Aarhus

Aarhus Letbane fortsat ikke godkendt af Trafikstyrelsen

Trafikstyrelsen kan fortsat ikke godkende Aarhus Letbane, men vurderer, at det muligvis kan ske i løbet af næste uge. Letbaneselskabet begynder nu at forberede sig på åbning.

Foto: Aarhus Letbane

Aarhus Letbane er fortsat ikke godkendt til at køre med passagerer.

Det står klart, efter at letbanens ledelse var til møde hos Trafikstyrelsen i København fredag formiddag.

Efter mødet oplyste Trafikstyrelsens vicedirektør Kåre Clemmesen til JP Aarhus, at styrelsen skal modtage mere materiale fra Aarhus Letbane i næste uge, og hvis det kan godkendes, vil letbanen kunne komme i gang i løbet af næste uge 50 eller først i uge 51.

»Jeg kan ikke give nogen garanti. Det ligger i sagens natur. Jeg kan først sige go når jeg siger go, men jeg har noteret mig, at vi har haft et godt møde i dag, der er stort fremskridt i det materiale, vi får, og der er ikke så mange udeståender tilbage,« sagde Kåre Clemmesen.

Han konstaterede, at Aarhus Letbane og deres assessor stadig har et stykke arbejde at lave – formentlig hen over weekenden og i begyndelsen af næste uge – hvorefter styrelsen vil modtage og gennemgå materialet.

»Hvis vi får det materiale, vi skal have, i den rette kvalitet i tide, så forventer jeg stadig, at Aarhus Letbane vil få en godkendelse, så den kan køre i slutningen af næste uge eller nogle dage inde i uge 51,« sagde Kåre Clemmesen.

Fredag er skæbnedag for letbanen i Aarhus

Aarhus Letbane udsendte kl. 12.40 en pressemeddelelse med overskriften:

»Aarhus Letbane gør klar til åbning.«

Heri skriver selskabet:

»Aarhus Letbane gør sig klar til at åbne med kort varsel efter dagens møde med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der ikke resulterede i en endelig afklaring af et åbningstidspunkt.

Efter dagens møde i København mellem Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og Aarhus Letbane er det fortsat ikke afklaret, hvornår Aarhus Letbane kan begynde at køre med passagerer. Der er fortsat mulighed for, at det kan lade sig gøre i uge 50.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har brug for nogle dage til at sagsbehandle de sidste udeståender i den reviderede sikkerhedsvurderingsrapport for de tekniske regler, som assessor i overensstemmelse med tidsplanen fremsendte tirsdag den 28. november.

Mens sagsbehandlingen pågår, har Aarhus Letbane iværksat de fornødne forberedelser til at indlede kørsel med passagerer. Dermed vil driften med passagerer kunne på-begyndes umiddelbart efter, at Aarhus Letbane modtager de sidste, nødvendige godkendelser fra styrelsen,« hedder det i pressemeddelelsen fra Aarhus Letbane.

Kommentar: Alt er noget lort med den letbane ...

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) har ikke nogle kommentarer i øjeblikket, oplyser hans pressechef.

I tirsdags godkendte Trafikstyrelsen det såkaldte sikkerhedsledelsessystem, som underleverandøren Keolis var ansvarlig for, og fredag gjaldt det så en godkendelse af de såkaldte tekniske regler, som altså ikke er endelig på plads endnu.

Aarhus Letbane skulle efter den oprindelige plan være åbnet i juni, men blev udsat til 23. september. Den 22. september meddelte Trafikstyrelsen imidlertid, at den ikke kunne godkende sikkerheden, og åbningen blev derfor udsat indtil videre.

For de øvrige strækninger i letbanens første etape er der fortsat inden fastlagte åbningsdatoer. Strækningen fra Aarhus H til Odder skulle være åbnet i november, men åbningen er foreløbig udsat til efter nytår. For Grenaabanen er åbningen blot sat til "foråret 2018", og hertil hører også strækningen mellem Lystrup og Lisbjerg.

Letbanen har siden juli kørt testkørsler uden passagerer i Aarhus, og togene har efterhånden tilbagelagt op mod 100.000 km.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Præcisering om letbanen til Harlev
Hans Jakobsen, Araliavej 15, Harlev
Letbanen skal naturligvis ikke ødelægge midtbyen i Aarhus, når banegården er flyttet til Firkløveret, så ligger skinnerne klar fra Aarhus H ud til Brabrand. Herfra skal de blot videreføres til Harlev.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Skæbnetime for folkeskolen

Janus Boye, medlem af hovedbestyrelsen i landsforeningen Skole og Forældre, Aarhus | Henrik Vinther Olesen, folketingskandidat (R), Aarhus
Stadig flere vælger folkeskolen fra, og ændrer vi ikke kurs, er spørgsmålet: Vil du savne folkeskolen, når den ikke længere er her?

Debat: Skolereformen skal tage højde for børns alder

Renie Schriver Bahn, Ternevej 2, Risskov
Efter at have set en meget oplysende udsendelse på DR2 7/1, ”Kroppens hemmeligheder: At vokse”, hvori det bl.a. blev oplyst, at børn vokser ekstremt hurtigt fra 0-1 år, afløst af en meget hurtig vækst indtil ca. 8-9 år, tænker jeg på de små førskolebørn og 0., 1. og 2. klasse.
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Analyse: Hvor skal vi hen, Aarhus?

Analyse: Den 1. januar begyndte den nye byrådsperiode for det nyvalgte byråd i Aarhus Kommune. Men hvad bliver de 31 lokale politikeres udfordringer i de kommende fire år? JP Aarhus kommer her med et bud på byrådets fem væsentligste opgaver.
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set
Gaming-bærbare: Når kun det vildeste er vildt nok
Hvor vildt bliver det, hvis du beder om den bedste gamingbærbare, du kan få? Ganske voldsomt, afslører denne test, hvor vi fokuserer på populære, kompromisløse monster-maskiner. 
Se flere
Gaming-bærbare: Når kun det vildeste er vildt nok
Hvor vildt bliver det, hvis du beder om den bedste gamingbærbare, du kan få? Ganske voldsomt, afslører denne test, hvor vi fokuserer på populære, kompromisløse monster-maskiner. 
Se flere
Frivilligheden blev fejret: Rap fra Gellerup, frivilligsuppe og over 100 frivillige organisationer
De frivillige blev fejret i Ridehuset Aarhus, da frivillighovedstaden søndag eftermiddag åbnede officielt. Over 5.000 gæster deltog i arrangementet i løbet af dagen ifølge tal fra europæisk frivillighovedstad. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her