*

Spil

Danskerne satser millioner på computerspillere

Hos Danske Spil tredobles pengespil på elektronisk sport hvert år. Snart bliver det muligt at livebette på computerspillerne, mens de kæmper i det fiktive univers.

Når der computerspillerne når VM-finanlen, er det på stadions, der ofte er større end Parken. Foto: The International

Fodbold, håndbold og tennis har altid trukket flokke af spilleglade danskere. Men nu bliver flere danskere ført ind i en verden af digitale kampsoldater og avatars, når de skal satse penge på ugens sportsbegivenheder.

Pengespil på det såkaldte e-sport, elektronisk sport, er nemlig kraftigt voksende i Danmark.

Det melder Danske Spil, der åbnende for spil på elektronisk sport i januar 2014. Siden da har odds på computerspillere tredoblet sin omsætning hvert år, fortæller Niels Folmann, adm. direktør i Danske Licens Spil, som er den ene halvdel af koncernen Danske Spil.

E-sport i vækst
  • e-sporten dækker over computerspil på et professionelt konkurrenceplan. Det har eksisteret siden årtusindskiftet.
  • Det er dog inden for de seneste fem år, at e-sporten har haft en eksponentiel vækst, og i dag omsætter sporten for over en milliard kroner.
  • De mest populære spil er League of Legends, DOTA og Counter-Strike, hvor præmiesummerne er flere millioner kroner.
  • E-sporten bliver vist på Tv2 Zulu to gange ugentligt, og på Campus Vejle kan unge studerer på en eSports-linje.
»Vi ser en enorm interesse for e-sport ude i verden, og der er ingen tvivl om, at entusiasmen er ved at forplante sig til Danmark. Selvom det fortsat er meget små beløb i forhold til fodbold og tennis, så oplever vi, at pengespil på e-sport tredobles hvert år. Så det er bestemt noget, vi satser stort på i fremtiden,« siger Niels Folmann.

Han forudser, at Danske Spils omsætning på e-sport vil runde et tocifret millionbeløb i 2016.

Pengepræmierne i computerspil overhaler almindelige sportsgrene

E-sport har for længst taget skridtet fra underholdning på teenageværelset til en verdensomspændende sportsgren med millioner i sponsorater og præmiepenger. De professionelle "gamere" har diætister, globale fanklubber og idolstatus. Ligesom andre sportsgrene har e-sporten ligaer, verdensmesterskaber og kommentatorer. Det hele er pakket ind i livestudier, optakter og analyser af kampene.

Hos Danske Spil er det adventurespillet League of Legends og skydespillet Counter-Strike, der trækker flest indsatser på kuponen. Og som noget nyt i 2016 vil Danske Spil udbyde livebet på e-sport, så danskerne kan spille på det digitale kampe, mens spillet er i gang.

»Det er klart, at vi må følge med den udvikling inden for e-sport, som vi ser blandt udenlandske bettingselskaber. Computerspil bliver stadig mere professionelt og troværdigt som pengspil, så vi vil gerne åbne det op for danskerne,« fortæller Niels Folmann.

Han påpeger dog, at der tages forsigtige skridt hos Danske Spil, fordi turneringerne skal leve op til krav om etik og troværdighed.

»Det er klart, at vi ikke vil udbyde odds på en liga eller et computerspil, som vi er usikre på lever op til regler om matchfixing. Derfor samarbejder vi med internationale spilovervågere, som vi kender indgående. Desuden vil maksgrænsen for livebetting på computerspil blive langt lavere, end vi kender det fra f.eks. fodbold«.

I udlandet er e-sport flere steder blevet et fænomen som fodbold, golf og Formel 1. I Sydkorea betragter man den digitale verden med mus og tastatur som den førende sport. Bl.a. havde næsten 50.000 tilskuere købt billet, da verdensmesterskabet i spillet League of Legends blev afholdt på nationalstadionet i Seoul.

Om to uger kommer Danske Spil med sit årsregnskab, hvor man forventer at tredoble sin omsætning på e-sport i forhold til året før.

Følg
Jyllands-Posten

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her