*

Skole

Forskere revser Pisa-undersøgelser i ny bog

To danske forskere mener at have fundet en række problemer med elevevalueringsprogrammet Pisa.

Pisa-undersøgelserne offentliggøres hvert tredje år og undersøger 15-åriges kompetencer. Arkivfoto.

De kontroversielle Pisa-undersøgelser er ikke meget værd. Enkelte dele er endda til grin.

Sådan lyder konklusionerne fra to danske forskere, som i deres nye bog "Pisa - matematik" går i dybden med de omdiskuterede undersøgelser, der bruges til elevevaluering. Det skriver Altinget.

Peter Allerup, der er professor emeritus ved DPU, Aarhus Universitet, og lektor emeritus ved Københavns Universitet Inge Henningsen kommer i bogen med en række kritiske udsagn om Pisas fejl og mangler.

Forsker: Danske Pisa-tal er overraskende positive

Forskerne er særligt kritiske over for den elevinddeling, Pisa anvender på baggrund af Pisa-scoren. Her når man ifølge forskerne frem til, at 18 pct. af alle elever i samtlige lande havner i den kategori, som nogle politikere betegner som »funktionelle analfabeter«. Det vil sige elever, som på forhånd erklæres uegnede til at fortsætte på en ungdomsuddannelse.

»Pisa-konsortiet har på forhånd bestemt, at der skal være 18 pct. – ikke fx 12 eller 14 pct. – funktionelle analfabeter. Selvom denne gruppe, som får den laveste Pisa-score, har forbedret sig, vil der i Pisas beregninger stadig være 18 pct. funktionelle analfabeter,« siger Inge Henningsen i en pressemeddelelse, og Peter Allerup supplerer:

Fakta: Danmark forbedrer sin Pisa-placering i alle fag

»Det er et gevaldigt problem, i og med det bliver brugt politisk, når regeringen tilrettelægger sin skolepolitik. Og det får fatale konsekvenser for en ret stor gruppe af unge,« siger han.

Dertil mener Peter Allerup ikke, at man uden videre kan måle elevernes kompetencer uden at tage hensyn til en række variable såsom kultur, nationalitet og sociokulturel baggrund. Én type opgaver kan være lette for en gruppe af elever, mens de kan være svære for en anden.

»De parametre, de måler på, er ikke retfærdige, idet opgaverne hægtes op på nogle kulturelle baggrunde, der ikke er ens for alle elever. Kompetencer er nemlig knyttet til det enkelte lands kultur og samfund,« forklarer Peter Allerup.

Begge forskere er statistikere og har fulgt de danske Pisa-matematikundersøgelser, siden de første gang blev lanceret i 2001.

Følg
Jyllands-Posten
Projekt Det frie ord

Det fulde overblik: Det frie ord

Jyllands-Postens undervisningsprojekt ”Det frie ord” er et gratis tilbud til folkeskoler, gymnasiale uddannelser og sprogcentre. Projektet har til formål at gøre rede for den historiske udvikling af ytringsfriheden i Danmark – og at forklare de regler og love, som regulerer ytringsfriheden.
Nyheder om uddannelse
09.10

Debat: Danmarks bedste studieby er for dyr for studerende

Miriam Brems, Studerende på Aarhus Universitet, medlem af DM Studerendes bestyrelse, Neptunvej 38C, 8270 Højbjerg
Mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her