*

Viden

Ny teknologi kan afsløre dig i at dagdrømme i skoleklassen

Hjerneskannere i undervisningen kan afsløre, om eleverne følger med i timerne. Formålet er dog ikke at gribe dagdrømme på fast gerning, men at forbedre undervisningen, siger forskerne bag.

Forskere vil bruge hjerneskannere til at finde ud af, om eleverne følger med i undervisningen, og om de forstår den. Foto: Ivan Riordan Boll/Polfoto

Danske forskere har vist, at de med billige teknologier kan hjerneskanne et helt klasselokale med elever samtidig for at finde ud af, om eleverne følger med i undervisningen. Det skriver Videnskab.dk.

Hjerneskanningerne kan for eksempel vise, om undervisningen er for kedelig og skal justeres, eller om nogle af eleverne ikke kan følge med og ender med at kigge tomt ud i luften.

Teknologien kan på sigt bruges til at gøre undervisningen mere personlig og hjælpe de svageste elever, fortæller en af forskerne bag den nye opdagelse.

»Forestil dig, at en underviser får direkte feedback fra elevernes hjerner, så han eller hun kan se, om eleverne følger med i undervisningen eller måske ikke kan forstå den. Det vil gøre det muligt at lave meget mere målrettet undervisning, hvis man kan se, hvem der har brug for lidt ekstra hjælp,« forklarer professor Lars Kai Hansen, leder af Cognitive Systems på DTU Compute ved Danmarks Tekniske Universitet.

Læs også: Drøm aflæst med hjerneskanner

Ikke ren science fiction

Idéen om at hjerneskanne en hel klasse på én gang lyder måske som ren science fiction, men teknologien er under en rivende udvikling. Der er allerede lavet prototyper af nye typer hjerneskannere, som for eksempel kan sættes i ørerne, så apparaterne ikke vil forstyrre eleverne, der er vant til at have hovedtelefoner på.

»Jeg tror, at det er realistisk, at vi på et tidspunkt inden længe vil se forelæsningssale, hvor de studerende bærer den ene eller det anden type apparat til at måle deres hjerneaktivitet, og at forelæseren får en måling for de studerendes samlede opmærksomhed,« siger ph.d.-studerende og førsteforfatter på studiet, Andreas Trier Poulsen fra Institut for Matematik og Computer Science ved DTU.

»Ud fra elevernes opmærksomhed kan han eller hun så se, hvornår det er tid til en joke eller en quiz. Samtidig kan de studerende få feedback om, hvor meget i sync, de er med deres medstuderende. Man kunne eksempelvis forestille sig, at deres telefon automatisk begynder at vibrere, når de falder hen.«

Læs også: Lærebøger skal omskrives: Ny del af hjernen opdaget

Forældet undervisningsform

Det scenario vækker dog ikke begejstring hos professor MSO Jeppe Bundsgaard, som forsker i didaktik ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet. Han mener nemlig, at den ny teknik retter sig mod en forældet undervisningsmetode.

»I dag efterstræber vi at få eleverne til at være aktivt deltagende i undervisningen og ikke sidde på en stol og lytte til lærerne. Denne nye teknologi er bedst egnet til den undervisning, som vi benyttede os af for mange år siden,« siger Jeppe Bundsgaard.

De danske forskere har taget udgangspunkt i amerikanske studier, hvor forskere ved hjælp af hjerteskannere har undersøgt, om deres forsøgspersoner fulgte med i en Hitchcock-film eller ej.

Læs også: Hvorfor bliver vi afhængige af Facebook?

Det nye ved det danske studie er, at det er lykkedes at genskabe resultaterne med langt billigere udstyr i et klasseværelse uden for de kontrollerede omgivelser i laboratoriet.

»Vi fik det samme robuste signal som i det klassiske laboratorieforsøg. Det viser, at man kan måle på mange menneskers hjerneaktivitet i en klasseværelsessituation og få brugbare resultater ud af det,« siger Lars Kai Hansen, der fremadrettet vil forske i at gøre teknologien mere anvendelig.

Artiklen er publiceret i samarbejde med videnskab.dk

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Viden
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her