*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
lørdag 26. juli 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 05.02.2013 kl. 11:31

Tagboks på mikrobilen kræver omtanke

Brændstofforbruget stiger, og køreegenskaberne ændres, når der kommer en tagboks på mikrobilen.

Den kække lille mikrobil kan pludselig ændre karakter og styre anderledes, hvis der kommer en lastet tagboks på taget. Og den bliver også mere tørstig.

Boksen, som giver mere luftmodstand, koster nemlig et ekstra brændstofforbrug på 12-15 pct. viser en undersøgelse fra tyske ADAC. Og hvis det er en cykelholder, er det 15-25 pct.

Sådan

20_21 Tagbokse_Side_1_Billede_0003.jpg-  pakker du bedst en tagboks

  • Vent med at spænde tagbøjlerne til du har tjekket, at de sidder ordentligt i forhold til bokse (på nogle biler giver det sig selv, da der er gjort plads til grebene). Tjek at tagboksen ligger midt på bilen, tæt på tyngdepunktet, og at du kan få bagklappen op. Spænd så bøjler og boks fast.
  • Sørg at få den letteste del af bilens bagage placeret i tagboksen. De tungeste dele i boksen skal så tæt på bilens midte som muligt. Spænd tingene godt fast, da en hård opbremsning kan få dem til at forskubbe sig og i værste fald smadre boksen. Undgå generelt at læsse bilen skævt, da den så bliver ustabil i undvigemanøvrer og ved kraftig vind. Sørg for at lukke boksen ordentligt så alle lukke anordninger klikker. Og lås den.
  • Vær opmærksom på, at der er en maksimumgrænse for vægten i boksen. Det kan være fristende at komme for eksempel skistøvler i et tomrum. Men tjek først vægtgrænsen i de papirer, der følger med boksen. Her kan du se maksimal lastevægt og anbefalet maksimal hastighed. Du skal også være opmærksom på tagbøjlernes lasteevne og bilens endelige totalvægt. Respekter den maksimale fartgrænse, der er angivet i boksen.
  • Tagboksens luftmodstand koster ekstra brændstof. Afmonter derfor tagboks og bøjler, når den ikke længere er i brug.

Kilde: FDM

Noget, som presser mikrobilerne ekstra meget. I forvejen er elastikken spændt hårdt i de små astmatiske motorer, som især bliver ekstra tørstige ved motorvejsfart. Noget, der ikke bliver bedre med en boks på taget.

Jørgen Jørgensen, der leder FDM’s tekniske rådgivning, er ikke i tvivl om, at især køreegenskaberne, men også forbruget, ændrer sig.

»Jeg tror ikke, at forbruget stiger så meget, så længe man kører landevejskørsel, hvor bilen ikke skal overvinde så meget luft. Men, hvis man når motorvejsfart, skal man være klar over, at det stiger,« siger Jørgen Jørgensen, der dog mere har øje på, hvordan bilen opfører sig. Han pointerer, at det typisk er de samme ting, man skal være opmærksom på ved en større bil. En mikrobil er bare mere følsom, især når vi snakker køreegenskaber.

»Når du har pakket tagboksen, så prøv at få en fornemmelse af, hvordan bilen reagerer i forhold til det, du er vant til. Tjek om den styrer mere livligt end sædvanligt. Når du kommer ind i en kurve, kan det nemlig godt rykke mere i bilen, end det plejer at gøre, hvis du har 50 kilo på taget,« siger han.

Tunge ting i bunden

Her gælder det om at pakke bilen med omtanke, så de lette ting kommer op i tagboksen og de tunge i bunden af bilen. Forskellen er bare, at man i stor bil kan fordele de tunge ting bedre i bunden. Det kan ikke lade sig gøre i en mikrobil. Og så skal man altså være mere opmærksom.

»En bil der i forvejen har en kort akselafstand vil nok begynde at reagere noget anderledes end normalt, hvis der kommer for meget vægt på toppen. For eksempel ved en undvigemanøvre. Så længe du triller ud ad landevejen, er det jo ikke noget, du tænker over,« siger Jørgen Jørgensen.

»Den fælde man ryger ind i ved små biler kan være, at man får sat en for stor tagboks på, så det er boksen, der kommer med bilen og ikke omvendt,« pointerer han.

Risikoen er, at man får fyldt den volumenmæssigt store boks op, og på den måde får en for stor vægt på taget. Og så kan der komme farlige situationer.

Det generelle råd er dog klart; sæt farten ned og respekter især den maksimale grænse på typisk 130 km/t, der står i boksene.

»Man skal bare i højere grad sætte farten ned, og så overveje om, man skal køre over Storebæltsbroen i stiv kuling. Det kan godt komme til at rykke mere i bilen, end man er vant til,« siger han.

Tjek lasteevne

At det er vigtigt at pakke bilen med omtanke pointeres også af Anders Tystrup, som er pressechef hos den danske Toyota-importør, der sælger mange af de små Aygo’er.

»Udfordringen er, at tyngdepunktet let bliver for højt på den lille bil. Så man skal huske, at tunge ting skal pakkes i bagagerummet eller kabinen, og lette ting så kan finde vej til bagageboksen.

Den har en lasteevne på 100 kg, hvori bagageboksens vægt på cirka 15-20 kg indgår,« lyder det fra Anders Tystrup.

Et anhængertræk eller et transportbeslag med anhængerkugle, hvor boksene eller cykelholderen kan monteres, er også en mulighed. Jørgen Jørgensen anbefaler dog taget til en bagageboks, da det giver et bedre tyngdepunkt.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

BMW vender hybridbilen på hovedet

BMW trækker betegnelsen i en ny retning, med et design der er provokerende og æggende.
forsiden lige nu

USA tager koldkrigsplaner i brug

Efter beskyldninger om russisk angreb på ukrainsk jord forbereder det amerikanske militær sig som for 20 år siden.

Norwegian trues af massesøgsmål

Fortsatte problemer med Dreamliner-modellen giver problemer for selskabet i hele Norden.

Carl Holst spås tunge poster

Carl Holst er oplagt ministervalg for Venstre, vurderer kommentatorer.

Alarmcentral vil afvise syge uden rejseforsikring

Fra på fredag bliver syge og tilskadekomne danskere på rejse i Europa afvist af SOS Alarmcentral, hvis de ikke har en rejseforsikring og er rejst ud efter den 1. august.

Israel: Vi skal bruge en uge til at ødelægge tunneler

En tunnel i Gaza med elektricitet, telefoner og affyringsramper kan have kostet millioner at bygge.

Norges hær inddraget i terrorforsvar

Landets regering efterkommer politiets ønske om at få stillet soldater til rådighed.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce