*

Formel 1

Ekspert: »Det er fjollet at lægge pres på Kevin«

Kevin Magnussens udgik af grandprixet i Bahrain. »Han fik ikke en fair chance,« mener Jyllands-Postens ekspert.

Kevin Magnussen måtte udgå på niende omgang. Foto: Luca Bruno/AP

Kevin Magnussens tidlige exit i Formel 1-grandprixet i Bahrain kom oven på en weekend, hvor Haas-raceren faktisk kørte fint.

Men allerede under opvarmningen – den såkaldte installationsomgang – var der problemer med bilen, og på niende omgang stoppede raceren fuldstændigt med at køre, efter at Magnussen var startet på 20.-pladsen.

»Han nåede aldrig at komme ind i løbet. Det er en svær start, men han kæmper med dem nede bagved og henter tre-fire pladser, og da løbet skal til at sættes sig, udgår han. Så han fik ikke en fair chance,« siger Jyllands-Postens Formel 1-ekspert, Thomas Wulff.

Kevin Magnussen: Al strømmen forsvandt

I sæsonens hidtidige tre løb er det endnu ikke lykkedes for begge Haas-racere at gennemføre på en gang, og det imponerer ikke Thomas Wulff.

»Bilen virker til at være temmelig upålidelig. Det er rigtigt ærgerligt, for de har potentielt en god bil. Grosjean kører en fin ottendeplads hjem, og det er vel, hvad vi kan forvente, at bilen kan,« siger Thomas Wulff om Kevin Magnussens holdkammerat, Romain Grosjean.

Jyllands-Postens motorsportsekspert, Thomas Wulff, er tv-kommentator og tidligere dansk mester i langdistanceracerløb. Foto: Mik Eskestad

Thomas Wulff peger på, at det sikkert kunne have givet flere point til Haas, hvis bilerne kunne gennemføre.

»Der var mange af dem, der lå foran Kevin i grandprixet i Bahrain, som udgik, så dem skulle han ikke have kæmpet med. Det var ærgerligt, at han ikke fik lov at vise sit værd, og det må være frustrerende, når man har haft et par gode træninger, men en skodkvalifikation,« siger Thomas Wulff.

Ifølge eksperten var netop lørdagens kvalifikation et tegn på, at Haas stadig har meget at lære. Kevin Magnussen udgik, da han kun nåede at sætte en tid i den første kvalifikationsafdeling, den såkaldte Q1.

Da Kevin Magnussen skulle forbedre sin første langsomme tid til allersidst i kvalifikationsafdelingen, blev Q1 afblæst, da en bil stoppede på banen – og så nåede Kevin Magnussen ikke i mål, selvom han lå til at forbedre sin tid kraftigt.

»Det er et fjollet pres at lægge på Kevin. Ikke fordi at han ikke kan håndtere det, men hvad skal det til for? Haas kan se i deres data og fra træningerne, at bilen kan køre stærkt, så er der ingen grund til at satse til slut. Gå nu ud og sæt en ordentlig tid allerede første gang,« siger Thomas Wulff.

Magnussen blev nummer sjok i Bahrain-kvalifikationen

I Kina forsøgte Haas med samme taktik med at gå ud til sidste i kvalifikationen, hvor banen er bedre, men også her fejlede taktikken, da Romain Grosjean blev fanget af en afblæst kvalifikationsafdeling.

Ifølge Thomas Wulff bør Haas ændre hele teamets tilgang til kvalifikationen. Haas bør simpelthen forvente, at bilen kan kvalificere sig til kvalifikationsafdeling nummer 2, Q2.

»Jeg kunne forstå, hvis Haas havde en af de langsomme biler, men det her er en bil, der skal kunne køre en 12’er hjem med bind for øjnene, så det giver ingen mening,« siger Thomas Wulff.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
TV
Annonce
Biler
Larmer dækkene på din bil? Her er guiden til en op til 30 pct. mere lydsvag bil
En række rustbehandlingscentre er nu klar med behandling, der sænker lydniveauet i bilen. Det kan give resultater, men afhængigt af bil, underlag og øret, der hører. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her