*

 

Formel 1

»Man kan nå at skrive testamente på den tid«

McLarens Fernando Alonso siger, at teamet kan blive to sekunder hurtigere pr. omgang i næste sæson.

Fernando Alonso har stor tiltro til sin McLaren-racer den kommende sæson. Foto: Andre Penner/AP

Selvom McLarens Formel 1-racere snildt kan køre over 300 km/t, har deres fart i 2015 i Formel 1-sammenhæng været at sammenligne med en Opel Kadett ført af en ældre cigarrygende herre med blød hat på en motorvej, mens alle andre biler suser forbi.

Men lige nu knokler det britiske team sammen med motorfabrikanten Honda for at få mere fart i raceren frem mod første testperiode den 22. februar.

Og hvis man skal tro McLarens bedste kører, spanieren Fernando Alonso, kommer konkurrenterne til at åbne øjnene, når bilen rammer asfalten. Han mener, at den kan komme til at køre 2 sekunder hurtigere pr. omgang, hvis Honda får motoren til at makke ret.

»Vi ved, at vores motor har været hovedårsagen til vores begrænsning, så der kommer ikke radikale ændringer i designet eller filosofien. Vi ved, at vores problem har været på langsiderne, når man sammenligner med de andre biler.

Formel 1

Sæsonstarten

  • 22.-25. februar: Test på Circuit de Catalunya i Barcelona
  • 1.-4. marts: Test på Circuit de Catalunya i Barcelona
  • 20. marts: Første løb i Melbourne i Australien
Så vi skal have lavet nogle ændringer, og hvis alt virker efter hensigten, vil vores omgangstider blive langt bedre,« siger Fernando Alonso til Autosport.com.

Jyllands-Postens Formel 1-ekspert, Thomas Wulff, er både skeptisk og optimistisk på McLarens vegne.

»Det kan godt være, at det kan lade sig gøre, men hvor mange gange har vi hørt McLaren sige det inden for det seneste år? Men der er ingen tvivl om, at hvis de får løst de omfattende problemer, så skal tiderne ikke findes i tusindedele, men i sekunder. Men jeg tror, at vi er nødt til at acceptere den tankegang, at McLaren er et bundteam, og et bundteam har det svært,« siger Thomas Wulff.

De andre bliver hurtigere

McLaren og Hondas problem er endvidere, at selvom det skulle lykkes at forbedre raceren med 2 sekunder pr. omgang, betyder det ikke, at de andre hold ligger på en strand og drikker drinks imens. De vil komme med biler, der kører hurtigere end sidste sæson.

»Alle forbedrer sig med 0,5-1 sekund, og når vi er 2 sekunder efter allerede, skal vi blive mere end 1 sekund hurtigere. Men motoren er nøglen til at udløse dette potentiale,« siger Fernando Alonso.

Den nød, som Honda ikke har kunnet knække lige så godt som de andre teams, er den såkaldte ERS – energy recovery system – hvor motoren samler energi op under nedbremsninger og genbruger den til fremdrift.

»Det er en meget kompleks ting, men det kan sagtens være, at det er rigtigt, og der er ingen tvivl om, at man kunne se, at det var kraftkilden i McLaren-raceren, der gjorde den langsom, når det gik ligeud,« siger Thomas Wulff.

Bundet af paragraffer

Allerede i oktober havde Honda identificeret ERS som motorens svage punkt, men dengang var teamet bundet af paragraffer i Formel 1’s store lovbog som gjorde, at motorfabrikanten ikke kunne gøre noget ved problemet. På det tidspunkt vurderede teamet, at McLaren-raceren kørte 45 km/t langsommere end Mercedes’ verdensmesterbiler på langsiderne.

Thomas Wulff forklarer, hvad 45 km/t betyder i Formel 1:

»Las os sige, at man har en langside med en distance på en kilometer. Så kører McLarens konkurrent 345 nede i bunden, mens McLaren kun er oppe på 300. Men det er ikke kun nede i bunden, det er et problem. Når de kommer ud af svinget og ind på langsiden, kører McLaren måske 80 km/t, mens den anden kører 95 km/t, og så skal de accelerere op til topfart, og her vil McLaren være bagud med 45 km/t i store dele af distancen. Man kan nå at skrive sit testamente på den tid i Formel 1, for det svarer til en hel formiddag,« siger Thomas Wulff.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Belgian Grand Prix 2016 - Løb
1. Nico Rosberg
1:44:51.058
2. Daniel Ricciardo
+14.113
3. Lewis Hamilton
+27.634
18. Kevin Magnussen
Out
Annonce
Program

Gran Premio DItalia 2016

Træning 1
02/09 10:00
Træning 2
02/09 14:00
Træning 3
03/09 11:00
Kvalifikation
03/09 14:00
Løb
04/09 14:00
VM Stillingen
1. Lewis Hamilton
232
2. Nico Rosberg
223
3. Daniel Ricciardo
151
4. Sebastian Vettel
128
5. Kimi Raikkonen
124
6. Verstappen, Max
115
7. Valtteri Bottas
62
8. Sergio Perez
58
9. Nico Hulkenberg
45
10. Felipe Massa
39
11. Fernando Alonso
30
12. Sainz Jr, Carlos
30
13. Romain Grosjean
28
14. Daniil Kvyat
23
1. Mercedes
455
2. Red Bull Racing
274
3. Ferrari
252
4. Force India
103
5. Williams
101
6. McLaren
48
7. Toro Rosso
45
8. Haas F1 Team
28
9. Lotus
6
10. Marussia
1
11. Sauber
0
TV
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her