*

Politik

Der skal køre eltog mellem Køge og Næstved

Regeringen og Enhedslisten bruger 650 millioner kroner på elektrificering af jernbane mellem Køge og Næstved.

Der skal sættes strøm til jernbanestrækningen mellem Køge og Næstved. Foto: JP

Der kommer nu til at køre eltog på strækningen mellem Køge og Næstved. Regeringen og Enhedslisten har afsat 650 millioner kroner til elektrificering af strækningen.

De nye eltog vil med stor sandsynlighed give kortere rejsetid for de mange pendlere og gevinster for miljøet. Det har en analyse fra Transportministeriet tidligere vist.

Miljøgevinst

I analysen kom det blandt andet frem, at en elektrificering af jernbanen medfører væsentlige miljø- og klimagevinster, giver driftsbesparelser og billigere materielanskaffelse og medfører kortere rejsetid.

De elektriske tog accelererer nemlig hurtigere.

I analysen fra Transportministeriet kom det også frem, at det samfundsøkonomisk kan betale sig at elektrificere strækningen mellem Køge og Næstved.

1,7 mia. kr. til grøn omstilling

Elektrificeringen af strækningen er blevet til i forbindelse med en delaftale i næste års finanslov. Her er der afsat 1,7 milliarder kroner til grøn omstilling af Danmark.

I februar besluttede alle partier undtagen Enhedslisten at elektrificere jernbanen mellem Lunderskov og Esbjerg. Prisen for det projekt er 1,2 milliarder kroner.

Politikerne vil gerne elektrificere strækningen mellem Lunderskov og Esbjerg, fordi det vil give mulighed for eltog på hele strækningen mellem København og Esbjerg.

Samtidig er det den strækning, som det tidligst er muligt at have etableret, nemlig i 2015.

Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Den politiske hitliste
Her ser du de politiske statusopdateringer, der hitter mest på Facebook lige nu. Se flere

Blog: Kære Frank Jensen, luk Ungdomshuset

Jens-Kristian Lütken
Skattekroner skal ikke gå til at finansiere et voldeligt miljø

Blog: Ungdomspolitikere har for megen taletid

Angela Brink
Det føles godt, når man som ungdomspolitisk aktiv får taletid i medierne og bliver behandlet som en slags politiker light. Men prisen kan hurtigt blive urimeligt høj, når ens ungdommelige fejltagelser bliver topnyheder i de landsdækkende medier.

Blog: Først kastrerer vi ham, og bagefter sig vi, at han ikke er ”mand” nok

Camilla Schwalbe
"Jeg opfatter det som vanvittigt illoyalt, når kvinder taler om deres mænd til andre kvinder, på den der ”nu-siger-jeg-ting-til-jer-som-jeg-ikke-en-gang-har-sagt-til-ham-endnu-måde”. Det er faktisk usmageligt."
Annonce
Biler
Clio fortsætter, som om intet var hændt
Renault Clio var den første nye Renault, der fik et markant ændret design. Nyeste version ligner sig selv, men hvorfor også ændre på noget, der fungerer. 
Se flere
Clio fortsætter, som om intet var hændt
Renault Clio var den første nye Renault, der fik et markant ændret design. Nyeste version ligner sig selv, men hvorfor også ændre på noget, der fungerer. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her