Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

»Vi bliver ved, så længe de bliver ved med at køre hensynsløst«

Politiet har beslaglagt 301 køretøjer i de seneste tre år i Aarhus V. Det betyder, at færre kører hensynsløst på veje og stisystemer i området, lyder vurderingerne.

Edwin Rahrs Vej i Brabrand har været plaget af hensynsløse bilister, der ser stort på lysreguleringer, og hvor hurtigt der må køres. Flere bilister har fået konfiskeret deres biler. Foto: Joachim Ladefoged.

Den ene afdeling har et godt kendskab til rødderne i Gellerupparken og Bispehaven, mens den anden sektion ved alt om færdselslovens muligheder for at sætte hårdt mod hårdt.

Det betyder, at de værste trafiksyndere ikke længere kan eje deres eget køretøj.
Amrik Chadha, leder i færdselssektionen har Østjyllands Politi.

Beslaglæggelser

Her må politiet snuppe køretøjerne

Ifølge Anklagemyndigheden har politiet en række muligheder for at konfiskere køretøjer, som også omfatter køretøjer, der ikke kræver kørekort, f.eks. knallerter.

En konfiskation kan bl.a. ske ved grove færdselslovovertrædelser, f.eks. hensynsløs kørsel, eller hvis en person gentagne gange kører uden at have et kørekort. Et køretøj kan også beslaglægges, hvis en person flere gange bliver taget for at køre med frakendelse af kørekortet eller med spiritus i blodet. Hvis der kan måles en promille på to eller derover, kan politiet dog konfiskere et køretøj med det samme.

Færdselspolitiet har i deres biler adgang til rullemåtter, som kan fastslå, hvor hurtigt knallerter kan køre. Politiet har mulighed for at konfiskere en lille knallert, hvis den kan køre 43 km/t. eller mere, og for en stor knallert er grænsen 64 km/t.

De beslaglagte knallerter, scootere og biler bliver solgt på politiets auktioner. Er de stjålne, bliver de tilbageleveret til deres retmæssige ejere, hvis disse kan findes.

Kilde: Østjyllands Politi

Lokalpolitiet i Aarhus Vest og færdselsafdelingen i Østjyllands Politi har været en god cocktail, når det gælder om at gøre livet surt for fartsynderne i vestbyen.

I fjor resulterede deres fælles indsatser i, at 96 køretøjer – heraf ca. 25 biler – blev beslaglagt, bl.a. fordi de standsede personer gentagne gange har kørt uden kørekort. Også i de foregående år lykkedes det at tage køretøjer fra vanvidsbilister og scooterkørere, der bl.a. kørte ræs på stisystemer i vestbyen – i 2015 blev 79 køretøjer beslaglagt, og antallet steg til 126 i 2016.

»Det betyder, at der bliver færre og færre biler tilbage herude at køre i. Så gør de det lidt på en anden måde, det ved jeg godt, men vi bliver ved, så længe de bliver ved med at køre hensynsløst,« siger politikommissær Jens Espensen, chef for lokalpolitiet i Aarhus Vest.

Trafikråd: »Politiet har fået fantastisk gode værktøjer«

Han tilføjer:

»Når jeg snakker med borgerne herude, siger de også, at der aldrig har været så lidt knallert- og scooterkørsel til ulempe, som der er nu, fordi vi også har beslaglagt rigtig mange af dem.«

Ifølge Jens Espensen sker beslaglæggelserne i høj grad i Gellerup og Toveshøj, og målet er at beslaglægge 60 køretøjer om året.

Det har tidligere vakt undren, at politiet ikke har sat ind med de automatiske fartkontroller på Edwin Rahrs Vej, da der her af og til bliver kørt vildt. Heller ikke i fjor blev denne metode brugt. Men det betyder ikke, at området er fredet. Ifølge politikommissær Amrik Chadha, leder i færdselssektionen, har Østjyllands Politi et såkaldt målkrav om, at hans afdeling skal lave et – hemmeligt – antal indsatser i Aarhus Vest.

»Fordi hver eneste gang vi kommer derud, er der virkelig noget at komme efter. Der er rigtig mange borgere, der retter henvendelse til os og er utrygge. Vi har været derude et hav af gange allerede i år – langt flere gange end målkravet, fordi det giver god mening,« siger Amrik Chadha, der vurderer, at de seneste års lovgivning om beslaglæggelse af biler har betydet meget for politiets indsats.

»Det betyder, at de værste trafiksyndere ikke længere kan eje deres eget køretøj.«

Hos Brabrand Boligforening kan formand Keld Albrechtsen tydeligt mærke konsekvenserne af beslaglæggelserne:

»Der er ingen tvivl om, at politiets indsats har en mærkbart positiv effekt – først og fremmest begrænsningen af den hensynsløse kørsel, som var et stort problem og temmelig livsfarlig især omkring Edwin Rahrs Vej.«

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

JP mener: Magten får den, som forstår at bruge den

Mikkelsens afgang giver Pape plads, men formanden står over for en vanskelig opgave.
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Brøndsløjfen

John Andersen

Debat: 80 klager over Northside er 80 for mange

Brian Nielsen
Jeg vil gerne slå fast, at Aarhus Kommune på ingen måde er faldet på halen for Northside, men at vi som festival er underlagt en række lydmæssige og lovmæssige krav, som vi overholder til punkt og prikke.
Aarhus' historie

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.

Vi må planlægge fremtiden – bedre

Af Keld Laursen, direktør i Brabrand Boligforening

Er vi i dag – i 2018 – på vej i den retning, som vi ønsker at vores by skal udvikle sig frem mod 2038?
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her