Ny rapport: Lukusproducenter omstiller sig i pandemien

Bæredygtighed og digitalisering er ifølge to analyser for alvor kommet på dagsordenen under coronakrisen hos globale producenter af luksus - samt hele modebranchen.

Artiklens øverste billede
Salget af luksusprodukter og den dyre mode er også præget af pandemien. Arkivfoto: Jens Dresling.

Den globale luksusbranche er blevet ramt økonomisk hårdt af coronakrisen. På samme tid har netop flere producenter inden for de forbrugsgoder sat fart i både øget bæredygtighed og digitalisering.

Det konkluderer den globale analyse- og revisionskoncern Deloitte i en ny rapport - ”Global Powers of Luxury Goods 2020”.

Rapporten fastslår, at nettofortjenesten i branchen for luksuprodukter steg med hele 11,2pct. i 2019 og havde haft pæne vækstrater gennem flere år. Det anført af bl.a. giganterne LVMH Moët Hennessy-Louis Vuitton, Kering og The Estée Lauder Companies.

Salget styrtdykkede dog i første del af 2020, da pandemien ramte verden.

Morten Gade Steinmetz, der er brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte Danmark, melder på samme tid, at nogle specialbutikker trods det har haft stigende omsætning i 2020.

»Der er fortsat efterspørgsel på luksusprodukter, som man kan nyde inden for rammerne af restriktionerne i eget hjem eller i naturen. Det er eksempelvis gode vine, designermøbler, dyre cykler, kajakker og lignende. Visse forbrugere vil gerne købe lidt ekstra luksus til sig selv, når de nu alligevel ikke bruger penge på rejser,« skriver Morten Gade Steinmetz i en kommentar til analysen.

Deloitte vurderer samtidig, at luksussalget aktuelt går langsommere på visse markeder i Asien. Koncernens løbende målinger af forbrugeres købevillighed og bekymringer i 18 lande rundt om på kloden viser, at forbrugerne i Indien og Kina er mest tilbøjelige til at udskyde større indkøb - og aktuelt er mest bekymret for deres helbred.

Rapporten fokuserer også på forandringer udløst af pandemien. De største er øget samfundsansvar og miljøhensyn. Det sker ifølge Morten Gade Steinmetz, da virksomhederne forsøger at tilpasse sig kunderne og særligt de yngre generationers idealer.

»Netop de kundegrupper er i høj grad optaget af sociale- samt miljø- og samfundsmæssige udfordringer. De søger brands, som de kan spejle sig i, og gør en indsats for at løse problemerne,« vurderer Deloitte-eksperten.

Visse forbrugere vil gerne købe lidt ekstra luksus til sig selv, når de nu alligevel ikke bruger penge på rejser.

Morten Gade Steinmetz, Deloitte Danmark.

Morten Gade Steinmetz mener, at coronakrisen på den måde har haft betydning for luksusbranchen. Og dele af den vil komme ud på den anden side med et ændret værdisæt, der bedre matcher kundernes idealer. Dertil kommer en accelereret digital omstilling.

Modebranchen vil ifølge flere rapporter få endnu mere fokus på bæredygtighed i 2021 og på den anden side af coronakrisen. Foto: Stine Bidstrup.

Branchemediet Business of Fashion og det globale konsulenthus McKinsey har også netop lanceret en årlig rapport, State of Fashion. Heri beskrives de aktuelle udviklinger i modeindustrien baseret på bud fra branchens topchefer.

To fokusområder vil ifølge rapporten - ikke overraskede - overskygge de øvrige det kommende år: Digitalisering og bæredygtighed.

Samtidig skriver forfatterne til den rapport om situationen lige nu for modesektoren i pandemien:

»De brands, der vinder i 2021, er dem, der kan definere klare, langsigtede ambitioner, mens de udviser nok fleksibilitet, hastighed og agilitet til at kunne navigere i en usikker fremtid på den korte bane.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.