*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

tirsdag 2. september 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 05.02.2013 kl. 11:31

Tagboks på mikrobilen kræver omtanke

Brændstofforbruget stiger, og køreegenskaberne ændres, når der kommer en tagboks på mikrobilen.

Den kække lille mikrobil kan pludselig ændre karakter og styre anderledes, hvis der kommer en lastet tagboks på taget. Og den bliver også mere tørstig.

Boksen, som giver mere luftmodstand, koster nemlig et ekstra brændstofforbrug på 12-15 pct. viser en undersøgelse fra tyske ADAC. Og hvis det er en cykelholder, er det 15-25 pct.

Sådan

20_21 Tagbokse_Side_1_Billede_0003.jpg-  pakker du bedst en tagboks

  • Vent med at spænde tagbøjlerne til du har tjekket, at de sidder ordentligt i forhold til bokse (på nogle biler giver det sig selv, da der er gjort plads til grebene). Tjek at tagboksen ligger midt på bilen, tæt på tyngdepunktet, og at du kan få bagklappen op. Spænd så bøjler og boks fast.
  • Sørg at få den letteste del af bilens bagage placeret i tagboksen. De tungeste dele i boksen skal så tæt på bilens midte som muligt. Spænd tingene godt fast, da en hård opbremsning kan få dem til at forskubbe sig og i værste fald smadre boksen. Undgå generelt at læsse bilen skævt, da den så bliver ustabil i undvigemanøvrer og ved kraftig vind. Sørg for at lukke boksen ordentligt så alle lukke anordninger klikker. Og lås den.
  • Vær opmærksom på, at der er en maksimumgrænse for vægten i boksen. Det kan være fristende at komme for eksempel skistøvler i et tomrum. Men tjek først vægtgrænsen i de papirer, der følger med boksen. Her kan du se maksimal lastevægt og anbefalet maksimal hastighed. Du skal også være opmærksom på tagbøjlernes lasteevne og bilens endelige totalvægt. Respekter den maksimale fartgrænse, der er angivet i boksen.
  • Tagboksens luftmodstand koster ekstra brændstof. Afmonter derfor tagboks og bøjler, når den ikke længere er i brug.

Kilde: FDM

Noget, som presser mikrobilerne ekstra meget. I forvejen er elastikken spændt hårdt i de små astmatiske motorer, som især bliver ekstra tørstige ved motorvejsfart. Noget, der ikke bliver bedre med en boks på taget.

Jørgen Jørgensen, der leder FDM’s tekniske rådgivning, er ikke i tvivl om, at især køreegenskaberne, men også forbruget, ændrer sig.

»Jeg tror ikke, at forbruget stiger så meget, så længe man kører landevejskørsel, hvor bilen ikke skal overvinde så meget luft. Men, hvis man når motorvejsfart, skal man være klar over, at det stiger,« siger Jørgen Jørgensen, der dog mere har øje på, hvordan bilen opfører sig. Han pointerer, at det typisk er de samme ting, man skal være opmærksom på ved en større bil. En mikrobil er bare mere følsom, især når vi snakker køreegenskaber.

»Når du har pakket tagboksen, så prøv at få en fornemmelse af, hvordan bilen reagerer i forhold til det, du er vant til. Tjek om den styrer mere livligt end sædvanligt. Når du kommer ind i en kurve, kan det nemlig godt rykke mere i bilen, end det plejer at gøre, hvis du har 50 kilo på taget,« siger han.

Tunge ting i bunden

Her gælder det om at pakke bilen med omtanke, så de lette ting kommer op i tagboksen og de tunge i bunden af bilen. Forskellen er bare, at man i stor bil kan fordele de tunge ting bedre i bunden. Det kan ikke lade sig gøre i en mikrobil. Og så skal man altså være mere opmærksom.

»En bil der i forvejen har en kort akselafstand vil nok begynde at reagere noget anderledes end normalt, hvis der kommer for meget vægt på toppen. For eksempel ved en undvigemanøvre. Så længe du triller ud ad landevejen, er det jo ikke noget, du tænker over,« siger Jørgen Jørgensen.

»Den fælde man ryger ind i ved små biler kan være, at man får sat en for stor tagboks på, så det er boksen, der kommer med bilen og ikke omvendt,« pointerer han.

Risikoen er, at man får fyldt den volumenmæssigt store boks op, og på den måde får en for stor vægt på taget. Og så kan der komme farlige situationer.

Det generelle råd er dog klart; sæt farten ned og respekter især den maksimale grænse på typisk 130 km/t, der står i boksene.

»Man skal bare i højere grad sætte farten ned, og så overveje om, man skal køre over Storebæltsbroen i stiv kuling. Det kan godt komme til at rykke mere i bilen, end man er vant til,« siger han.

Tjek lasteevne

At det er vigtigt at pakke bilen med omtanke pointeres også af Anders Tystrup, som er pressechef hos den danske Toyota-importør, der sælger mange af de små Aygo’er.

»Udfordringen er, at tyngdepunktet let bliver for højt på den lille bil. Så man skal huske, at tunge ting skal pakkes i bagagerummet eller kabinen, og lette ting så kan finde vej til bagageboksen.

Den har en lasteevne på 100 kg, hvori bagageboksens vægt på cirka 15-20 kg indgår,« lyder det fra Anders Tystrup.

Et anhængertræk eller et transportbeslag med anhængerkugle, hvor boksene eller cykelholderen kan monteres, er også en mulighed. Jørgen Jørgensen anbefaler dog taget til en bagageboks, da det giver et bedre tyngdepunkt.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Ford og VW i firmabilduel

Nye generationer af VW Passat og Ford Mondeo tørner sammen til efteråret.
forsiden lige nu

De store børn kvitter smøgerne

Antallet af 15-årige rygere er halveret på fire år. Ikke godt nok, mener sundhedsdirektør.

Soltoff's familie i sorg efter likvidering i Irak

Familien er bekendt med grufuld tragedie og er i sorg, siger talsmand for pårørende til Sotloff.

Anker Boye betaler stor telefonregning

Odense Kommune og TDC har indgået forlig om en stor mobilregning, som Anker Boye fik efter ferierejse.

Derfor opfører teenagedrenge sig uansvarligt

Hjerneforskning kan forklare, hvorfor drenge i teenagealderen ofte har en uansvarlig og frygtløs adfærd.

Kinesisk overraskelse venter på Wozniacki

Peng Shuai slog den schweiziske teenager Belinda Bencic i US Opens kvartfinale og kan nu møde Wozniacki.

Nyt superlån kan slå F5-lånet

Der skal ikke meget til, før det nye 30-årige boliglån er billigere end de lange flekslån.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce