Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Efterårets letbanekoks kan ende med erstatningssag i millionklassen

Forsinkelsen af letbanen kostede 69 mio. kr., viser en ny opgørelse. Minister lover en foreløbig undersøgelse klar inden sommerferien.

Først skulle letbanen i Aarhus åbne i maj, så blev det juni og senere den 23. september, men åbningen kom først den 21. december. Arkivfoto: Benjamin Nørskov

26 mio. kr. ekstra til erstatningsbusser.

Og en eventuel erstatning, der blev 37 mio. kr. mindre.

Det var to af konsekvenserne ved efterårets forsinkelser af åbningen af Aarhus Letbane.

Det er Aarhus Letbanes vurdering, at den svækkede forhandlingsposition har kostet mindst 37 mio. kr.
Fra Aarhus Kommunes økonomiske opgørelse

Tallene fremgår af en opgørelse lavet af Aarhus Kommunes budgetafdeling. Opgørelsen var omtalt i TV 2 Østjylland tirsdag, og JP Aarhus er også i besiddelse af opgørelsen, der anslår et samlet økonomisk tab på 69 mio. kr.

De to store poster er de førnævnte 26 mio. kr. til busser og 37 mio. kr. på Asal-sagen.

Asal-sagen handler om Asal-konsortiet, der skulle have leveret en færdig letbane med skinner og kørestrøm inden den 23. juni 2017, men det lykkedes ikke, så åbningen blev udsat til den 23. september. Det medførte et erstatningskrav fra Aarhus Letbane over for selskabet, og i august var kravet opgjort til 104 mio. kr., svarende til ca. 1 mio. kr. om dagen, som det fremgik af et bestyrelsesreferat.

Ugyldige krav

Det krav blev forhandlet med Asal, men senere på efteråret blev det imidlertid klart, at Asals forsinkelse var uden betydning for åbningsdatoen, da en række sikkerhedsgodkendelser slet ikke var på plads. Og derfor anførte Asal, at Aarhus Letbanes erstatningskrav var ugyldige, og så faldt den værdi.

Aarhus Letbane

Økonomisk konsekvens af letbaneforsinkelse

Aflyst åbningsarrangement: ca. 1 mio. kr.

Ekstraarbejde med godkendelser: 6,4 mio. kr.

Tab på erstatningskrav til Asal: 37 mio. kr.

Udsat uddannelse og ansættelse: sparet 1,5 mio. kr.

Ekstraudgift til Midttrafiks erstatningsbusser: ca. 26 mio. kr.

I alt ca. 69 mio. kr.

»Det er Aarhus Letbanes vurdering, at den svækkede forhandlingsposition har kostet mindst 37 mio. kr.,« hedder det i kommunens opgørelse.

I løbet af efteråret blev der udarbejdet en tillægsaftale til kontrakten, som kaldes Rider 4, og den lukkede alle daværende krav, oplyser Jens Velling, kommunikationschef ved Aarhus Letbane:

»Derudover er der løbende forhandlinger mellem Aarhus Letbane og Asal om det endelige regnskab. Da der er tale om interne forretningsforhold, kan vi ikke kommentere yderligere på det,« siger han.

Om ekstraudgifterne på 26 mio. kr. til Midttrafiks erstatningsbusser oplyser Jens Velling, at reduktion af de 26 mio. kr. sker via udskudt betaling fra Midttrafik til Aarhus Letbane for letbanedrift.

Opgørelsen af de samlede tab ved forsinkelsen kan blive penge værd for Aarhus Letbane og Aarhus Kommune, hvis en undersøgelse af letbanekokset, som transportminister Ole Birk Olesen (LA) har lovet at få lavet, kan placere et ansvar.

Det siger borgmester Jacob Bundsgaard (S):

»Transportministeriet har igangsat en undersøgelse om godkendelsesforløbet af Aarhus Letbane, og såfremt den viser, at der er grundlag for at placere et ansvar for de uforudsete udgifter, er det et skridt, vi må tage i betragtning.«

Udkast inden sommerferie

Transportministeriet har meldt ud, at en undersøgelse lavet af et eksternt firma kan være klar til oktober, men det er ifølge DF’s trafikordfører, Kim Christiansen, alt for længe at vente. Han opfordrer transportministeren til at sætte farten op, så undersøgelsen kan være klar inden sommer.

»Det virker meget underligt, at der skal gå så lang tid, for ministeren har selv ønsket den undersøgelse. Vi må have den i gang så hurtigt som muligt, så vi kan finde ud af, hvad problemet har været,« siger Kim Christiansen.

Minister vil undersøge efterårets letbanekoks

Hertil siger transportminister Ole Birk Olesen (LA):

»Jeg kan oplyse, at ministeriet er ved at gennemgå de netop indkomne tilbud på den eksterne evalueringsopgave af forløbet med sikkerhedsgodkendelse af Aarhus Letbane. Det er korrekt, at den samlede evaluering skal være endeligt afrapporteret i oktober 2018. Dog er der fra ministeriets side lagt op til, at opgavens første del – der er en kortlægning af det konkrete forløb, og hvad der gik galt – skal foreligge i udkast inden sommerferien,« skriver ministeren i en mail til JP Aarhus.

Og Ole Birk Olesen tilføjer, at man skylder de involverede parter – Aarhus Letbane og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen – at evalueringsarbejdet bliver gjort ordentligt og grundigt.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

JP mener: Medierne er for ærbødige over for EU-systemet

Ikke mindst tilhængere af EU bør betragte systemet – herunder Jean-Claude Juncker – både kritisk og årvågent.

Eksperter: Frygt for ringere ældrehjælp spiller ind, når ældre vælger at flytte tættere på børn og børnebørn

Ønsket om at være tæt på børn og børnebørn får ældre til at overveje at forlade hjembyen og flytte tættere på familien, viser en spørgeundersøgelse. Men også udsigten til ringere hjemmehjælp og ventelister på plejeboliger har betydning for deres beslutning om at flytte, mener eksperter. Kurt Madsen og Ellen Nørgaard forlader Vestjylland for at slå sig ned tættere på familien.
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Himmelbjerget er smuk i al sin enkelhed

Erling Melgaard Jarsbo
Himmelbjerget og omgivelserne trænger på ingen måde til udbygning med "hypet bras" og forgængeligt ragelse.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her