Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Flere bruger Aarhus Airport

Aarhus Airport oplevede i januar 2018 en vækst på 9,6 pct. i forhold til januar 2017. Udviklingen er specielt drevet af en kraftig vækst på udenrigstrafikken grundet nye ruter.

Ikke mindst SAS har satset på Aarhus Lufthavn og været med til at løfte passagertallet. Foto: Benjamin Nørskov

Aarhus Airports passagertal er efter flere års fald på vej op. Således er udenrigstrafikken i årets første måned steget hele 34,7 pct., og dermed bliver den totale vækst i trafikken på 9,6 pct. sammenlignet med januar 2017.

Efter åbningen af flere nye ruter var forventningen, at flere passagerer ville bruge lufthavnen, men lufthavnsdirektør Peter Høgsberg glæder sig alligevel over de nye passagertal.

Resultatet er meget tilfredsstillende og er i den grad et resultat af en øgning af rutenettet i 2018.
Peter Høgsberg, direktør, Aarhus Lufthavn

»Resultatet er meget tilfredsstillende og er i den grad et resultat af en øgning af rutenettet i 2018. Endnu mere positivt er det, at rutenettet har sikre udsigter til at blive øget betragteligt – ikke mindst når SAS fra foråret åbner nye ruter til Split, Nice, Mallorca, Oslo, Malaga og Stockholm,« siger Peter Høgsberg.

Gdansk og London

Den kraftige forøgelse af antallet af udenrigspassagerer er bl.a. et resultat af den helt nye Ryanair-rute til Gdansk. Ifølge direktøren har det også haft positiv betydning, at der er etableret flere afgange på Ryanairs rute til London. Dertil kommer den nye Prag-rute med Czech Airlines. Denne rute har imidlertid kun fløjet i den første uge af januar grundet en planmæssig pause, hvilket ifølge Peter Høgsberg giver grund til øgede forventninger til de fremtidige passagertal.

Nedgang indenrigs

På indenrigstrafikken kan Aarhus Airport dog notere en nedgang på 2,9 pct. i sammenligning med januar 2017. Denne udvikling følger en generel tendens omkring indenrigsflyvning i Danmark, men Aarhus Airport forventer at se kurven gå opad, når SAS i april øger frekvensen med yderligere to daglige afgange mellem Aarhus og København. Dermed vil der fremover være 10 daglige returflyvninger mellem Danmarks to største byer.

Flere flyruter vil øge østjysk vækst

Også chartertrafikken fra Aarhus Airport ligger lavere end for et år siden. I januar faldt flyrejserne med 6,5 pct. sammenlignet med den tilsvarende periode året forinden.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Radikale: Vi har ikke nogen plan B

De Radikale satser hele butikken på at få Mette Frederiksen trukket væk fra Dansk Folkeparti. Partiets krav til S er til gengæld ikke ultimative.
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Mobilen holder aldrig pause

Chr. Thomsen

Kronik: Gellerup har brug for en bedre plan

Keld Albrechtsen og Keld Laursen, formand hhv. direktør i Brabrand Boligforening

Byrådet i Aarhus har valgt at ignorere borgere og boligforeninger i en helt unødvendig striks fortolkning af regeringens udspil mod parallelsamfund. Hvad skal man tro om byrådets hastværk?
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her