*

Formel 1

Formel 1 udskyder nyt kvalifikationssystem

Først i sæsonens femte Formel 1-grandprix i Spanien bliver det nye kvalifikationssystem introduceret.

Det var meningen, at Kevin Magnussen og de øvrige Formel 1-kørere skulle dyste mod hinanden i et anderledes kvalifikationssystem allerede i sæsonens første grandprix i Melbourne 18.-20. marts.

Men folkene bag det nye system er stødt ind i problemer med at få softwaren klar til tiden og har derfor bedt om at få det udskudt til senere på sæsonen.

Systemet kommer først til at fungere i det femte grandprix, fortæller Formel 1-bossen Bernie Ecclestone lørdag til den engelske avis The Independent.

- Det skulle egentlig være indført til sæsonstart, men vi bliver ikke færdige med softwaren til tiden.

- Derfor bliver kvalifikationen først ændret i Spanien, siger Ecclestone med henvisning til sæsonens femte grandprix i Barcelona i maj.

Dermed skal Magnussen og de øvrige kørere bruge det gamle kvalifikationssystem i de fire første grandprixer.

Ændringen af kvalifikationssystemet blev vedtaget med enstemmighed blandt Formel 1-holdene, mens Ecclestone ønskede et andet system.

- Det var ikke min idé. Det var ikke det, jeg ønskede, siger den 85-årige brite.

Kvalifikationen til Formel 1-grandprixer bliver i øjeblikket afviklet i tre afdelinger, hvor de dårligste bliver siet fra efter første og anden runde, indtil de ti hurtigste kørere er tilbage i tredje runde, den såkaldte Q3.

Mens der nu er indlagt en pause mellem de tre afdelinger, kommer kørerne fremover og fra og med grandprixet i Barcelona til at blive elimineret gradvist i samme session.

Kampen om den eftertragtede poleposition kommer til sidst til at være et anliggende mellem to kørere. Det sker for at øge spændingen og oplevelsen for tilskuerne.

/ritzau/
Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu

Kronik: En venstre uppercut i synet på den kreative klasse

Ole Bjerg, lektor i filosofi og økonomi, Copenhagen Business School
Vi kan til nød klare den kritik, der kommer fra højre og ovenfra, som da Anders Fogh lancerede sit opgør med ”smagsdommeri”.
Annonce
Annonce
Annonce
TV
Annonce
Interview: »Letbanen er den bedste løsning – også i fremtiden«
Teknikrådmand Kristian Würtz (S) vil arbejde for et grønt islæt på letbanens næste etape. Trods kritik af kørestrømsmaster og skred i både budget og tidsplan på den første etape, mener han stadig, at letbanen er den bedste transportløsning i fremtiden. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her