Astronomer opdager hundredvis af asteroider, der kommer tæt på Jorden

Rumteleskopet NEOWISE har nu fundet tæt på 700 asteroider, der kommer tæt på Jorden. Teleskoper på Jorden spejder også efter himmellegemer, der potentielt kan udslette hele byer.

Astronomerne holder et ekstra vågent øje med de asteroider, der er større end cirka 140 meter, og som kommer tættere på Jorden end 7.500.000 km (knap 20 gange afstanden til Månen). Foto: AP/Nasa/JPL-Caletch

Jorden er i fare for at blive ramt af meteorer, der er så store, at de kan være til fare for mennesker.

Men hvis en trussel skal afværges, skal den først identificeres. En hel del teleskoper er rettet mod himlen med det formål at finde asteroider og kometer, der kan have kurs mod vores planet, og flere kommer til i de kommende år.

Blandt disse teleskoper er det amerikanske infrarøde rumteleskop NEOWISE (Near-Earth Objects Wide-field Infrared Survey Explorer), der nu efter tre års afsøgning af himmelrummet har registreret 693 såkaldte nærjordsobjekter (near-earth objects, forkortet NEO), hvoraf 114 var helt ukendte. Det fremgår af en pressemeddelelse fra NASA, skriver Videnskab.dk.

Kortlægningen skrider fremad

Et nærjordsobjekt er en asteroide eller en komet, der kommer ind i Jordens ’nabolag’. Jordens nabolag er området inden for 1,3 gange Jordens egen afstand til Solen.

Læs også: Uventet asteroide fløj tæt forbi Jorden i går

Kortlægningen af nærjordsobjekterne går generelt godt. Det fortæller professor Alan Harris, der arbejder for den tyske rumorganisation DLR, hvor han leder projektet NEOShield:

»I alt opdagede vi 1.888 NEO'er i 2016. I år har vi indtil videre opdaget omkring 800. Men vi har endnu ikke fundet samtlige af de store med en diameter på mere end en kilometer. De fleste af de nyopdagede er relativt små objekter, der højst måler nogle få hundrede meter.«

NEOShield er et EU-støttet projekt, hvor formålet er at finde måder, vi kan afværge truslen fra rummet.

De største er de farligste

Disse asteroider kaldes potentielt farlige (potentially hazardous asteriods, PHA), for de ville kunne forårsage en hel del ravage, hvis de rammer Jorden.