*

Formel 1

McLaren og Honda går hvert til sit i Formel 1

McLaren og Hondas skilsmisse giver en dominoeffekt i hele Formel 1-feltet.

Fernando Alonso har i lang tid været utilfreds med Honda og har givet udtryk for, at han ikke vil køre for McLaren i næste sæson, hvis japanerne stadig er motorleverandør. Foto: Francisco Seco/AP

Der var ingen ende på kærlighedserklæringerne, da McLaren og Honda slog pjalterne sammen i 2015. Nu skulle det være som dengang, da de to sammen kørte VM hjem med Ayrton Senna og Alain Prost.

Men to år efter går de to hver til sit efter to års frustrationer, der er endt i dyb splittelse – specielt fra McLarens side.

Det skriver det britiske medie Autosport.

Dominobrikkerne
  • McLaren får ny motor
  • Renault får sin kører (men sender god motor til direkte konkurrent)
  • Toro Rosso (og Red Bull) får en potentiel bedre motor
  • Honda bliver i sporten

Honda-motorerne har vist sig at være upålidelige og er gået i stykker for et godt ord, og McLaren har i længere tid forsøgt at finde en ny motorleverandør.

Den manøvre er dog ikke så ligetil, som den lyder. Motorleverandørerne har kun kapacitet til at levere til tre Formel 1-teams, og kvoten for Renault, Mercedes og Ferrari – der laver motorer – er opbrugt.

Derfor har McLaren brug for, at overtage en kontrakt fra et andet Formel 1-hold, og ifølge Autosport er det Toro Rosso, der får motor fra Renault. Kontrakten skulle gælde fra næste sæson.

Trækket medfører dog en dominoeffekt.

For McLaren er direkte konkurrent til Renault, der dermed kan komme til at stille sit eget Formel 1-hold i en dårligere position.

Franskmændene har derfor krævet, at de kan overtage Carlos Sainz fra Toro Rosso – et skifte, der allerede var på tale, da Kevin Magnussen sagde nej tak til Renault i sidste sæson. Carlos Sainz skal ifølge Autosport skifte med øjeblikkelig virkning, således at Renault får mulighed for at skifte Jolyon Palmer ud, der ikke har vist sig at have kvaliteterne til at være Formel 1-kører.

Men hvad så med Toro Rosso, der på papiret både får en dårligere motor og mister en god kører?

Toro Rosso er lillebrorhold til Red Bull – som i princippet bestemmer over Toro Rosso. Red Bull kører med Renault-motor, hvor man ikke er helt tilfreds med ydelse.

Hos Red Bull øjner man derfor chancen for, at Honda får styr på motoren i Toro Rosso-teamet, og når det problem er løst, har Red Bull mulighed for selv at skifte til Honda.

Hos Honda har man i lang tid sagt, at man er med i sporten over en længere periode og derfor ikke har intentioner om at droppe ud.

På den måde opnår alle parter en del af en handel, der er kompliceret, men som ser ud til at tilfredsstille alle.

Som en krølle på halen kan handlen være en ulempe for Kevin Magnussen og Haas. Renault er direkte konkurrent med Haas i konstruktørernes VM, og her har Jolyon Palmer endnu ikke scoret point. Men med Carlos Sainz bag rattet kan det betyde, at Renault allerede fra det kommende grandprix i Singapore på søndag får en kompetent kører, der kan begynde at spæde point til de 34, som Nico Hülkenberg egenhændigt har kørt ind til det franske team.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
TV
Annonce
Musik-Aarhus melder klar til Eskelund
Et forslag om at afsætte 10 mio. kr. til at indrette Eskelund som ny koncertplads møder roser fra Northside og en række andre musikaktører. Eskelund indgår i budgetforhandlingerne. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her