Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Letbanen suger morgenmylderet til sig

På trods af letbanens hårde landing og nogle systemproblemer, er sæderne fyldte. Stabil drift, lyder det fra Midttrafik.

Letbanen har vundet mange af de unge i de travle morgentimer. Især efter kl. 07:30 er der masser af liv på Nørreport station. Foto: Helle Arensbak.

Det er den koldeste morgen i næsten et år. Minusgraderne er spredt ud over hele landet, og nogle steder står der minus 10 grader på termometeret. Klokken er syv om morgenen, og mørket ligger som en dyne over Nørreport i Aarhus. Letbanen glider ind foran perronen og svinger dørene op til det, man kunne forestille sig, var byens største frygt – en næsten helt tom kupé. For med offentlige millionindsprøjtninger og reducerede bybusser er det ikke planen, at en stribe spøgelsestoge skal drøne op og ned ad Randersvej. Men det skulle senere vise sig kun at være en bange anelse.

Vi havde et enkelt uheld mellem jul og nytår, hvor der ikke blev kørt i en times tid, og så havde vi den situation, hvor en bil kørte ud foran letbanen på Olof Palmes Allé. Men for os at se kører det meget stabilt.
Ole Sørensen, Midttrafik

Onsdag tog Jyllands-Posten ud for at få en fornemmelse af, om aarhusianerne egentlig bruger letbanen. Vi var til stede mellem kl. 7 og 9, hvor sandsynligheden som regel er størst for at fange flest trafikanter på en hverdag. Og lige som byens nye medlem af trafikken lignede en kollektiv fiasko, begyndte det at pible frem med halstørklæder, frakker og røde næser på perronen. Særligt unge mennesker, der skulle nordpå op ad Randersvej, som fører op til universitetet, teknisk skole, Via og andre uddannelsessteder, var tilbage fra læseferien. Byen vågnede fra det ene tog til det andet, og klokken 7:26 var letbanen så fyldt, at nogle måtte stå op.

Sikker drift

Midttrafik har tidligere i januar opgjort, at der på en hverdag var 6.775 passagerer mellem kl. 7 og 19, hvor der på linje 1A mellem Banegården og Aarhus Universitetshospital var 4.950 passagerer i gennemsnit pr. dag i samme tidsrum.

Med undtagelse af nogle få uheld bevæger letbanen sig smertefrit rundt i byen indtil videre, ifølge Ole Sørensen, Midttrafik.

Langsom letbane: Udvalgsformand tvivler på linjeføring til Brabrand

»Vi havde et enkelt uheld mellem jul og nytår, hvor der ikke blev kørt i en times tid, og så havde vi den situation, hvor en bil kørte ud foran letbanen på Olof Palmes Allé. Men for os at se kører det meget stabilt,« siger han.

Tællesystemet driller

Anderledes ser det ud, når Midttrafik skal holde styr på de mange brugere. Opgørelsen i januar var nemlig et estimat, fordi den automatiske tællefunktion i togene ikke fungerer. Et problem som Midttrafik endnu ikke har løst.

Borgmester: Odder- og Grenaabanen er også en del af bekymringen

»Vi har arbejdet med at få de automatiske tællinger til at virke, men det gør de så ikke. Vi har problemer med at få tallene ud, og det ser ikke ud til at blive løst i det nærmeste stykke tid. Derfor overvejer vi at lave en manuel tælling i marts,« forklarer Ole Sørensen.

Tilbage på Nørreport ruller letbanen fortsat store folkemængder op ad Randersvej, mens snefnuggene stortrives og daler sammen med deres søstre i lette og vilkårlige baner. Togene, der har snuden mod havnen, virker til gengæld overflødige med mennesketomme sæder i morgentimerne.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Om Fox-kritikken af Danmark: Når sandheden skal frem

Gennem generationer har danskerne valgt at opbygge samfundet anderledes end USA, hvilket aldrig har afholdt også danske politikere fra at kritisere amerikanerne for den måde, hvorpå de har valgt at indrette sig.
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Luftkastellerne på Himmelbjerget

Anders Rosenstand Laugesen (V)
Helhedsplanen for Himmelbjerget er et ærgerligt fejlskud.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Bolig
Danmarks svar på San Francisco: På toppen af alting bor borgparret fra Vejle
Ægtepar har adopteret middelalderstilen, siden de for halvandet år siden flyttede ind i Vejles nok mest specielle "borghus" med ”katakomber”, buer og hvælvinger. 
Se flere
Polaroid Originals OneStep 2: Det klassiske Polaroid er tilbage
Fascinationen ved gammel teknologi vil ingen ende tage – hvor irrationel den nu engang kan være. De overmættede og udtværede Instagram-filtre på mobilen er ikke længere nok. Der er kommet stor efterspørgsel på den ægte vare. 
Se flere
Viden
Romernes 2.000 år gamle veje præger stadig Europas økonomi
Romerrigets oldgamle vejnet har indflydelse på, at nogle områder i enkelte lande stadig er økonomisk velstillede, mens andre ikke er, konkluderer nyt dansk studie. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her