for gult” i denne og næste uge.

Da Aarhus Kommune i efteråret 2013 afviklede kampagnen ”Aarhus bremser for gult”, viste en JP Aarhus’ optælling, at 10 pct. af busserne kørte over for gult. Foto: Anita Graversen

Mange bilister kører over for gult i lyskryds og kender ikke reglerne for, hvornår dette er tilladt. Desuden er gult kørsel årsagen til, at mange aarhusianere kommer til skade i trafikken.

Statistikkerne og undersøgelser taler deres tydelige sprog. Derfor indleder Østjyllands Politi, Aarhus Letbane og Aarhus Kommune i denne og den næste uge kampagnen ”Aarhus bremser for gult”. Med politikontrol, tiltag på Facebook og folierede letbanetog vil kampagnen sætte fokus på, at kørsel over for gult kan have store konsekvenser for trafiksikkerheden og afviklingen af trafikken, fremgår det af en pressemeddelelse fra kommunen.

En ny undersøgelse fra Yougov viser, at halvdelen af 445 adspurgte bilister ikke kender reglen for, hvornår det ifølge færdselsloven er tilladt at køre over for gult: Gult lys betyder – ligesom rødt lys – stop. Dog skal bilister ikke standse for gult, hvis det vil medføre fare.

Man må simpelthen ikke sætte travlhed over egen og andres sikkerhed.
Bünyamin Simsek (V), teknikrådmand

Alligevel svarer godt hver tredje af de spurgte bilister, at de kører over for gult. Samtidig viser en analyse af kommunens sorte pletter i lyskryds, at i to af tre uheld, hvor aarhusianerne kommer til skade i trafikken, er gul- eller rødkørsel en medvirkende årsag.

Risiko for at ramme letbane

Trafikrådmand Bünyamin Simsek (V) betoner i pressemeddelelsen vigtigheden af at få sat fokus på problemet:

»Man må simpelthen ikke sætte travlhed over sikkerhed. Biler, der kører over for gult, kan blive fanget midt i et kryds, hvor de blokerer eller forsinker den øvrige trafik. Det giver problemer for trafiksikkerheden og fremkommeligheden.«

Aarhus' farligste vejkryds: Især én bydel er hårdt ramt

Aarhus Letbane oplever i gennemsnit fire episoder om ugen, hvor bilister tager chancen og trodser lyssignalerne med risiko for at kollidere med letbanen, oplyser Jens Michael Toft, sikkerheds- og driftschef hos Aarhus Letbane. Det kan tvinge letbanen til hårde opbremsninger, der kan resultere i skader på passagerne. Ifølge Jens Michael Toft har der ikke været episoder med personskade.

Farlige situationer

I pressemeddelelsen understreger politiinspektør Jesper Bøjgaard, Østjyllands Politi, at kørsel over for gult giver en bøde på 2.000 kr.:

»Gult lys betyder stop på lige fod med det røde og skal tages mindst lige så alvorligt. Det kan skabe nogle rigtig farlige situationer. Kører man efter hastighedsbegrænsninger og vejrforhold, bør man i udgangspunktet altid kunne nå at stoppe for det gule lys.«

Den nye kampagne er treårig og gentages i efteråret.

Ifølge Pablo Celis, som arbejder med trafiksikkerhed i Aarhus Kommunes mobilitetsafdeling, er der blevet lavet gult lys-kampagner de seneste otte år.

»Vi kan desværre ikke umiddelbart se, at aarhusianerne er blevet bedre til at respektere gult. Det er et langt, sejt træk, og det handler om at fastholde fokus på problemet,« siger han.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Letbanen er skyld i dårlige trafikløsninger

Erik Skals
Aarhus Letbane koster mange borgere ekstra transporttid i stedet for som tænkt af politikerne at lette vores transportbehov.
Aarhus' historie

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.

Vi må planlægge fremtiden – bedre

Af Keld Laursen, direktør i Brabrand Boligforening

Er vi i dag – i 2018 – på vej i den retning, som vi ønsker at vores by skal udvikle sig frem mod 2038?
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her