Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Borgmester: Odder- og Grenaabanen er også en del af bekymringen

Et notat fra advokatfirmaet Plesner forholder sig kritisk til Trafikstyrelsens ageren over for Aarhus Letbane.

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) måtte i flere omgange i efteråret forklare forsinkelser af letbanen. Her er det kort efter 23. september, som var den oprindelige åbningsdato. Arkivfoto: Casper Dalhoff.

»Magtarrogancen er så stor, at vi ikke kan have tillid til Trafikstyrelsen.«

»Det fremsendte materiale fra Aarhus Letbane var i en virkelig dårlig kvalitet.«

Der blev sendt krasse meldinger over bordet i november og december, da Aarhus Letbane og Trafikstyrelsen krydsede klinger om en godkendelse og dermed en åbningsdato for letbanen i Aarhus.

Begge parter var ret klare på, at ansvaret for forsinkelserne lå hos modparten, og den undrende offentlighed var ét stort spørgsmålstegn.

Notatet forholder sig kritisk til den måde, som Trafikstyrelsen har forvaltet sin rolle på.
Johnny B. Hansen, formand for Aarhus Letbane

Men nu kommer der måske lidt mere fakta på bordet.

Årsagerne til det koksede forløb skal afdækkes i en undersøgelse lavet af et eksternt konsulentfirma. Det oplyser Transportministeriet i en skriftlig kommentar til JP Aarhus, hvori det hedder, at ministeriet er ved at lave en projektbeskrivelse for en evaluering af forløbet, som skal udføres ved ekstern konsulentrådgivning.

Yderligere kommentarer har ministeriet og transportminister Ole Birk Olesen (LA) ikke i øjeblikket på den sag, men dermed er der udsigt til, at borgmester Jacob Bundsgaard (S) kan få den eksterne undersøgelse, han efterspørger.

Letbanekoks: Minister vil undersøge godkendelsesforløb

Den er vigtig for at få opklaret, hvad der foregik, og for at Odense og København ikke havner i samme situation, mener borgmesteren. Men også for at undgå et lignende koks igen omkring det aktuelle arbejde med godkendelse af Odder- og Grenaabanen, oplyser han.

»Ja, det er da en del af bekymringen, og derfor synes vi også, at det er godt at få kigget hele forløbet igennem,« siger Jacob Bundsgaard.

Hemmeligt notat

Letbanebestyrelsen bad i efteråret i to omgange selskabets advokatfirma Plesner om en juridisk vurdering af forløbet.

JP Aarhus har fået aktindsigt i det seneste notat fra den 15. december – et såkaldt ”Notat om grænser for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens virksomhed”, men i aktindsigten er en stor del af indholdet hemmeligholdt, med henvisning til at der er tale om materiale, der indgår i en overvejelse af, hvorvidt en retssag bør føres.

Kritisk lys på styrelsen

Et par afsnit i notatets konklusion er dog ikke overstreget, og et af dem fortæller om manglende gennemsigtighed.

»Det forekommer på nuværende tidspunkt stadig uklart, hvilke elementer der præcist udestår for at Aarhus Letbane kan blive endeligt godkendt, og TBBST har ikke før i dag været i stand til konkret at opstille, hvordan og hvornår Aarhus Letbane måske kan idriftsættes,« skriver Plesner-advokat Esben Kjær i notatet, hvor TBBST står for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Letbane-uvished: Voldsom frustration i Odder og Grenaa

Og det er også en af de konklusioner, som Johnny B. Hansen, formand for Aarhus Letbane, hæfter sig ved:

»Notatet forholder sig kritisk til den måde, som Trafikstyrelsen har forvaltet sin rolle på, specielt i forhold til styrelsens evne til at rådgive Aarhus Letbane og afklare det grundlag, som godkendelsen skulle foretages på,« siger formanden.

Det har ikke været muligt at få oplyst en tidsplan for evalueringen hos Transportministeriet.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Hvad er prisen for fejlslået integration?

Ali Aminali , socialrådgiver, medlem af De Konservative Aarhus C
Man kunne blive fristet til at sige, at indskærpelser af frihedsrettighederne simpelthen er prisen for det multikulturelle eksperiment, som venstrefløjen har underlagt vores samfund.

Debat: Fra privat- til trængselsbilisme

Bo Thyge Bisgaard, Borgerlisten for en mulig nutid, Hasselvej 3, Odder
Efter en forlænget påskeuge, hvor bilen havde fået lov til at hvile i carporten, var det første møde med trafikken i den nærmeste købstad kendetegnet ved en enorm og næsten ugennemtrængelig trængsel på vejene.

Debat: Skal jeg som adoptivbarn være ekstra taknemmelig?

Emma Helbo, stud.scient.pol på Aarhus Universitet, Strandvejen 34, st. th., Aarhus C
Hvis jeg som adoptivbarn resten af mit liv skal betale tilbage til mine forældre, hvordan skulle jeg så nogensinde kunne leve – og hvordan skulle det her regnskab overhovedet gøres op?
Aarhus' historie
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her