Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Bilister sladrer mest på Viby Ringvej

Brugen af alarmsystemer til at advare om fartkontroller er udbredt i Aarhus, hvor bilister 11.667 gange på et halvt år har advaret om kontroller på Viby Ringvej.

Det seneste halvår år har bilister i Aaruhs tippet hinanden om fartkontroller 219 gange hver dag. Foto: Benjamin Nørskov.

Ni korte bip-lyde afbryder den monotone brummen fra motoren og støjen fra vinden, der passerer bilen. En medtrafikant har spottet en fartkontrol i området og tastet den ind i en fartkontrol-app, der nu via en mobiltelefon udsender advarselslyde.

Alarmsystemer

Fartkontrol

Saphe har trukket data fra den 20. august 2017 til den 20. februar 2018.

De fem veje, hvor flest bilister har registreret fartkontroller i Aarhus Kommune, er:

1. Viby Ringvej ved Åbyhøj: 11.667 bilister registrerede 46 fartkontroller.

2. Randersvej i Aarhus N: 8.463 bilister registrerede 42 fartkontroller.

3. Søftenvej/Randersvej i Aarhus N: 2.944 bilister registrerede 4 fartkontroller.

4. Randersvej i Trige: 2.380 bilister registrerede 32 fartkontroller.

5. Gammel Horsensvej i Solbjerg: 1.790 bilister registrerede 7 fartkontroller.

Hver dag registrerer flere hundrede bilister, at de har passeret en fartkontrol i Aarhus Kommune, og hver dag bliver endnu flere advaret om, hvor kontrollerne står.

Ifølge data fra virksomheden Saphe – Danmarks største udbyder af alarmsystemer til at opfange fartkontroller – er Viby Ringvej ved Åbyhøj samt Randersvej i Aarhus N de vejstrækninger i Aarhus, hvor flest bilister det seneste halve år har advaret hinanden om politiets fartkontroller.

På ringvejen har bilister på et halvt år lavet 11.667 registreringer af 46 kontroller, og bilister har 8.463 gange meldt ind om i alt 42 kontroller på Randersvej.

Bilisternes brug af alarmsystemer til at spotte fartkontroller deler vandene – på en måske overraskende vis. Amrik Chadha, leder hos færdselssektionen i Østjyllands Politi, er fortaler for disse:

»Dem er jeg stor tilhænger af. Alle midler gælder. De fleste, som benytter de her apps, får typisk et forvarsel på et minut, så hastigheden bliver sat ned på en længere strækning. Hvis det kan bidrage til, at vi når målet med at få nedsat hastigheden, så kan jeg kun billige det.«

Et problem for sikkerheden

Mere forbeholdende toner lyder fra Rådet for Sikker Trafik og Aarhus Kommune.

»Hvis konsekvensen af det her er, at man bruger det til at spotte fartkontroller og overholde hastigheden der og så i øvrigt får frikort til at hæve hastigheden igen, så er det et problem for trafiksikkerheden, uden diskussion. Derfor synes vi ikke, at det er nogen særlig god idé,« siger dokumentationschefen i Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund, som dog understreger, at der endnu ikke er lavet studier af konsekvenser ved brugen af alarmsystemerne.

Pablo Celis, projektleder i kommunens mobilitetsafdeling, er heller ikke begejstret for alarm-appsene.

»Jeg tror først, at man ændrer adfærd med et rap over fingrene, og det får man først, når man får en bøde. Det der med at dukke nakken, når man kører forbi kontrollen, det virker ikke, fordi efterfølgende kører bilisterne hurtigt igen,« siger han.

Direktøren hos Saphe, Freddy Sørensen, understreger, at virksomheden er sat i verden for at forbedre trafiksikkerheden – ikke for at bilister kan snyde politiets fartkontroller.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Aarhus lige nu
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Letbanen er skyld i dårlige trafikløsninger

Erik Skals
Aarhus Letbane koster mange borgere ekstra transporttid i stedet for som tænkt af politikerne at lette vores transportbehov.
Aarhus' historie

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.

Vi må planlægge fremtiden – bedre

Af Keld Laursen, direktør i Brabrand Boligforening

Er vi i dag – i 2018 – på vej i den retning, som vi ønsker at vores by skal udvikle sig frem mod 2038?
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Bilferien sydpå kan få en langsom start Forbered dig på 110 km vejarbejde inden Hamborg
Vejarbejde præger store dele af Autobahn A7 ned mod Hamborg her til sommer, og det kan give op til seks timer forlænget rejsetid. Tyske ADAC anbefaler i stedet A9, hvis man skal til Norditalien og kører på de mest belastede dage. 
Se flere
P-kaos i Aarhus: Det eneste, der virkede, var betalingsautomaten
Flere hundrede bilister måtte gå igen med uforrettet sag, da de fredag eftermiddag ville hente deres bil fra parkeringsanlægget under Dokk1 i Aarhus. Det var brudt sammen, og det er det stadig fredag aften. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her