Breaking
Få breaking news via vores app | Få nyheden på mail
Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Ny debat om letbanens etape 2

Udvalgsformand Keld Hvalsø (EL) tror ikke på en letbaneetape til Brabrand via Gellerup og Bispehaven.

Det oprindelige forslag til letbanens etape 2.

Pengene er der.

Planen er der.

Og beslutningsgrundlaget er der også.

Alligevel kan der fortsat være et godt stykke vej til et startskud for en VVM-undersøgelse af letbanens etape 2 fra Aarhus H til Brabrand.

For den nye formand for teknisk udvalg, Keld Hvalsø (EL), tvivler på, at den hovedlinje, der er tegnet fra Brabrand via Gellerup, Bispehaven og Viborgvej til midtbyen, er den rette.

»Hastigheden og tiden er helt afgørende for, om letbanen får succes, og hvis letbanen fra Brabrand skal gå omkring Gellerup og Bispehaven, vil mange måske vælge bussen i stedet for, fordi den vil være hurtigere. Derfor må vi have undersøgt, hvor hurtig letbanen vil være på den strækning,« siger han.

Vi skal have undersøgt alle teknologiske alternativer som f.eks. BRT-busser og selvkørende minibusser.
Heidi Bank, teknisk ordfører for Venstre

Dermed rejser den nye udvalgsformand tvivl om hovedlinjen for letbanens etape 2 på et tidspunkt, hvor forslaget ellers er klar til beslutning i byrådet efter flere års vurderinger.

»Det er muligt, at forvaltningen og den tidligere rådmand har lavet deres vurderinger, men nu er det et nyt byråd, og det er os, der skal stå på mål for den her beslutning. Derfor må vi bruge den tid, der skal til for at finde den rette linjeføring,« siger Keld Hvalsø.

Flest passagerer

I Folketinget har et flertal uden om regeringen bevilget 40 mio. kr. til VVM-undersøgelsen, og byrådet i Aarhus blev den 10. januar præsenteret for en indstilling til undersøgelsen.

Men den blev sendt videre til teknisk udvalg, hvor formand Keld Hvalsø nu har stillet forvaltningens teknikere en række spørgsmål om tidsplan og økonomi for linjeføringen, og herunder om det f.eks. er hurtigere med en linjeføring ad Søren Frichs Vej.

Hos Socialdemokratiet er teknisk ordfører Ango Winther tilhænger af det nuværende forslag:

»Strækningen over Bispehaven og Gellerup er uden diskussion den linjeføring, der giver flest passagerer, men skal vi se på et alternativ, må det blive Søren Frichs Vej, hvor der bygges mange boliger,« siger han.

SF er også klar på at sætte en VVM i gang på en hovedlinje via Gellerup og Bispehaven, oplyser Jan Ravn Christensen, mens Venstre har en anden holdning, da partiet ikke er tilhænger af mere skinnebåren letbane:

»En eventuel etape 2 vil formentlig først være klar om 10 år, og derfor skal vi have undersøgt alle teknologiske alternativer som f.eks. BRT-busser og selvkørende minibusser. Økonomisk kan der være en forskel på en halv mia. kr. til en letbane, og det er vigtigt at have for øje, for måske skal vi som kommune selv betale hele regningen,« siger Heidi Bank, teknisk ordfører for Venstre.

Letbanen suger morgenmylderet til sig

Udover strækningen Aarhus H-Brabrand omfatter anden etape også Aarhus Ø-strækningen, Lisbjerg-Hinnerup og en VVM-undersøgelse af en station i Brabrand.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Aftaler bør være aftaler på Aarhus Ø
Poul Stenbøg
Det er uacceptabelt, at kommunens Ø-administration mener, at bygherre og kommunen i fællesskab kan få et selvskabt indtægtstab godtgjort ved at bryde indgåede aftaler og uden videre tillade, at samtlige sidebygninger bliver på 14 etager og ikke syv som klausuleret i aftalerne med de eksisterende Lighthouse-bygninger.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Sket i byen

På skraldejagt i skovbunden

En gruppe børn og voksne var søndag formiddag ude og samle affald i Riis Skov på foranledning af familiemediet "Børnenes Aarhus".
Kommentar
Debatindlæg
Aarhus' historie
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her