Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

torsdag 27. november 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten nyviden

Viden - i samarbejde med

Videnskab.dk
Viden 08.11.2012 kl. 18:09

Forskere har opdaget super-jord

En potentielt beboelig planet er blevet opdaget "kun" 42 lysår fra Jorden.

Forskere har fundet en interessant planet ved en stjerne, de tidligere har undersøgt uden at gøre de store opdagelser.

Ifølge BBC drejer det sig om stjernen HD 40307, omkring hvilken det har været kendt, at der kredsede tre planeter - alle for tæt på stjernen og derfor for varme til, at der ville kunne findes vand i flydende form.

Men nu har forskerne altså fundet tre planeter mere omkring stjernen, og blandt dem findes der en, der befinder sig tilpas langt væk fra stjernen til, at der kan findes vand i flydende form - i den såkaldt beboelig zone.

Stor planet

Forskningen bliver inden længe offentliggjort i tidsskriftet Astronomy and Astrophysics, og det er forskere fra Ropacs-instituttet, der har gjort opdagelsen.

Planeten er en såkaldt super-jord, og den har syv gange så stor masse som vores egen Jorden. Den er cirka 200 dage om at nå rundt om sin stjerne.

Stjernen som den kredser om - HD 40307 - minder ikke specielt meget om vores stjerne, Solen, idet den både er mindre og køligere. Den ligger 42 lysår fra Jorden.

Specielt instrument

Forskerne siger, at de vil skulle gøre mange flere observationer omkring planenten for at finde flere ligheder mellem den og Jorden. De har allerede planer om at bruge rumbaserede teleskoper til at få et mere direkte kig på planeten og vurdere den nærmere.

Den nye planet blev opdaget ved hjælp af Harps-instrumentet ved European Southern Observatory i Chile. Med dette instrument kan man ikke direkte se planeter, men det registrerer ændringer i det lys, som stjerner som f.eks. HD 40307 udsender. Ændringerne sker ved, at planeter rundt om stjernen med deres tyngdekraft trækker i lyset.

Instrumentet blev for nyligt brugt til at opdage en ny planet tæt på vores egen, der minder om Jorden. Den kan du læse mere om her: