*

Politik

DF og K presser på for transportøransvar

To af regeringens støttepartier kræver id-kontroller i tog og færger fra Tyskland indført omgående.

Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl. Foto: Carsten Bundgaard/Polfoto

Regeringen bør iværksætte det såkaldte transportøransvar, så DSB og andre transportselskaber skal tjekke rejsendes identitet, hvis de vil ind i Danmark.

Fakta

Her kan du blive klogere på transportøransvar:

  • Et flertal i Folketinget vedtog i december loven om det såkaldte transportøransvar.
  • Det skal sikre, at trafikoperatører - som eksempel tog-, bus- og færgeselskaber - der fragter passagerer på tværs af de danske grænser, kontrollerer rejsendes "rejselegitimation og visum".
  • Hvis operatørerne fragter passagerer uden legitimation og visum til Danmark fra et andet Schengen-land, skal de kunne straffes.
  • Transportøransvar gælder også i Norge og Sverige.
  • Forslaget om transportøransvar blev hastebehandlet og vedtaget af Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
  • Enhedslisten, Alternativet, Det Radikale Venstre og SF stemte imod.

Kilde: Skriftlig fremsættelse af lovforslag L 74.

Sådan har kravet længe lydt fra Dansk Folkeparti, og nu tilslutter De Konservative sig.

- Vi er nødt til at bruge samme middel, som svenskerne gør, for at sikre at vi ikke bliver oversvømmet. Det her samfund kan kun bære en vis mængde flygtninge og migranter, siger De Konservatives formand, Søren Pape Poulsen, til DR.

- Det er da altid noget, at regeringen holder fast i grænsekontrollen. Men indførte man transportøransvar, havde vi selvfølgelig været gladere.

DF-formand Kristian Thulesen Dahl har længe været varm fortaler for at indføre transportøransvar. Han har onsdag været forbi statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) for at presse på for at få det hurtigt gennemført.

- Regering vil på et tidspunkt selv erkende, at en stærkere grænsekontrol og et transportøransvar er nødvendige. Men vi er utålmodige, så vi vil gerne fremskynde tidspunktet ved at presse på.

- Det er selvfølgelig svært at sætte en dato på det, siger han til Ritzau.

Støjberg: Grænsekontrol er ikke symbolpolitik

Transportøransvarsloven blev vedtaget i december, men den er endnu ikke blevet taget i brug. Ifølge statsministeren skyldes det hensynet til den kollektive trafik over den dansk-tyske grænse.

Da regeringen endnu ikke har fået en aftale med de tyske myndigheder i hus, vil konsekvensen af et dansk transportøransvar ifølge Lars Løkke være, at al kollektiv trafik over grænsen standser.

Det afviser Kristian Thulesen Dahl dog blankt.

- Det baserer sig på en vurdering af, at tyskerne vil have en interesse i, at det hele standser. Tyskerne har en lige så stærk interesse i, at trafikken over den dansk-tyske grænse fungerer for dem, der pendler, siger han.

Ud over hurtigt transportøransvar kræver Dansk Folkeparti også markant flere stikprøvekontroller ved den dansk-tyske grænse.

Kristian Thulesen Dahl præsenterede statsministeren for sine to krav, få timer efter at regeringen onsdag valgte at forlænge den midlertidige grænsekontrol i yderligere 20 dage.

/ritzau/
Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Den politiske hitliste
Her ser du de politiske statusopdateringer, der hitter mest på Facebook lige nu. Se flere

Blogs

Blog: Drop ulandsbistanden og giv pengene til danske virksomheder

Jens Kindberg
Vi mangler i den grad vækst i Danmark. Økonomien har stået stille i 10 år, og i samme periode er andre lande løbet fra os. Vi er ikke længere en del af OECD’s top 10 liste over verdens rigeste lande, og der er intet, som tyder på, at vi kommer tilbage i top 10 sådan lige med det samme. Den manglende vækst går ud over velstanden og muligheden for at sikre den eftertragtede velfærd. Samtidig betaler vi 15 mia. kroner i ulandsbistand om året. Det svarer til 3.488,37 kroner pr. borger, som betaler skat ud over bundfradraget.
Annonce
Bolig
Pep haven op i decembermørket
Når mørket, kulden og de korte dage for alvor sætter ind, sættes havelivet på standby. Men lad julemåneden være en anledning til at sprede planteglæde og farve helt tæt på boligen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her