Matematisk model strammer nettet om voldtægtsforbrydere

En dansk og en australsk matematiker har udviklet en matematisk model, der kan blive et vigtigt værktøj for domstolene.

Der bliver begået mindst 3.600 voldtægter og voldtægtsforsøg i Danmark hvert år, men det er ifølge Center for Voldtægtsofre kun ca. 400, der bliver meldt til politiet. Foto: Thomas Fredberg

I fremtiden kan det blive endnu vanskeligere at slippe af sted med en voldtægt.

Det viser et studie af et forskerpar fra Aalborg Universitet og University of Melbourne i Australien, der har regnet på sandsynligheden for, at to mænd har samme genetiske profil. Det skriver Videnskab.dk.

Ved voldtægtssager bliver gerningsmandens DNA mixet med DNA fra offeret, og derfor er det også svært at finde ud af, hvilket DNA der stammer fra hvem.

Men med den nye matematiske model bliver det lettere for domstolene at finde ud af, hvor meget vægt de kan tillægge DNA-materiale i retssager.

Det nye studie er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift PLOS Genetics

Y-kromosom kan finde gerningsmand i voldtægtsager

Den nye model bygger på, at der findes én meget betydelig forskel på offer og gerningsmand i de fleste voldtægtssager, og det er, at manden har et Y-kromosom, hvilket kvinden ikke har.

Læs også: Forsker: DNA-register kunne fælde serieforbryder

Denne betydelige forskel kan domstolene bruge til at afgøre eksempelvis voldtægtssager, men det har været uklart, hvor meget vægt de har kunnet lægge i et match mellem en mistænkt og Y-kromosom-DNA fra et gerningssted. Indtil nu.

»Vægtningen af Y-kromosomet i denne type sager afhænger af sandsynligheden for, at to mænd har samme Y-kromosomprofil, og det er denne vægtning, som vi nu har beregnet,« fortæller Mikkel Meyer Andersen.

Kan også afgøre faderskabssager

Det nye forskningsresultat kan blive anvendeligt i en lang række sager.

Det vurderer Niels Morling, der er professor ved Retsmedicinsk Institut på Københavns Universitet og en af Danmarks førende eksperter på området, men ikke har deltaget i det nye forskningsarbejde.

Fra Kina skriver han i en mail til Videnskab.dk:

»Den nye statistiske metode til vurdering af Y-kromosom-DNA er et værdifuldt nyt værktøj til vurdering af den bevismæssige vægt i faderskabs-, familiesammenførings- og straffesager.«