Aarhus

Aarhus er blevet et nyt marked for salg af brugte biler

Antallet af brugte biler til salg vokser i Aarhus. Fire brugtvognsforretninger er åbnet på kort tid.

På blot et år har de fire brugtvognsforhandlere Cars, Aunsbjerg, Lindholm Biler og Autos.dk etableret sig i Aarhus.

Ifølge markedsanalytiker Jan Lang, Bilbasen, er det aarhusianske bilmarked under forandring.

»Tidligere var der mange helt klassiske nyvognsforhandlere, som i et hjørne havde nogle byttebiler stående, og så var der nogle få ikke særligt markante brugtvognsforhandlere. Nu er der kommet nogle profilerede bilhuse med brugte biler,« siger han.

»Samtidig hører jeg, at andre aktører overvejer at etablere sig i Aarhus, og nybilsforhandlere såsom Bayern Autogroup i Tilst har udvidet deres brugtbilafdeling markant. Det er en meget interessant positionering,« mener Jan Lang.

Flere brugte biler til salg

De nye forretninger har også medført et stigende antal brugte biler til salg. I 2015 var der i gennemsnit 2.550 brugte biler til salg i Aarhus og forstæderne. I år har antallet i snit været 3.080.

»En række aktører i branchen har fået øjnene op for det potentiale, der ligger i Aarhus mht. brugtbilskøbere. For hver gang, der bliver solgt en ny bil, bliver der handlet tre brugte, så man kan undre sig over, at de aarhusianske bilforhandlere tidligere har sendt kunderne til Silkeborg, Randers, Horsens og Skanderborg. Det er der blevet gjort op med på relativt kort tid,« mener Jan Lang, som desuden vurderer, at konkurrencen kommer kunderne til gode.

Aarhusianerne får flere brugte biler at vælge imellem

»Brugtbilsmarkedet er et klassisk udbudsmarked, så når der kommer flere biler til salg, er det til fordel for kunderne, som vil få skarpere priser.«

I juni åbnede Via Biler Gruppen A/S det hidtil største brugtbilhus med 150 biler i Højbjerg. Ifølge adm. direktør Erik Rasmussen skyldes satsningen netop den lokale mangel på bilhuse med brugte kvalitetsbiler.

Mulighed for at drømme

»Vi har ønsket at skabe et aarhusiansk alternativ til vores dygtige kolleger, Sand Jensen i Silkeborg og Allan Hansen i Daugaard. Der skal være meget at vælge imellem og mulighed for at drømme lidt i premium-bilerne,« fortæller Erik Rasmussen.

At det netop sker i år, hvor flere andre også åbner forretninger, er ifølge ham tilfældigt.

Analytiker: Aarhus har et stort potentiale for brugte biler

»Vi har tænkt på det i fem år. Det har hele tiden ligget i kortene, men fokus har været på at udvikle Via Biler,« lyder forklaringen.

I Viby åbnede Per Guldborg og Mikael Foldager den 1. november Autos.dk – en noget mindre brugtbilsforretning med indtil videre knap 20 biler.

»Jeg tror, at mange har taget tilløb. For der har været påfaldende få større brugtvognsforhandlere i Aarhus,« siger Mikael Foldager.

»For os handlede det om, at muligheden for at få gode lokaler og et samarbejde med værkstedskæden Skortensgaard pludselig opstod i Viby, og så slog vi til,« fortæller han.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Skæbnetime for folkeskolen
Janus Boye, medlem af hovedbestyrelsen i landsforeningen Skole og Forældre, Aarhus | Henrik Vinther Olesen, folketingskandidat (R), Aarhus
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Skæbnetime for folkeskolen

Janus Boye, medlem af hovedbestyrelsen i landsforeningen Skole og Forældre, Aarhus | Henrik Vinther Olesen, folketingskandidat (R), Aarhus
Stadig flere vælger folkeskolen fra, og ændrer vi ikke kurs, er spørgsmålet: Vil du savne folkeskolen, når den ikke længere er her?

Debat: Præcisering om letbanen til Harlev

Hans Jakobsen, Araliavej 15, Harlev
Letbanen skal naturligvis ikke ødelægge midtbyen i Aarhus, når banegården er flyttet til Firkløveret, så ligger skinnerne klar fra Aarhus H ud til Brabrand. Herfra skal de blot videreføres til Harlev.

SF: Visioner midt i trafikken

Hans Okholm, Silkeborg | Kirstine Bille, Syddjurs | Claus Leick, Skanderborg | Jan Ravn Christensen, Aarhus | Anders Bøge, Skive | Torsten Sonne Petersen, Hedensted | Mads Nikolajsen, Norddjurs SF’s hidtidige og kommende medlemmer af Midttrafiks repræsentantskab
Midttrafik skal være et mobilitetsselskab, som sammen med kommuner, region og borgere udvikler nye måder at være mobil på.
Restauranter

Farvel til gastronomiregionen

Aarhus var europæisk gastronomiregion i 2017 med over 250 madevents i regionen. Evalueringen af året kommer i januar. Aktørerne håber at kunne fortsætte samarbejdet, bl.a. med byens restauranter.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Analyse: Hvor skal vi hen, Aarhus?

Analyse: Den 1. januar begyndte den nye byrådsperiode for det nyvalgte byråd i Aarhus Kommune. Men hvad bliver de 31 lokale politikeres udfordringer i de kommende fire år? JP Aarhus kommer her med et bud på byrådets fem væsentligste opgaver.
Ugen på spidsen
Aarhus sådan set

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her