Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Ny rådmand vil genåbne omdiskuteret kryds ved Mindet

Krydset i Mindegade skal indrettes som et almindeligt T-kryds, så bilisterne både kan dreje til højre og venstre, siger teknikrådmand Bünyamin Simsek (V).

Teknikrådmand Bünyamin Simsek (V) vil have genåbnet krydset ved Mindet, hvor massevis af bilister trodser forbud om højresving og gennemkørsel. Foto: Tanja carstens Lund.

Nu må det være slut.

Adskillige måneders koks og ulovligheder i krydset ved Mindet ud for Dokk1 skal nu have en ende, mener Bünyamin Simsek (V), der siden nytår har været rådmand for Teknik og Miljø.

Efter at der i efteråret blev lukket for bilisternes højresving ved udkørsel fra Dokk1 har politi og kommune kæmpet en umulig kamp for at få bilisterne til at respektere forbuddet – men det er ikke lykkedes.

Derfor skal der nu findes en bedre løsning, mener den nye rådmand.

Det vil være sund fornuft for alle parter
Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø

»Det står som et af de øverste punkter på min liste over opgaver, for det kryds skal laves om, så det kan fungere for alle parter,« siger Bünyamin Simsek og fortsætter:

»Jeg mener, at krydset skal indrettes, så det kan fungere som et almindeligt T-kryds for bilisterne, så de både kan dreje til højre og venstre, når de kommer ud fra Dokk1, og så bilerne kan køre almindeligt igennem krydset. Jeg vil derfor bede min forvaltning om forslag til, hvordan det kan lade sig gøre på en måde, så det også kan godkendes rent sikkerhedsmæssigt af politiet og letbanen,« siger rådmanden.

Og han ved godt, at det vil give indvendinger:

»Der vil givetvis være en række faglige indvendinger, men hvis jeg kan bestemme, skal krydset indrettes som et almindeligt T-kryds, for det vil være sund fornuft for alle parter, så vi kan undgå, at bilerne kører ulovligt i den forkerte vejbane,« siger Bünyamin Simsek.

Gennem hele efteråret har krydset været omtalt på grund af talrige lovovertrædelser af bilister, der ikke har respekteret forbuddet mod højresving fra Dokk1. Politiet har i flere omgange været til stede og udskrevet en række bøder uden den store effekt.

Politiet til bilister i farligt kryds: »Det er ikke for sjov, vi hiver skrappe s

Den 21. december blev der i forbindelse med åbningen af letbanen spærret for højresving fra Dokk1 ved hjælp af betonklodser i et forsøg på at dæmme op for konflikter mellem biler og letbane på stedet.

Men det stoppede heller ikke bilerne, som derefter forsøgte at forcere krydset i den modsatte kørebane.

Også Aarhus Letbane har påpeget store problemer med krydset, og der er gennem de seneste måneder noteret 22 såkaldte nærved-hændelser, hvor letbane og biler har været tæt på at påkøre hinanden.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

JP mener: Hvilken verden lever Zuckerberg mon i?

Ingen bare bryster, men gerne påstande om, at Holocaust aldrig fandt sted. Mark Zuckerberg må komme til fornuft.
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Himmelbjerget er smuk i al sin enkelhed

Erling Melgaard Jarsbo
Himmelbjerget og omgivelserne trænger på ingen måde til udbygning med "hypet bras" og forgængeligt ragelse.
Aarhus' historie

Seks bud: Her er menneskerne, der former Aarhus om 20 år

Mona Juul. adm. direktør, Envision A/S

Aarhus er en skøn by – også om 20 år. For det er mennesker, der former byen. Ikke omvendt.

Debat: ”Generation innovation” bygger et Aarhus i kraftig vækst

Bente Steffensen, direktør, Erhverv Aarhus

Aarhus er en havne- og handelsby. Det gælder også for år 2038, hvor ungdommen byder ind med flere innovative løsninger, der får erhvervsliv, forskning og befolkning til at vokse i fællesskab.
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her