*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

tirsdag 16. september 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Biltest 13.02.2013 kl. 17:29

Luksuslegetøj til byen

Er du allergisk over for fornuft, så er du lige i målgruppen til en Aston Martin Cygnet.

At være familiens mindste er ikke altid let. Heller ikke i slægten Aston Martin, hvor den elegante topmodel DB9 gang på gang løber med opmærksomheden og prædikatet verdens smukkeste bil.

Aston Martin Cygnet
  • Pris: 800.000 kr. plus lev.
  • Privatleasing: 6.500 kr. per måned
  • Førstegangsydelse: 30.000 kr.
  • Forbrug: 20,4 km/l EU-snit
  • Co2 per km: 113 gram
  • Grøn ejerafgift: 280 kr. halvårligt
  • Motor: Firecylindret 1,3 benzinmotor
  • HK: 98/6000 o/min.
  • Moment: 125/ 4400 o/ min.
  • Topfart: 170 km/t
  • 0-100 km/t: 11,8 sek.

Aston Martin Cygnet er verdens dyreste mikrobil og på papiret slet ikke pengene værd. Men har du lidt overskud i hverdagen, er privatleasingprisen ikke så vanvittig endda.

DB9 er designet af danske Henrik Fisker og har siden præsentationen i 2004 fået hjerterne til at banke og kreditkortet til at gløde hos velbeslåede bilentusiaster verden over.

Tag så den nye Baby-Aston: Den er ikke ligefrem kommet til verden som noget ønskebarn, Aston Martin Cygnet er noget så bizart som en ombygget Toyota iQ som ene og alene er lavet for at få bragt det gennemsnitlige CO2-udslip på fabrikkens biler ned. Når underskønne sportsvogne som DB9, Vantage og Rapide har V8-eller V12 maskiner, som bæller mere end Premier League fans efter en sejr, tæller det positivt, at den lille Toyotamotor på 1,3 liter og 98 hk kører op til 20 km/l.

Omfattende ombygning

En Aston Martin er dog altid noget særligt, og selv med fabrikkens mindste model kommer man lidt i familie med en næsten 100 år gammel britisk tradition for håndbyggede superbiler, en dansk topdesigner samt en hårdtslående agent fra hendes majestæt Queen Elizabeths hemmelige tjeneste.

Ombygningen er nemlig ganske omfattende: Først sørger de britiske håndværkere for, at Cygnetten får den rigtige lakering, Aston Martins specialister i interiør-afdelingen piller alt ud af kabinen i Toyota iQ og lader kun sædeforankringer, airbags, sikkerhedsseler og ratstamme være urørt.

De monterer tykt læder af første kvalitet i nuancer efter køberens ønsker på stole, paneler, døre og rat og alcantara på kabinens himmel. Her monteres aluminiumsdetaljer i kabinen i samme stil som i mærkets større biler. Den stenhårde plastik, som vi kender fra iQ, har briterne dog ikke ændret ved.

Til gengæld har de lavet en ny kofanger og ikke mindst et ordentligt gab af en kølergrill, så Cygnet i hvert fald set forfra er fræk som en centerforward i Premier League.

Den unikke mikro vækker da også behørig opsigt i København, hvor man mere er vant til Toyota Aygo og VW Up i den størrelse.

Sælges via privatleasing

På et tidspunkt forlød det, at Aston Martin kun ville sælge Cygnet til dem, der i forvejen har en Aston Martin. Men det er krav er droppet – alle med trang til en mini-Aston er velkomne.

Aston Martin Cygnet bliver dog nok ikke en storsællert som Aygo og Up. En Toyota iQ 1,3 koster 208.000 kr. men når den er blevet ombygget på englændernes fabrik i Gaydon, stiger prisen til 800.000 kr. mens Cygnet kan privatleases til 6.500 kr. om måneden – det er samme ydelse, som BMW tager for en 5-serie…

Ellers er Cygnet – af gode grunde, præcis som en iQ, på godt og ondt.

Selv om konstruktionen er over fire år gammel, er løsningen fortsat unik: Japanerne har groft sagt flyttet rundt på indvoldene: Motoren ligger på traditionel vis foran, men differentialet er flyttet frem og styretøjet løftet højt op i maskinrummet.

Brændstoftanken er kilet ind under forsæderne, og hjulene sendt til hjørnespark.

Optimal pladsudnyttelse

Kronen på pakkeværket er et asymmetrisk instrumentbord, der gør det muligt at køre passagerforsædet helt frem i mikrobussen. Dermed bliver der plads til en fuldvoksen mand på sædet bagved, mens der som regel kun vil være plads til et barn bag førersædet. Missionen er fuldført: Bilen kan kalde sig firepersoners.

Til gengæld er der så intet bagagerum, for med alle sæder i brug rummer brevsprækken af et bagagerum ikke meget mere end lidt mælk og en avis, men den kører godt.

Lige så hjemmevant Cygnet er i byen, lige så uimponeret indtager den motorvejens overhalingsbane. En anden fordel ved Toyotas pakkekunst er, at forhjulene drejer skarpt nok til at give Cygnet en venderadius på rekordlave 3,9 meter.

Efter et par U-vendinger i hovedstadens smalle gader er klicheen »at vende på en tallerken« svær at styre uden om.

Cygnet er en slags kørende visitkort, men bestemt hverdagsduelig. Den koster bare som fint damelingeri: Jo mindre, desto dyrere.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Ny bølge af snyd med bilvurderinger

Forbrugerombudsmanden advarer mod to sider, som resulterer i en ny bølge af inkassokrav.
forsiden lige nu

To skudt i fogedretten i København - en er død

"Jeg løb så hurtigt, at jeg faldt over nogle stole. Vi skulle bare ud," fortæller et vidne.

FDM: Biludlejere risikerer skattesmæk

Lovgivningen for privat biludlejning er så uklar, at udlejerne risikerer at komme i klemme.

Pendlere holder fast i de gamle kønsroller

Langdistancependlerne findes især blandt højtuddannede og på Sjælland.

Danskerne forbrugslyst er vendt tilbage

Nye tal viser, at privatforbruget steg svagt i første halvår.

Nu skal der fokus på de hurtige lån

Hurtige, men dyrere sms- og kviklån er blevet populære.

Stribevis af nye huse ramt af fugt

19 huse i et nybyggeri i Hasselager har det seneste år været hårdt plaget af vandskader.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce