*

Politik

DF og K presser på for transportøransvar

To af regeringens støttepartier kræver id-kontroller i tog og færger fra Tyskland indført omgående.

Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl. Foto: Carsten Bundgaard/Polfoto

Regeringen bør iværksætte det såkaldte transportøransvar, så DSB og andre transportselskaber skal tjekke rejsendes identitet, hvis de vil ind i Danmark.

Fakta

Her kan du blive klogere på transportøransvar:

  • Et flertal i Folketinget vedtog i december loven om det såkaldte transportøransvar.
  • Det skal sikre, at trafikoperatører - som eksempel tog-, bus- og færgeselskaber - der fragter passagerer på tværs af de danske grænser, kontrollerer rejsendes "rejselegitimation og visum".
  • Hvis operatørerne fragter passagerer uden legitimation og visum til Danmark fra et andet Schengen-land, skal de kunne straffes.
  • Transportøransvar gælder også i Norge og Sverige.
  • Forslaget om transportøransvar blev hastebehandlet og vedtaget af Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
  • Enhedslisten, Alternativet, Det Radikale Venstre og SF stemte imod.

Kilde: Skriftlig fremsættelse af lovforslag L 74.

Sådan har kravet længe lydt fra Dansk Folkeparti, og nu tilslutter De Konservative sig.

- Vi er nødt til at bruge samme middel, som svenskerne gør, for at sikre at vi ikke bliver oversvømmet. Det her samfund kan kun bære en vis mængde flygtninge og migranter, siger De Konservatives formand, Søren Pape Poulsen, til DR.

- Det er da altid noget, at regeringen holder fast i grænsekontrollen. Men indførte man transportøransvar, havde vi selvfølgelig været gladere.

DF-formand Kristian Thulesen Dahl har længe været varm fortaler for at indføre transportøransvar. Han har onsdag været forbi statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) for at presse på for at få det hurtigt gennemført.

- Regering vil på et tidspunkt selv erkende, at en stærkere grænsekontrol og et transportøransvar er nødvendige. Men vi er utålmodige, så vi vil gerne fremskynde tidspunktet ved at presse på.

- Det er selvfølgelig svært at sætte en dato på det, siger han til Ritzau.

Støjberg: Grænsekontrol er ikke symbolpolitik

Transportøransvarsloven blev vedtaget i december, men den er endnu ikke blevet taget i brug. Ifølge statsministeren skyldes det hensynet til den kollektive trafik over den dansk-tyske grænse.

Da regeringen endnu ikke har fået en aftale med de tyske myndigheder i hus, vil konsekvensen af et dansk transportøransvar ifølge Lars Løkke være, at al kollektiv trafik over grænsen standser.

Det afviser Kristian Thulesen Dahl dog blankt.

- Det baserer sig på en vurdering af, at tyskerne vil have en interesse i, at det hele standser. Tyskerne har en lige så stærk interesse i, at trafikken over den dansk-tyske grænse fungerer for dem, der pendler, siger han.

Ud over hurtigt transportøransvar kræver Dansk Folkeparti også markant flere stikprøvekontroller ved den dansk-tyske grænse.

Kristian Thulesen Dahl præsenterede statsministeren for sine to krav, få timer efter at regeringen onsdag valgte at forlænge den midlertidige grænsekontrol i yderligere 20 dage.

/ritzau/
Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Politisk analyse
Den politiske hitliste
Her ser du de politiske statusopdateringer, der hitter mest på Facebook lige nu. Se flere

Blogs

Blog: Den hårde tone fører til politisk vold

David Trads
Hvem har ansvaret for den alt for hårde tone? Det har en alliance af Dansk Folkeparti, Trykkeselskabet, Den Korte Avis og enkelte andre politikere og erhvervsfolk. De radikaliserer.

Blog: Hvorfor vil alle gakkerne legalisere hash?

Rune Toftegaard Selsing
Et ret ligegyldigt emne som narkotika er omgærdet af et stort hysteri, fordi principdyrkelsen har taget overhånd.

Blog: Skandaløs dækning af Brexit

Morten Uhrskov Jensen
Mere fordomsfuldt og uprofessionelt end DR og TV2 News bliver det ikke. En ynk på en meget vigtig aften.
Annonce
Bolig
Sådan skabte familien Lykke en strandvejsvilla, der forandrede familiens liv
Familien Lykke boede i otte år i deres hus ved Strandvejen i Køge, før de opførte den tilbygning, som forvandlede et småt og ordinært hus til et rummeligt og moderne hjem. 
Se flere
Det store ikon for byen
Byhistorie: Aarhus Rådhus fremtræder som en sjælden vellykket bygning, der er blevet en del af det aarhusianske dna. Sådan tegnede det ikke, da huset skulle bygges, og borgerne forlangte et rigtigt rådhus mmed tårn. Dette er historien om rådhuset, der fylder 75 år. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her