*

Det frie ord

5. Diskussionsopgave

Diskuter spørgsmålene i par/grupper.

1. Hvad var formålet med ytringsfrihed, da grundloven blev skrevet, og hvad er formålet med ytringsfrihed i dag?

2. Hvad betyder ytringsfrihed for udviklingen af demokrati? Kan man for eksempel have et demokrati uden ytringsfrihed?

3. Hvad betyder "offentlighedens interesse"? Kender I eksempler på "private forhold", der kunne være vigtige for alle borgere i et land?

4. Hvornår kan man blive straffet for "injurier"? Reglen om, at man kan blive straffet, hvis man fornærmer en anden persons ære, bliver sjældent brugt i Danmark. Hvorfor tror I, det er sådan?

5. Det er også forbudt at sige eller skrive noget, der fornærmer personer på grund af deres seksualitet eller race. Er det også sådan i jeres hjemlande? Hvordan er loven, og hvordan er det i prakis?

6. I Danmark har man ikke afskaffet reglen om blasfemi, selvom den sjældent bruges. Hvorfor tror du, det er sådan?

Dokumentation: Lærervejledning (pdf)

Dokumentation: Tekst og opgaver samlet (pdf)

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Projekt Det frie ord

Det fulde overblik: Det frie ord

Jyllands-Postens undervisningsprojekt ”Det frie ord” er et gratis tilbud til folkeskoler, gymnasiale uddannelser og sprogcentre. Projektet har til formål at gøre rede for den historiske udvikling af ytringsfriheden i Danmark – og at forklare de regler og love, som regulerer ytringsfriheden.
Emner

Det danske mediebillede

De danske medier er en mangfoldig og broget forsamling, der driver formidling på mange forskellige platforme som papir, tv, radio og internet.

Debat Må man tegne Muhammed?

Aldrig tidligere har en dansk artikel med tilhørende tegninger haft så stor effekt, som da Jyllands-Posten besluttede at trykke 12 karikaturtegninger af profeten Muhammed.

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her