Aarhus

Trafikstyrelsen: Vi regner med at godkende letbanen senest på onsdag

Trafikstyrelsen er klar til at godkende Aarhus Letbane, så den kan åbne i midten af næste uge.

Ifølge Trafikstyrelsen vil letbanen efter alt at dømme kunne køre med passagerer på torsdag.

I en skriftlig kommentar fra Trafikstyrelsen oplyser vicedirektør Kåre Clemmesen, at styrelsen skal bruge endnu et par arbejdsdage til at gennemgå og kvalitetssikre det omfattende materiale, som er modtaget fra letbanen i løbet af denne uge. Det fik letbanen besked om fredag, fortæller han.

»Styrelsen meddeler endvidere, at man nu er så langt i processen, at man forventer at kunne give letbanen den resterende godkendelse senest onsdag i næste uge – vel at mærke på en række vilkår, der vil blive beskrevet i godkendelsen,« lyder det fra vicedirektøren, som tilføjer, at en godkendelse onsdag vil betyde, at letbanen vil kunne køre med passagerer fra på torsdag.

Trafikstyrelsen har givet en såkaldt godkendelse på vilkår.

Den aarhusianske borgmester, Jacob Bundsgaard (S), fortalte lørdag i forbindelse med en uofficiel fejring af letbanen, at han ikke kunne sige, om letbanen i løbet af næste uge kunne køre med passagerer.

Ved den uofficielle fejring rettede borgmesteren også kritik af Trafikstyrelsen. 

»Vores oplevelse er, at vi har leveret alt det, som Trafikstyrelsen har bedt om. Hver gang, at vi har levet op til et krav, så har de stillet et andet og dermed flyttet målstregen. Der er givetvis også sket fejl fra vores side, og det må man få undersøgt. Men vi kan ikke leve med, at millioner af skattekroner er gået til ingen verdens nytte. Vi oplever en styrelse, hvor der mangler politisk kontrol, og hvor magtarrogancen er så stor, at vi står tilbage med en følelse af, at vi ikke kan have tillid til styrelsen,« siger Bundsgaard, der kræver, at Ole Birk Olesen kommer på banen.

Den kritik mener Kåre Clemmesen er forfejlet.

Aarhus-borgmester: »Vores tillid til Trafikstyrelsen ligger på et meget lille sted«

»Vi er helt åbne over for en undersøgelse af forløbet. Vi har ikke noget at skjule. Det materiale, vi har fået fra Aarhus Letbane, har slet ikke været godt nok. Og det er kommet meget sent i forhold til de åbningsdatoer, som de selv har meldt ud. Det materiale, vi har fået fra godkendelsesprocessen, er langt under, hvad vi normalt modtager,« siger Clemmesen, da Jyllands-Posten forholder ham til borgmesterens udtalelser.

Den seneste udmelding fra parterne var 23. november på Aarhus Rådhus efter et møde mellem ejerne, Aarhus Kommune og Region Midtjylland, og Trafikstyrelsen, og her var meldingen, at man nu gik i tæt dialog og sigtede på en åbning i løbet af uge 50.

Efter den oprindelige plan skulle Aarhus Letbane være åbnet i juni, men blev udsat til 23. september. Den 22. september meddelte Trafikstyrelsen imidlertid, at den ikke kunne godkende sikkerheden, og åbningen blev derfor udsat indtil videre.

For de øvrige strækninger i letbanens første etape er der fortsat ingen fastlagte åbningsdatoer. Strækningen fra Aarhus H til Odder skulle være åbnet i november, men åbningen er foreløbig udsat til efter nytår. For Grenaabanen er åbningen blot sat til "foråret 2018", og hertil hører også strækningen mellem Lystrup og Lisbjerg.

Letbanen har siden juli kørt testkørsler uden passagerer i Aarhus, og togene har efterhånden tilbagelagt op mod 100.000 km.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Præcisering om letbanen til Harlev
Hans Jakobsen, Araliavej 15, Harlev
Letbanen skal naturligvis ikke ødelægge midtbyen i Aarhus, når banegården er flyttet til Firkløveret, så ligger skinnerne klar fra Aarhus H ud til Brabrand. Herfra skal de blot videreføres til Harlev.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Skæbnetime for folkeskolen

Janus Boye, medlem af hovedbestyrelsen i landsforeningen Skole og Forældre, Aarhus | Henrik Vinther Olesen, folketingskandidat (R), Aarhus
Stadig flere vælger folkeskolen fra, og ændrer vi ikke kurs, er spørgsmålet: Vil du savne folkeskolen, når den ikke længere er her?

Debat: Skolereformen skal tage højde for børns alder

Renie Schriver Bahn, Ternevej 2, Risskov
Efter at have set en meget oplysende udsendelse på DR2 7/1, ”Kroppens hemmeligheder: At vokse”, hvori det bl.a. blev oplyst, at børn vokser ekstremt hurtigt fra 0-1 år, afløst af en meget hurtig vækst indtil ca. 8-9 år, tænker jeg på de små førskolebørn og 0., 1. og 2. klasse.
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Analyse: Hvor skal vi hen, Aarhus?

Analyse: Den 1. januar begyndte den nye byrådsperiode for det nyvalgte byråd i Aarhus Kommune. Men hvad bliver de 31 lokale politikeres udfordringer i de kommende fire år? JP Aarhus kommer her med et bud på byrådets fem væsentligste opgaver.
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her