Annonce
JP Aarhus 20 år
Aarhus

Aarhus Letbane fortsat ikke godkendt af Trafikstyrelsen

Trafikstyrelsen kan fortsat ikke godkende Aarhus Letbane, men vurderer, at det muligvis kan ske i løbet af næste uge. Letbaneselskabet begynder nu at forberede sig på åbning.

Foto: Aarhus Letbane

Aarhus Letbane er fortsat ikke godkendt til at køre med passagerer.

Det står klart, efter at letbanens ledelse var til møde hos Trafikstyrelsen i København fredag formiddag.

Efter mødet oplyste Trafikstyrelsens vicedirektør Kåre Clemmesen til JP Aarhus, at styrelsen skal modtage mere materiale fra Aarhus Letbane i næste uge, og hvis det kan godkendes, vil letbanen kunne komme i gang i løbet af næste uge 50 eller først i uge 51.

»Jeg kan ikke give nogen garanti. Det ligger i sagens natur. Jeg kan først sige go når jeg siger go, men jeg har noteret mig, at vi har haft et godt møde i dag, der er stort fremskridt i det materiale, vi får, og der er ikke så mange udeståender tilbage,« sagde Kåre Clemmesen.

Han konstaterede, at Aarhus Letbane og deres assessor stadig har et stykke arbejde at lave – formentlig hen over weekenden og i begyndelsen af næste uge – hvorefter styrelsen vil modtage og gennemgå materialet.

»Hvis vi får det materiale, vi skal have, i den rette kvalitet i tide, så forventer jeg stadig, at Aarhus Letbane vil få en godkendelse, så den kan køre i slutningen af næste uge eller nogle dage inde i uge 51,« sagde Kåre Clemmesen.

Fredag er skæbnedag for letbanen i Aarhus

Aarhus Letbane udsendte kl. 12.40 en pressemeddelelse med overskriften:

»Aarhus Letbane gør klar til åbning.«

Heri skriver selskabet:

»Aarhus Letbane gør sig klar til at åbne med kort varsel efter dagens møde med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der ikke resulterede i en endelig afklaring af et åbningstidspunkt.

Efter dagens møde i København mellem Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og Aarhus Letbane er det fortsat ikke afklaret, hvornår Aarhus Letbane kan begynde at køre med passagerer. Der er fortsat mulighed for, at det kan lade sig gøre i uge 50.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har brug for nogle dage til at sagsbehandle de sidste udeståender i den reviderede sikkerhedsvurderingsrapport for de tekniske regler, som assessor i overensstemmelse med tidsplanen fremsendte tirsdag den 28. november.

Mens sagsbehandlingen pågår, har Aarhus Letbane iværksat de fornødne forberedelser til at indlede kørsel med passagerer. Dermed vil driften med passagerer kunne på-begyndes umiddelbart efter, at Aarhus Letbane modtager de sidste, nødvendige godkendelser fra styrelsen,« hedder det i pressemeddelelsen fra Aarhus Letbane.

Kommentar: Alt er noget lort med den letbane ...

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) har ikke nogle kommentarer i øjeblikket, oplyser hans pressechef.

I tirsdags godkendte Trafikstyrelsen det såkaldte sikkerhedsledelsessystem, som underleverandøren Keolis var ansvarlig for, og fredag gjaldt det så en godkendelse af de såkaldte tekniske regler, som altså ikke er endelig på plads endnu.

Aarhus Letbane skulle efter den oprindelige plan være åbnet i juni, men blev udsat til 23. september. Den 22. september meddelte Trafikstyrelsen imidlertid, at den ikke kunne godkende sikkerheden, og åbningen blev derfor udsat indtil videre.

For de øvrige strækninger i letbanens første etape er der fortsat inden fastlagte åbningsdatoer. Strækningen fra Aarhus H til Odder skulle være åbnet i november, men åbningen er foreløbig udsat til efter nytår. For Grenaabanen er åbningen blot sat til "foråret 2018", og hertil hører også strækningen mellem Lystrup og Lisbjerg.

Letbanen har siden juli kørt testkørsler uden passagerer i Aarhus, og togene har efterhånden tilbagelagt op mod 100.000 km.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Hvad er prisen for fejlslået integration?

Ali Aminali , socialrådgiver, medlem af De Konservative Aarhus C
Man kunne blive fristet til at sige, at indskærpelser af frihedsrettighederne simpelthen er prisen for det multikulturelle eksperiment, som venstrefløjen har underlagt vores samfund.

Debat: Fra privat- til trængselsbilisme

Bo Thyge Bisgaard, Borgerlisten for en mulig nutid, Hasselvej 3, Odder
Efter en forlænget påskeuge, hvor bilen havde fået lov til at hvile i carporten, var det første møde med trafikken i den nærmeste købstad kendetegnet ved en enorm og næsten ugennemtrængelig trængsel på vejene.

Debat: Skal jeg som adoptivbarn være ekstra taknemmelig?

Emma Helbo, stud.scient.pol på Aarhus Universitet, Strandvejen 34, st. th., Aarhus C
Hvis jeg som adoptivbarn resten af mit liv skal betale tilbage til mine forældre, hvordan skulle jeg så nogensinde kunne leve – og hvordan skulle det her regnskab overhovedet gøres op?
Aarhus' historie
Annonce
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Annonce
Bolig
Overdådig luksus tæt på dronningen: Nu står den gamle murermestervilla helt skarp
Sådan siger Vivian Bank Egebirk, der sammen med sin mand Stefan Sørensen har totalrenoveret en gammel, klassisk patriciervilla, som grænser op til Mindeparken ved Marselisborg Slot. De holder af markant kunst, dyre dråber og rene designlinjer. Men det behøver ikke koste en formue. 
Se flere
Overdådig luksus tæt på dronningen: Nu står den gamle murermestervilla helt skarp
Sådan siger Vivian Bank Egebirk, der sammen med sin mand Stefan Sørensen har totalrenoveret en gammel, klassisk patriciervilla, som grænser op til Mindeparken ved Marselisborg Slot. De holder af markant kunst, dyre dråber og rene designlinjer. Men det behøver ikke koste en formue. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her