*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
onsdag 23. juli 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 15.02.2013 kl. 03:00

Glattere end glat

Netop denne vinter har vi testet forskellige biltyper på usædvanligt glatte underlag: sne på asfalt, sne på skovveje og ren is. Det kan man virkelig lære af – og overføre erfaringerne til sikker kørsel under danske vinterforhold. Her får du de bedste tips.

Volvos store overraskelse – den nye V60 med plugin-hybrid. Den indtil i dag hurtigste Bentley, der har hele 625 hk. En BMW 335i, tilmed i tunet udgave. Plus den nyeste Subaru Forester med et firehjulstræk så effektivt, at selv Land Rover må kigge forundret til.

En Volvo på afveje – her er ingen tvivl om årsagen, svinghastigheden var for høj. På trods af vinterdæk med pigge og firehjulstræk.

Fem tricks
til sikker vinterkørsel
  • Monter vinterdæk
  • Kør langsomt
  • Hold afstand
  • Rolige tag i rattet
  • Husk: Margin er så lille

Hvad har disse bilnyheder til fælles ud over fire hjul og et rat? At vi har testet dem alle på glatte veje. Netop disse fire testkørsler bringer os rundt på forskelligt underlag, der varierer fra glat til meget glat – og helt uden for kategori; ren is. Volvoen kører vi i Sverige på en tilfrossen sø, Bentleyen på en snedækket racerbane i England, Subaruen på snedækkede skovveje i Finland og BMW’erne på et snedækket køreteknisk anlæg nær Stockholm. Der er glatte veje nok at tage af.

Alle de udskridninger i helt forskellige biltyper har vi samlet til erfaringer, der kan tages direkte over til dansk vintervejr.

Dækket godt ind

Vi ved det godt – og alligevel er der ifølge den seneste opgørelse 15 pct. danskere, der stadig ikke kører med vinterdæk. At det er et must på glat vej, oplevede vi tydeligst i de tunede BMW’er på sneen uden for Stockholm.

Firehjulstræk og 625 hk gør det muligt at accelerere hurtigt – problemet er blot, at træk på alle fire hjul ikke hjælper, når bilen skal ned i fart igen.

Hvordan sne kan komme bag på BMW-Sverige er ikke let at sige, men ikke desto mindre: Vi kørte BMW 335i med tyskernes nye tuningsgrej med navnet M Performance – på sommerdæk. Og hvor jammerligt sommerdæk og især brede sommerdæk står fast, fik vi bevist den dag: Vi kørte sidelæns med 11 km/t. – og ”højfartsdrifting” foregik med 13 km/t. Ned ad langsiden var der så lidt grip, at vi lige akkurat kunne nå op på 50 km/t., inden der skulle bremses.

En anden BMW på vinterdæk fløj så let som ingenting op på 80, inden midterste pedal skulle aktiveres.

Pas på tempoet

Selv på vinterdæk, ja, selv med pigge, er der ikke meget greb at gøre godt med, når det er seriøst glat. Både på engelsk racerasfalt og sneveje i Sverige og Finland er konklusionen den samme: Under sådanne forhold er selv 80 km/t. hurtigt. Og der er kun én måde for alvor at sikre sig, og det er at køre langsomt. Og gerne langsommere endnu.

Uhh, hvor glat er der lige her? En tunet BMW på brede sommerdæk hen over isen – det er en kombination, der ikke dur. Allerede ved 11 km/t går bilen sidelæns i sving.

Lav hastighed er den mest effektive måde at sikre sig mod at køre galt. Men for at trafikken trods alt skal kunne afvikles, giver det jo mening at have noget fart på. Sikreste middel mod at havne i grøften eller oppe i bilen foran er at holde afstand – rigelig afstand.

Hvis det er ved at gå galt

Hvis bilen skrider ud, gælder det først og fremmest om at koble ud og styre kontra. Men det afgørende trick er at bruge bløde, fingerlette ratudslag. Det oplever vi i den nye Volvo V60 Plug-In Hybrid på en tilfrossen sø i Sverige. Med bløde tag i rattet kan vi let bevæge bilen mellem keglerne, der viser en undvigemanøvre med op mod 100 km/t. Hvis vi tager hårdere fat, skrider bilen ud, og var det ikke for ESP-systemet, ville bilen være helt tabt.

Lille sikkerhedsmargin

Vinterens prøvekørsler har givet én afgørende ahaoplevelse, nemlig hvor lille margin er mellem succes og fiasko.

Marginen mellem succes og fiasko er lille. Det konstaterede vi i den grad under testen i Finland af den nye Subaru Forester. Sølle to km/t for stærkt, og så er det ud på marken i den dybe sne. Fire kolleger var dog klar til at hjælpe.
Mest af alt bevist på isen i Volvoen: Vi kører hen til en undvigemanøvre med 70 km/t., bremser maks. og styrer igennem øvelsen uden problemer: pærelet. Vi kører hen til samme manøvre med 80 km/t. og bremser igen maks. – bilen er helt tabt og umulig at samle op. Alle kegler pløjes ned.

Jeg fik det også bevist på isbanen, hvor vi kørte Volvo: Efter at have kørt flere omgange, hvor det hele bare gik, som det skulle, sving efter sving, skete det lige pludselig: Jeg kørte ind i svinget med en hastighed, jeg opfattede som præcis den samme som de øvrige omgange, men farten må have været måske bare et par km/t. højere, for pludselig var der intet greb i fordækkene, og jeg røg direkte ud i sneen.

LÆS OGSÅ Kan bilens batteri klare kulden?

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Ny Twingo starter fra 90.000 kr.

Femdørs Renault Twingo lægger sig prismæssigt i slipstrømmen af de andre mikrobiler.
forsiden lige nu

USA: MH17 blev måske ramt ved en fejl

Rusland fortsætter med at levere udstyr til oprørere i Ukraine, siger efterretningskilder.

Danskerne siger ja til skifergas

Over halvdelen af befolkningen mener, at Danmark skal jagte energi-eventyret.

EL beskylder minister for vildledning i udvisningssag

Ifølge Enhedslisten undlod justitsministeren at fortælle om vigtig del af udlændingesag.

SAS og Norwegian aflyser alle flyafgange til Israel

USA har forbudt flyvninger til Tel Aviv efter bombeangreb. Europæiske flyselskaber følger trop.
USA

Nyt sviende nederlag til Obamacare

Domstol har truffet afgørelse i en sag, der truer hjertet i Obamas sundhedsreform.

Apple sælger masser af telefoner men færre iPads

Teknologigiganten kan fremvise et regnskab med et overskud på 42,5 milliarder kroner.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce