Aarhus

Letbanen suger morgenmylderet til sig

På trods af letbanens hårde landing og nogle systemproblemer, er sæderne fyldte. Stabil drift, lyder det fra Midttrafik.

Letbanen har vundet mange af de unge i de travle morgentimer. Især efter kl. 07:30 er der masser af liv på Nørreport station. Foto: Helle Arensbak.

Det er den koldeste morgen i næsten et år. Minusgraderne er spredt ud over hele landet, og nogle steder står der minus 10 grader på termometeret. Klokken er syv om morgenen, og mørket ligger som en dyne over Nørreport i Aarhus. Letbanen glider ind foran perronen og svinger dørene op til det, man kunne forestille sig, var byens største frygt – en næsten helt tom kupé. For med offentlige millionindsprøjtninger og reducerede bybusser er det ikke planen, at en stribe spøgelsestoge skal drøne op og ned ad Randersvej. Men det skulle senere vise sig kun at være en bange anelse.

Vi havde et enkelt uheld mellem jul og nytår, hvor der ikke blev kørt i en times tid, og så havde vi den situation, hvor en bil kørte ud foran letbanen på Olof Palmes Allé. Men for os at se kører det meget stabilt.
Ole Sørensen, Midttrafik

Onsdag tog Jyllands-Posten ud for at få en fornemmelse af, om aarhusianerne egentlig bruger letbanen. Vi var til stede mellem kl. 7 og 9, hvor sandsynligheden som regel er størst for at fange flest trafikanter på en hverdag. Og lige som byens nye medlem af trafikken lignede en kollektiv fiasko, begyndte det at pible frem med halstørklæder, frakker og røde næser på perronen. Særligt unge mennesker, der skulle nordpå op ad Randersvej, som fører op til universitetet, teknisk skole, Via og andre uddannelsessteder, var tilbage fra læseferien. Byen vågnede fra det ene tog til det andet, og klokken 7:26 var letbanen så fyldt, at nogle måtte stå op.

Sikker drift

Midttrafik har tidligere i januar opgjort, at der på en hverdag var 6.775 passagerer mellem kl. 7 og 19, hvor der på linje 1A mellem Banegården og Aarhus Universitetshospital var 4.950 passagerer i gennemsnit pr. dag i samme tidsrum.

Med undtagelse af nogle få uheld bevæger letbanen sig smertefrit rundt i byen indtil videre, ifølge Ole Sørensen, Midttrafik.

Langsom letbane: Udvalgsformand tvivler på linjeføring til Brabrand

»Vi havde et enkelt uheld mellem jul og nytår, hvor der ikke blev kørt i en times tid, og så havde vi den situation, hvor en bil kørte ud foran letbanen på Olof Palmes Allé. Men for os at se kører det meget stabilt,« siger han.

Tællesystemet driller

Anderledes ser det ud, når Midttrafik skal holde styr på de mange brugere. Opgørelsen i januar var nemlig et estimat, fordi den automatiske tællefunktion i togene ikke fungerer. Et problem som Midttrafik endnu ikke har løst.

Borgmester: Odder- og Grenaabanen er også en del af bekymringen

»Vi har arbejdet med at få de automatiske tællinger til at virke, men det gør de så ikke. Vi har problemer med at få tallene ud, og det ser ikke ud til at blive løst i det nærmeste stykke tid. Derfor overvejer vi at lave en manuel tælling i marts,« forklarer Ole Sørensen.

Tilbage på Nørreport ruller letbanen fortsat store folkemængder op ad Randersvej, mens snefnuggene stortrives og daler sammen med deres søstre i lette og vilkårlige baner. Togene, der har snuden mod havnen, virker til gengæld overflødige med mennesketomme sæder i morgentimerne.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Friheden er etisk begrundet

Filip Steffensen, næstformand, Liberal Alliances Ungdom, Aarhus, Langballevej 134, Mårslet

Debat: Nedrivning løser ikke parallelsamfund

Britt Bager, boligordfører for Venstre, valgt i Østjyllands Storkreds
Jeg kan love, at der vil være langt flere konkrete redskaber i regeringens udspil end et par nedrivninger hist og her.

Åbent brev: Presser Aarhus Kommune retsstillingen for at spare penge på børn med handicap?

Charlotte Jensen, | Kis Holm Laursen, | Gro Nielsen, | Claus Thomasbjerg, | Marianne Banner, | Nina Rasmussen, | Rikke Ingemann, | Conni Andersen, | Anne Kjeld Pedersen, | Viggo Jonasen, | Tomas Bjørn Pedersen, | Morten Olesen, | Jan Østergaard, mangeårig bisidder i handicapsager og til daglig chefanklager
Åbent brev til politikerne i Aarhus Byråd – med håb om en konstruktiv dialog, og at handicappede børn kan komme på den politiske dagsorden i Aarhus Byråd på et oplyst og velunderbygget grundlag.
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Camping 2018: Fire spørgsmål om campingtendenser
Eksperten Anne-Vibeke Isaksen fortæller om aktuelle campingtendenser og viser vej til nogle af de mest specielle og spændende campingpladser, det er værd at besøge i Danmark og Europa i 2018. 
Se flere
Biler
Tænk dig godt om, før du køber en brugt dieselbil
Udbuddet af nyere brugte dieselbiler er pænt. Du skal helst gå efter en model med de nye Euro 6-motorer og dagligt køre motoren driftsvarm, for at det er en god idé, siger eksperter. 
Se flere
Viden
Epilepsi-medicin skader muligvis børns mentale udvikling
Børn af kvinder, der har taget det antiepileptiske lægemiddel valproat under graviditeten, klarer sig dårligere i skolen, viser en ny undersøgelse af knap 500.000 danske børn. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her