*

Politik

Statsrevisorerne kritiserer lange ventetider på akuttelefonen

I tre år har hovedstadens 1813-telefon ikke levet op til målene om ventetider. Det får nu kritik.

Akuttelefonen 1813's central i Ballerup. Foto: Mik Eskestad

Region Hovedstadens omdiskuterede akuttelefon 1813 får kritik af Folketingets vagthund, statsrevisorerne.

I tre år har akuttelefonen, hvor borgere kan ringe med med ikke-livstruende sygdomme eller skader, været plaget af for lange ventetider. Og det er ikke godt nok, lyder kritikken.

»Statsrevisorerne finder det ikke tilfredsstillende, at akuttelefon 1813 i perioden 2014-2017 ikke i tilstrækkelig grad har opfyldt målene for ventetider og kvalitet,« fastslår Statsrevisorerne i en beretning om sagen.

Akuttelefonen gik i luften 1. januar 2014, men har i flere år været plaget af lange ventetider og brugere, der ikke kunne komme hurtigt igennem med sager om sygdom eller skader.

På intet tidspunkt har Region Hovedstadens akuttelefon levet op til målsætningerne for ventetider. Kilde: Grafik fra Rigsrevisionens rapport.
Målene for akuttelefonen er, at 90 procent af opkaldene skal være besvaret inden for tre minutter, og at alle opkald skal være besvaret inden for 10 minutter. Disse mål er ikke blevet indfriet – blandt andet fordi akuttelefonen i gennemsnit har manglet 20 sygeplejersker, fremgår det af Rigsrevisionens bereting.

Store forskelle

Sådan fungerer telefonvisitation i de fem regioner:

Hovedstaden: Visitation døgnet rundt via Akuttelefonen

Sjælland: Visitation til akutmodtagelse døgnet rundt via akuttelefon. Visitation ved sygdom via vagtlæge eller almen praksis.

Syddanmark: Sygeplejersker visiterer skader i dagtid. Almen praksis visiterer sygdom. Lægevagt klarer begge i vagttid.

Midtjylland: Almen praksis i dagtid. Lægevagt i vagttid.

Nordjylland: Almen praksis i dagtid. Lægevagt i vagttid.

Dagtid er 08.00-16.00. Vagttid er 16.00-08.00.

Kilde: Rigsrevisionen, Sundhedsministeriet

Når det er gået bedst er 70 procent af opkaldene blevet besvaret inden for tre minutter, men når ventetiden har været længst, er kun 27 procent af opkaldene blevet besvaret hurtigt nok (se grafikken).

Statsrevisorerne anerkender, at Akuttelefonen løbende har sat tiltag i søen for at forsøge at løse problemerne, men opgaven er altså ikke lykkes til fulde.

Udskældte 1813 har forbedret svartiderne

Det var Astrid Krag (SF - i dag S), der var sundhedsminister, da akuttelefonen blev lanceret i 2014. Siden har tre politikere siddet på posten i den periode, som Rigsrevisionen har undersøgt. De tre ministre er Nick Hækkerup (S), Sophie Løhde (V) og Ellen Trane Nørby (V).

Den nuværende minister, Ellen Trane Nørby, har nu tre måneder til at svare på kritikken fra statsrevisorerne.

Alle landets fem regioner har i dag indført telefoniske visitationssystemer, men de er vidt forskellige fra region til region. Statsrevisorerne finder det »ubegrundet« at regionerne har indrettet sig så forskelligt, at det ikke er muligt at sammenligne systemernes økonomi og bemanding med videre.

»Statsrevisorerne konstaterer, at der er et uudnyttet potentiale for læring om bedste praksis, kvalitet og ventetid på tværs af regionerne,« skriver de.

Akuttelefonen i Region Hovedstaden modtager i snit ca. 924.000 opkald om året. Udgifterne til ordningen var ca. 172 mio. kr. i 2016. Når borgerne ringer ind vurderer sygeplejersker og læger, hvilken behandling der er den rette.

Dokumentation: Læs Rigsrevisionens beretning om akuttelefonen her.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Politisk analyse
Den politiske hitliste
Her ser du de politiske statusopdateringer, der hitter mest på Facebook lige nu. Se flere

Blog: Midt i en jazztid

Mikael Jalving
Terroren er politisk og må derfor mødes med politiske svar, ikke blot tekniske eller retoriske.

Blog: giv mig mine penge!

Lars Boje Mathiesen
Skatteministeren burde undersøge DR momssagen igen.
Annonce
Biler
Test: Høj Peugeot i fin form med mindste motor
Vi tester Peugeot 3008, som vi sammenligner i versionerne med de to mindste motorer - en benzinmotor på 130 hk og en dieselmotor på 120 hk. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her