Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Plan om letbanebusser på Ringvejen

Teknik og Miljø arbejder med en plan for såkaldte BRT-busser på Ringvejen, og BRT skal overvejes som alternativ til letbanens etape 2.

Malmø Expressen er med sine 20 meter et eksempel på en BRT-lignende bus, der kører i sin egen bane på dele af strækningerne. Foto: Karl-Johan Hjertström, Skånetrafiken.

BRT betyder Bus Rapid Transit.

BRT er nærmest en letbane på gummihjul, da der er tale om 24 meter lange busser, som kører i sin egen bane og med perronlignende stoppesteder. Med næsten samme komfort, frekvens og hastighed som en letbane.

København har BRT, Aalborg er på vej, og nu er BRT måske også på vej til Aarhus.

Med BRT tager man alt det bedste fra letbanen.
Helle Bøhl-Møller, projektchef for BRT i Aalborg Kommune

Aarhus Kommunes trafikteknikere arbejder i øjeblikket på et forslag om at indføre BRT-busser på Ringvejen. Og BRT er også et krav i undersøgelsen af letbanens etape 2.

Første fase af analysen for BRT-busser på Ringvejen er gennemført, og konklusionen er, at der godt kan skabes plads til enten et spor i midten af Ringvejen eller et spor i hver side af vejen til BRT-busser. Godt 100 ejendomme vil dog blive berørt, hvoraf et lille antal skal eksproprieres, hedder det i analysen.

Hurtigere forbindelse

Vurderingen er, at BRT-busser på Ringvejen vil give mindst 20 pct. hurtigere busforbindelse, og passagertallet vil stige, men teknikerne er i øjeblikket ved at vurdere de mere præcise effekter på rejsetid og passagertal. Den samlede pris for et BRT-system på hele Ringvejen vurderes til 380-420 mio. kr., afhængigt af hvilken model man vælger.

Teknikrådmand Bünyamin Simsek (V) er positiv over for idéen:

»Med vores A-bus-system tager mange ind til midtbyen for at køre ud igen, så der mangler en hurtigere og mere komfortabel tværgående nord-syd-forbindelse, og her er en BRT-løsning det helt rigtige,« siger rådmanden.

Han ser allerhelst, at BRT-planen indgår i en større, samlet vision for Ringvejen, hvor man også overvejer at nedlægge et antal lyskryds og føre Ringvejen ned i viadukter under de store indfaldsveje Randersvej, Viborgvej og Silkeborgvej.

»Hvis vi samlet investerer 2 mia. kr. til viadukter, BRT-busser og andre forbedringer, kan vi få en rigtig ringvej, som folk vil bruge i stedet for at bruge villaveje og andre veje for at undgå Ringvejen,« siger rådmanden.

Bünyamin Simsek ser BRT som en billigere og mere fleksibel løsning end letbane. Som eksempel ville en letbane have kostet Aalborg Kommune 1,7 mia. kr., mens den BRT-løsning, man nu har valgt, koster 510 mio. kr.

Og komforten kan blive lige så god i BRT som i letbane, mener Helle Bøhl-Møller, der er nyansat projektchef for BRT i Aalborg Kommune – og i øvrigt er tidligere driftschef for Aarhus Letbane.

»Med BRT tager man alt det bedste fra letbanen, hvilket vil sige hyppig frekvens, komfort og de lange busser, som også bliver prioriteret igennem vejkryds ligesom letbanerne,« siger hun.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Fra klimapolitik til klimakamp

Bo Thyge Bisgaard, Borgerlisten for en mulig nutid, Hasselvej 3, Odder
Den radikaliserede klimakamp er en kamp for den nødvendige reevolution af en ikkebæredygtig samfundside.

Debat: Dialog i stedet for mere kontrol

Anette Poulsen, byrådsmedlem for Socialdemokratiet og næstformand i Social- og Beskæftigelsesudvalget | Lone Hindø, byrådsmedlem for Socialdemokratiet og medlem af Social- og Beskæftigelsesudvalget | Steen Bording Andersen, byrådsmedlem for Socialdemokratiet og medlem af Social- og Beskæftigelsesudvalget
Vejen til en bedre kvalitet i arbejdet med alle de aarhusianske familier med børn med handicap skabes gennem en tættere dialog mellem kommune og familie og et stærkere samarbejde mellem myndigheder.

Debat: En vej uden om forældelse

Jan Ravn Christensen (SF), medlem af Teknisk Udvalg, Aarhus Byråd & Thomas Medom (SF), rådmand for Børn- og Unge, Aarhus Byråd
Selvfølgelig skal en kort forældelsesfrist ikke gå ud over medarbejderne, når kommunen har brugt så lang tid på at komme til bunds i undersøgelserne.
Aarhus' historie

Kronik: Erindringen om Aarhus kan være tyrannisk

Henrik Wigh-Poulsen | Biskop, Aarhus Stift
Om 20 år vil Aarhus blive ved med at kalde alle dem hjem, der har oplevet lykkelige år her.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Viden
Forskere: Nyopdaget asteroide er "flyttet" hertil fra fremmed solsystem
Ved hjælp af en computersimulering viser to forskere, at en ny 'immigrant' i vores Solsystem, asteroiden 2015 BZ509, kom fra et andet stjernesystem tidligt i Solsystemets historie. Men en dansk astrofysiker er skeptisk. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her