Breaking
Få breaking news via vores app | Få nyheden på mail

Endelig kan astronomer undersøge de klareste stjerner på himlen

Astronomer har haft en særligt stor udfordring, når de skulle undersøge klare stjerner. Nu har forskere på Aarhus Universitet udviklet en løsning, som åbner op for at studere alle stjerner. Også de klareste.

Syvstjernen, også kaldet Plejaderne, er nogle af de klareste stjerner på himlen. Foto: NASA, ESA, AURA/Caltech, Palomar Observatory/Wikimedia Commons

Ironisk nok er det de klareste stjerner, astronomer ikke har kunnet studere hidtil.

Astronomernes teleskoper er simpelthen så avancerede og følsomme, at billederne af de klare stjerner bliver overeksponerede. Derfor har det været svært at analysere netop de stjerner, som ellers er tydelige med det blotte øje.

Men i et nyt studie har forskere fra Aarhus Universitet løst problemet og udviklet en metode, som gør det muligt at studere de klareste stjerner. Og opdagelsen vækker begejstring hos forskerne. Det skriver Videnskab.dk.

»Det virkelig spændende er, at vi nu kan observere alle de klare stjerner på himlen. Før ville vi gøre hvad som helst for at undgå de klare stjerner, men ikke længere,« siger adjunkt Victoria Antoci fra Aarhus Universitet, som er medforfatter på studiet, der er ledet af postdoc Tim White fra Aarhus Universitet.

»Da jeg først så resultaterne, var det virkelig spændende. Vi var de første til at se det. Det var et virkelig specielt øjeblik. Vi hoppede rundt mellem kontorerne. Vi tænkte: 'Wow!',« siger Victoria Antoci.

Læs også: SONG-teleskopet skal afsløre kæmpestjernernes hemmeligheder

En fantastisk opdagelse

Også andre forskere er imponerede over studiet

»Det, der er fedt, er, at de meget klare stjerner, som man ikke har kunnet undersøge indtil nu, er dem, man faktisk helst vil undersøge,« siger lektor i astrofysik Anja C. Andersen fra Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet, som ikke har deltaget i forskningen, men har læst studiet.

»Det er som at have et rum med en foldevæg, og pludselig bliver væggen fjernet. Nu har man adgang til hele rummet,« siger Anja C. Andersen og tilføjer, at den nye metode »ser helt vild solid ud.«