Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
fredag 18. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 05.02.13 kl. 17:55

Giv mikrobilen vokseværk

Mikrobilerne er populære, og med få midler kan bagagepladsen gøres meget større.

Det giver god mening at downsize fra en ældre Ford Mondeo til en VW Up eller Toyota Aygo. Især hvis du kigger stift på pengepungen, eller kørselsbehovet er lille. Men hvad så, når ferien eller weekendturen kalder? Så kan bagagerummet pludselig synes for trang.

Det er et problem, mange vil stå over for, efterhånden som flere og flere downsizer, og mikrobiler måned efter måned dominerer bilsalgets topliste. Det betyder også, at en helt ny gruppe bilister skal til at tænke i at bygge ud.

Priseksempler
Toyota Danmark

Lastholder 5 dørs Toyota Aygo: 1.475 kr. Tagboks på 380 liter:  2.495 kr. Cykelholder til lastholdere: 1.012,50 kr.

Cykelbase til montering ved bagkofanger/bagklap: 2.456,25 kr., Cykelholder til base: 3.287,50 kr.

Volkswagen

Originale tagbøjler til 5 dørs VW Up: 1.795 kr., boks på 340 liter med plads til ski: 2.099 kr.

Seat

Tagbøjler til Seat Mii: 1.850 kr., tagboks 450 liter: 3.195 kr. Bag på Seat Mii samt VW Up og Skoda Citigo: (Transportkonsol: 1.333 kr., kugle 1.025 kr., kabelsæt 1.104 kr., Easy Base grundmodul: 1.689 kr. i alt 5.151 kr. plus nummerplade) Her til kan bl.a. monteres bagageboks på 420 liter: 3.959 kr. eller bagagepose: 1.388 kr. eller bagagenet: 689 kr.

Kia Motors

Lastholdersæt til 5 dørs Kia Picanto: 1.295 kr., Thule Pacific 200 tagboks på 460 liter: 3.299 kr.

Peugeot

Tagbøjler til Peugeot 107: 920 kr., tagboks 280 liter: 2.048 kr.

Citroën

Tagbøjler til Citroën C1, 5 dørs: 1016 kr., tagboks 280 liter: 2.183 kr.

Men der er råd. Ligesom i de store og ”rigtige” biler kan du nemlig med få midler gange pladsen til skitøj eller julepakker op med flere gange. Således rummer en typisk mindre tagboks 320-340 liter. Men der er forskelle, både i muligheder og priser.

Også løsninger uden træk

Mens du kan få et originalt eftermonteret træk til en bil som Kia Picanto, kan det ikke lade sig gøre i Aygo-trillingerne eller VW Up & Co.

Det betyder, at Picantoen både kan få tagboks eller cykelholder på taget samt en trækmonteret boks eller cykelholder.

Up & Co kan til gengæld få et transport-beslag a la et anhængertræk, der kan bruges til en cykelholder, holder til klapvogne og barnevogne eller en boks.

Hos Bülow & Co., som importerer Thule tagbokse, kan man mærke, at det stadig større antal ejere af mikrobiler vil have mere plads. Thule har både tagbokse og bokse til montering på anhængertrækket i programmet. Men det er tagboksene, der sælger, da få af mikrobilmodellerne har anhængertræk.

»Det er på taget, det foregår, og det er de små tagbokse, der rykker. Vi kan mærke en lille stigning, og jeg tror, vi vil se et boom nu, når folk skal på skiferie,« siger Anne Galsøe, der er marketingchef hos Bülow.

Dette især set i lyset af, at to ud af tre bilkøbere i øjeblikket vælger mikrobiler.

»Behovet kommer, når folk har købt bilen, og så finder ud af, at de ikke kan have det hele med. Her vælger de små bokse, som også skal passe til bilen. Når folk har givet under 100.000 kr. for en bil, vil de heller ikke betale for meget for udstyr,« siger hun.

Det er især den lille Pacific 100 tagboks, som med sine 139 centimeter i længden og en volumen på 330 liter, der sælges. Det er en model, som med sine små mål passer godt til mikrobilerne.

Til sammenligning rummer den store Pacific 780, der passer til Ford Mondeoklassen, 420 liter. Thule har dog også en boks, der kan rumme ski, nemlig Pacific 200, som har en volumen på 410 liter og er 175 centimeter. Samme melding lyder fra VW-importøren, der oplever, at flere Up-ejere efterspørger tagbøjler, cykelholdere og bokse.

»Det er især folk, der har downsizet fra en større bil, og så efterhånden finder ud af, at de har et behov for mere plads. For eksempel, hvis de skal på ferie hos familien,« siger Patrick Bjørn Liebtanz, der er marketingkoordinator hos Volkswagen.

Hos Toyota har efterspørgslen på tagbokse dog foreløbig ikke været så stor. Toyota oplever, at det kun eren ud af hver 100 Aygo-købere, der tilkøber tagskinner og boks.

Cykelholdere fylder mest

»Aygo er mest en bybil, der ikke kører så mange kilometer. Derfor er der ikke mange, der køber en tagboks. Det, som sælger mere, er cykelholdere.

Der er mange, som gerne vil have deres cykel med rundt i byen,« siger Thomas Linning, der er eftermarkedschef hos den østjyske Toyotaforhandler, Via Biler.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Topløs Audi er en af de billigste

Kom med Flemming Haslund på blærerøvstur i forårets tre fedeste cabrioleter.
forsiden lige nu

»Der er problemer med linjen til Moskva«

Ultranationalister bruger vendinger, der lyder som opskriften på en borgerkrig.

Kartoffelkurens far er død

Politiker og samfundsrevser Palle Simonsen fra De Konservative er død efter en blodprop.

Norsk nationalklenodie i ny indpakning

Skihopanlægget Holmenkollen fremstår i dag som et moderne arkitektonisk landmærke.

S: Fejl i analyse fritager regeringen

Fodfejl i tænketanks analyse fritager regeringen i sag om ulighed, mener politisk ordfører.
AGF

FC Midtjylland hager sig på AaB

Med en klar sejr på 4-0 i Aarhus sørger midtjyderne for at bevare spændingen i toppen intakt.

Jysk lukker ned på Krim-halvøen

Det er ikke længere muligt at drive forretning på den uroplagede halvø, lyder det fra møbel-giganten.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce