*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

lørdag 25. oktober 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 05.02.2013 kl. 17:55

Giv mikrobilen vokseværk

Mikrobilerne er populære, og med få midler kan bagagepladsen gøres meget større.

Det giver god mening at downsize fra en ældre Ford Mondeo til en VW Up eller Toyota Aygo. Især hvis du kigger stift på pengepungen, eller kørselsbehovet er lille. Men hvad så, når ferien eller weekendturen kalder? Så kan bagagerummet pludselig synes for trang.

Det er et problem, mange vil stå over for, efterhånden som flere og flere downsizer, og mikrobiler måned efter måned dominerer bilsalgets topliste. Det betyder også, at en helt ny gruppe bilister skal til at tænke i at bygge ud.

Priseksempler
Toyota Danmark

Lastholder 5 dørs Toyota Aygo: 1.475 kr. Tagboks på 380 liter:  2.495 kr. Cykelholder til lastholdere: 1.012,50 kr.

Cykelbase til montering ved bagkofanger/bagklap: 2.456,25 kr., Cykelholder til base: 3.287,50 kr.

Volkswagen

Originale tagbøjler til 5 dørs VW Up: 1.795 kr., boks på 340 liter med plads til ski: 2.099 kr.

Seat

Tagbøjler til Seat Mii: 1.850 kr., tagboks 450 liter: 3.195 kr. Bag på Seat Mii samt VW Up og Skoda Citigo: (Transportkonsol: 1.333 kr., kugle 1.025 kr., kabelsæt 1.104 kr., Easy Base grundmodul: 1.689 kr. i alt 5.151 kr. plus nummerplade) Her til kan bl.a. monteres bagageboks på 420 liter: 3.959 kr. eller bagagepose: 1.388 kr. eller bagagenet: 689 kr.

Kia Motors

Lastholdersæt til 5 dørs Kia Picanto: 1.295 kr., Thule Pacific 200 tagboks på 460 liter: 3.299 kr.

Peugeot

Tagbøjler til Peugeot 107: 920 kr., tagboks 280 liter: 2.048 kr.

Citroën

Tagbøjler til Citroën C1, 5 dørs: 1016 kr., tagboks 280 liter: 2.183 kr.

Men der er råd. Ligesom i de store og ”rigtige” biler kan du nemlig med få midler gange pladsen til skitøj eller julepakker op med flere gange. Således rummer en typisk mindre tagboks 320-340 liter. Men der er forskelle, både i muligheder og priser.

Også løsninger uden træk

Mens du kan få et originalt eftermonteret træk til en bil som Kia Picanto, kan det ikke lade sig gøre i Aygo-trillingerne eller VW Up & Co.

Det betyder, at Picantoen både kan få tagboks eller cykelholder på taget samt en trækmonteret boks eller cykelholder.

Up & Co kan til gengæld få et transport-beslag a la et anhængertræk, der kan bruges til en cykelholder, holder til klapvogne og barnevogne eller en boks.

Hos Bülow & Co., som importerer Thule tagbokse, kan man mærke, at det stadig større antal ejere af mikrobiler vil have mere plads. Thule har både tagbokse og bokse til montering på anhængertrækket i programmet. Men det er tagboksene, der sælger, da få af mikrobilmodellerne har anhængertræk.

»Det er på taget, det foregår, og det er de små tagbokse, der rykker. Vi kan mærke en lille stigning, og jeg tror, vi vil se et boom nu, når folk skal på skiferie,« siger Anne Galsøe, der er marketingchef hos Bülow.

Dette især set i lyset af, at to ud af tre bilkøbere i øjeblikket vælger mikrobiler.

»Behovet kommer, når folk har købt bilen, og så finder ud af, at de ikke kan have det hele med. Her vælger de små bokse, som også skal passe til bilen. Når folk har givet under 100.000 kr. for en bil, vil de heller ikke betale for meget for udstyr,« siger hun.

Det er især den lille Pacific 100 tagboks, som med sine 139 centimeter i længden og en volumen på 330 liter, der sælges. Det er en model, som med sine små mål passer godt til mikrobilerne.

Til sammenligning rummer den store Pacific 780, der passer til Ford Mondeoklassen, 420 liter. Thule har dog også en boks, der kan rumme ski, nemlig Pacific 200, som har en volumen på 410 liter og er 175 centimeter. Samme melding lyder fra VW-importøren, der oplever, at flere Up-ejere efterspørger tagbøjler, cykelholdere og bokse.

»Det er især folk, der har downsizet fra en større bil, og så efterhånden finder ud af, at de har et behov for mere plads. For eksempel, hvis de skal på ferie hos familien,« siger Patrick Bjørn Liebtanz, der er marketingkoordinator hos Volkswagen.

Hos Toyota har efterspørgslen på tagbokse dog foreløbig ikke været så stor. Toyota oplever, at det kun eren ud af hver 100 Aygo-købere, der tilkøber tagskinner og boks.

Cykelholdere fylder mest

»Aygo er mest en bybil, der ikke kører så mange kilometer. Derfor er der ikke mange, der køber en tagboks. Det, som sælger mere, er cykelholdere.

Der er mange, som gerne vil have deres cykel med rundt i byen,« siger Thomas Linning, der er eftermarkedschef hos den østjyske Toyotaforhandler, Via Biler.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Sejlformanden vil sejle langt

Dansk Sejlunions formand er medejer af en 62 fods langtursbåd, som han har sejlet i Stillehavet med.
forsiden lige nu

Putin: USA har skylden for verdens store konflikter

Præsident Vladimir Putin beskylder USA for at forårsage global ustabilitet.

Wozniacki tabte semifinale efter drama

Caroline Wozniacki taber semfinalen ved WTA-sæsonfinalen i Singapore efter tre sæt.

WHO: Ebola runder 10.000 ofre

De nyeste tal viser, at ebola har ramt over 10.000 mennesker. Næste halvdelen er døde.

DF: Asylsøgeres status skal tjekkes årligt

Det skal årligt tjekkes, om asylsøgere er personligt forfulgte, mener DF's udlændingeordfører Martin Henriksen

Danskernes tillid til PET, Skat og DSB styrtdykker

De offentlige institutioners omdømme falder, mens det går bedre for de private virksomheder.

Sundhedsøkonomer: Spar på medicin til de syge

Udgifterne til medicin er næsten fordoblet på syv år. Der bør skæres i medicinen til syge patienter, vurderer økonomer.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce