*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 31. juli 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Biltest 14.02.2013 kl. 17:18

Octavia er en tjekket vindertype

Den nye Skoda overbeviser efter den første test og bør blive et hit.

Forleden talte jeg med en bekendt, som ville have råd om, hvilken bil han skulle købe i stedet for sin monsterstore BMW X5. Da jeg foreslår ham en Skoda Yeti er han temmelig afvisende - sådan én skal ikke holde i hans indkørsel.

Blandt en lille skare bilkøbere har Skoda fortsat et efterslæb på image fra dengang, Skoda var en skodbil.

Den slags tager tid at ændre, selvom alle ved - også de, der ikke kunne finde på at købe en Skoda - at Skoda er en temmelig nøjagtig kopi af en Folkevogn.

Lyd i Lexus-liga

Med den seneste Octavia er Skoda rykket endnu tættere på at være en Golf. Kort fortalt er den lige så pænt bygget og tilbyder de samme smarte features som en Golf.

Skoda Octavia 1,2 TSI 105
  • Pris: 1,2 86 hk fra cirka 215.000 kr.
  • Forbrug: 20,0 km/ l EU-snit
  • CO2 per km: 115 gram
  • Grøn ejerafgift: 290 kr. halvårligt
  • Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,2 liter
  • Ydelse: 105 hk/4500 omdr.
  • Moment: 175 Nm/1400 omdr.
  • Topfart: 196 km/t
  • 0-100 km/t: 10,3 sek.

Skoda Octavia ligner klassens bedste køb, hvis prisen bliver skarp.

For eksempel en aktiv, radarbaseret fartpilot, vognbaneassistent, et system, som selv får bilen til at bremse, hvis du er ved at køre ind i en bil foran dig, en stor otte tommer touchskærm, som reagerer, når din hånd nærmer sig og et P-system, som selv kører bilen ind i båsen.

Skiltegenkendelse er også nyt i Octavia ligesom en nøgleløs betjening. Octavia fås også med det tyske hifimærke Canton i de dyrere modeller - og tro mig: det er lyd i Lexus-liga.

En pudsig tilføjelse om den aktive radar: Den er væsentlig mere avanceret end den, vi lige har prøvet i den faceliftede Audi Q5, som koster tre-fire gange så meget, simpelthen fordi Skodaen er en mere moderne bil med nyere systemer.

Større end de andre

Skoda Octavia er bygget på VW-gruppens MQB-platform, som tog sin begyndelse med Audi A3 og sidenhen Golf og Seat Leon. Og nu er turen altså kommet til Skoda.

Men Skodaen skiller sig ud på to særlige område: Den er markant større, og har flere fiffige indretningsløsninger end de tre andre. Hattehylden kan på fiks facon pakkes væk bag bagsædet, isskraberen sidder i tankdækslet og mobiltelefonen har en særlig plads i kopholderen.

Værd at vide…
  • Afstanden mellem akslerne er øget med 11 centimeter i forhold til den nuværende, og det sikrer rigelige pladsforhold agter, mens bagagerummet er enormt med 590 liter. Alt i alt en væsentligt større bil end den nye VW Golf, som Octavia ellers deler teknik med.
  • Den er baseret på samme platform som ”søsterbilerne” Audi A3, Seat Leon og VW Golf 7, men det geniale ved undervognsteknologien er, at den kan strækkes, og det har Skoda altså valgt at gøre - derfor er akselafstanden fem centimeter længere end i den nye Golf.
  • Som Golf har Octavia også tabt vigtige kilo på badevægten-tjekkerne hævder helt op til 100 kg i visse modeller - mens motorprogrammet er det samme som i Golfen. På dieselsiden begynder løjerne ved1,6 diesel med 105 hk, mens 2,0-versionen kaster 150 hk af sig. Topmodellen med 1,8 liters benzinturbo har fremover 180 i stedet for 160 hk.
  • Derudover skal vi forvente 1,2 og 1,4 TSI benzinturboer med omkring 86, 105 og 125 heste
  • Helt nyt er en række nye sikkerheds - og assistentsystemer, som nødbremsefunktion, og fodgængerbeskyttelse med aktiv motorhjelm, som selv popper op, hvis man påkører en fodgænger.

Octavia kører i store træk også som en VW Golf, og det er ensbetydende med lækkert og godt vægtet styretøj og en kompetent affjedring, der på en og samme tid er fast og giver efter, når den skal.

For eksempel er stillevejsbump i høj fart (ja, jeg ved det godt) noget som kun dyrere biler magter at forcere med et stille swuup, hvor man ikke letter i sædet, men her er Skoda bedre end de fleste andre i klassen.

Sjov at køre kan man ikke påstå, at Skoda er. Det rette ord er nok kompetent. Skoda Octavia gør alt efter bogen - bedre end en Kia Ceed, men mindre underholdende end en Ford Focus.

Tag den mindste

Vi har ikke prøvet alle motorerne, men et par af de vigtige, og kan fortælle, at 1,2’eren på 105 hk er både tyst og stærk nok. Vi kørte 200 i timen nedad en helt øde motorvejsbakke (jeg sad ved siden af ...), og her var Octavia både tyst og urokkeligt stabil.

At den kører knap 100 km i timen ved 2.000 omdrejninger fortæller at dén motor ikke stikker op for bollemælk - der er ikke mange opgaver, den giver op overfor.

5 og 6 gear

Selvfølgelig magter de større motorer mere, men selvom f.eks. 1,8’eren med 180 hk er klart hurtigere, er den ikke nødvendig i dagligdagen, hvor du alligevel sjældent bruger alle 180 hk - og den støjer også mere.

Alle motorerne, bortset fra den mindste 1,2 benzin med 86 hk og 1,6-dieselmotorerne, benytter som standard en velskiftende 6-trins gearkasse. Resten har fem gear. DSGgearkasser er selvfølgelig også en option hvis du vil gøre dit pendler-liv nemmere.

Skal koste 210.000 kr.

Er du til Audi, er Octavia nok ikke noget for dig, men for alle andre er Skoda Octavia en bil, som giver mere mening - især fordi den bliver billigere:

Priserne er ikke forhandlet færdig – men forleden indrømmede de danske Skodafolk, at de satser på en pris på 215.000 kr. for en 1,2 turbo med 86 hk. Det er 10.000 kr. mindre end den væsentligt mindre 5-dørs Golf, og 25.000 kr. mere end den ringere udstyrede Seat Leon. Om det er nok til at holde eksisterende Skoda Octavia-ejere i folden, vil tiden vise.

Vores vurdering, er at den - trods alle sine gode dyder - bør være 15.000 kr. billigere end en Golf. Dvs. 210.000 kr. for den billigste model. Det er jo trods alt kun en Skoda, som min ven ville sige ...

Jyllands-Posten var inviteret til Portugal af Skoda.
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

5 sikkerhedsstjerner blev til kun 3

Topkarakter til ny Volkswagen. Renault-model gentestet til 3 stjerner. Renault lover forbedring.
forsiden lige nu

Landbruget: 2 mia. må ikke gå til pjat

Landmændene havde frygtet flere grønne milliarder - end regeringens to - og kæmper nu mod at bruge dem på pjat.

LO: Venstres udlændingeudspil rammer de arbejdsløse

LO ser ingen grund til at lempe reglerne for udlændinge, der vil til Danmark for at arbejde.

Briterne undersøger gammelt giftdrab på KGB-agent

Torsdag har Storbritannien indledt en offentlig høring om giftdrabet på den tidligere KGB-agent Litvinenko.

Millioninvestering skal sætte fart i brugtsalg

Iværksætterfirmaet Tradono vil udvide handel med brugte varer på Facebook.

Boligblokke i udsat område bliver jævnet med jorden

To aarhusianske lejere har opgivet en ankesag. De flytter til august, og derefter rykker bulldozerne ind.

Lidegaard kalder Israels angreb »helt uacceptabelt«

De civile tab i Gaza kan ikke accepteres, siger udenrigsministeren.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce