Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
fredag 25. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 30.01.13 kl. 19:20
Blandt andre Mercedes hævder, at et nyt og mere miljøvenligt kølemiddel til airconditionanlæg kan være brandfarligt. Det har skabt debat i Tyskland. Foto: Colourbox

Tysk drama om klimaanlæg

Sindene er i kog i Tyskland, hvor nyt miljøvenligt kølemiddel til klimaanlæg beskyldes for at gøre biler til brandbomber ved sammenstød.

Under overskrifter som ”Killer-kühlmittel” – dræber-kølemidlet – har debatten om noget så uskyldigt som airconditionanlæg bølget i de tyske medier de sidste par måneder.

Sagens kerne er et nyt miljøvenligt kølemiddel til bilers aircondition og klimaanlæg som skal være standard i alle nyudviklede bilmodeller.

Det hedder R-1234yf og afløser R-134a. Et kølemiddel, som Mercedes i efteråret tog afstand fra, efter en crashtest viste, at biler blev til rene brandbomber, som ikke alene hurtigt gik op i flammer, men også udviklede store mængder af flussyre, der kan være en giftig ætsende gas, når kølemidler strømmede ud over varme motordele og udstødningsrør.

Mere miljø

- i klimaanlægget

04 Kølemiddel_Side_1_Billede_0001.jpg

  • Som et udspring af Kyoto-protokollen fra 1997 besluttede EU, at biler fra 2017 kun må have kølemiddel, der har et såkaldt GWP (Globalwarming potential) på maksimum 150. Kølemidlet R134a har et GWP på 1.430, mens det nye R1234yf har et GWP på bare 4. En værdi som ifølge producenten vil spare miljøet for en Co2-udledning på 700 kilo per bil. Begge kan udvikle flussyre ved brand.
  • Bilindustrien er frit stillet til at vælge kølemiddel. Bare det lever op til lovkravene. Ud fra EU’s retningslinjer har kemikoncernen Dupont og Honeywell brugt 1 milliard kr. på at udvikle det nye kølemiddel.
  • Fra 1. januar 2011 skal alle nyudviklede bilmodeller være påfyldt kølemidlet, mens ældre bilmodeller kan fortsætte frem til 2017, hvor midlet skal være påfyldt alle nye biler. De nye krav stammer fra et EU-direktiv, og EU har også godkendt airconditionanlæg med det nye kølemiddel, hvad angår midlets klimapåvirkning.
  • En række bilfabrikker har allerede påfyldt kølemidlet eksisterende modeller.

Det er dog en test, som gik videre end de officielle test, der har godkendt midlet, men har bragt sindene i kog. Mercedes nægter nemlig at bruge det nye kølemiddel fra nytår, før sagen er undersøgt nærmere og kræver mere tid til at få det gjort i. Samtidig har man udskiftet det nye kølemiddel med det gamle i de biler, som allerede havde fået det påfyldt.

Kostbart produkt

Kemikoncernen Dupont og Honeywell, der har brugt en milliard til at udvikle midlet, som er godkendt af EU, har afvist, at der er problemer, ligesom en lang række bilproducenter har gjort det.

Brancheiagttagere mener, at Mercedes kan have andre end rent sikkerhedsmæssige bagtanker.

Ifølge udenlandske medier er det nye kølemiddel nemlig 15 gange så dyrt som det nuværende, og koster op mod 100 euro ekstra per bil. Samtidig ønsker flere bilfabrikker, bl.a. VW, hellere at bruge ren Co2 som kølemiddel.

Det er dog også rent faktisk mere miljøvenligt. Mens det gamle R-134a har et såkaldt GWP (Global-warming potential) på 1.430, er tallet for R-1234yf kun 4 – altså kun et kvart procent af det gamle middel.

VW afventer

En lang række bilfabrikker har allerede påfyldt det nye kølemiddel på eksisterende modeller. Men ifølge nyhedsbureauet Bloomberg stopper VW med at påfylde kølemidlet, ligesom Kia ifølge Auto Bild er stoppet med at bruge det på Ceed -og Sorrento-modellerne.

Ifølge branchemedier mener hovedparten af de 13 bilfabrikker, der er tilsluttet den globale sammenslutning af bilproducenter, Global Association of Automotive Engineers dog, at det nye kølemiddel er sikkert.

Men sammenslutningen vil nu lave en ny sikkerhedsvurdering af R1234yf i kølvandet på Mercedes-testen.

Og for at gøre forvirringen komplet lobbyer to tyske brandmandsorganisationer tilsyneladende bag kulisserne henholdsvis for og imod det nye kølemiddel.

Den tyske bilistorganisation ADAC siger desuden, at man helst ser ren Co2, R744, som kølemiddel.

Ingen problemer i DK

Herhjemme har FDM endnu ikke fundet sine ben i sagen.

Men Trafikstyrelsen, som er den overordnede danske myndighed, maner til besindighed og for de, som eventuelt skulle være bekymrede for sikkerheden ved at køre med R-1234yf om bord i bilen:

»Så længe der er en EUmyndighed, som har sagt god for det, så skal man ikke være urolig som bilejer,« siger Jens Trabolt, som er kommunikationsmedarbejder hos Trafikstyrelsen.

Siden midlet kom på markedet, er det blevet påfyldt på rigtigt mange biler. Og der har ikke været kendte sager med, at R-1234yf skulle give problemer.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Lad indkøbsposen vælge stationcaren

Hverdagsliv. Vi tester, hvor let det er at komme i bagagerummet på syv populære stationcars.
forsiden lige nu

Så ofte gik Skat på kontrol i haver

For første gang afslører Skat, hvordan man bruger en række kontroversielle metoder.

Meningsmåling: Danskerne ser Rusland som en trussel mod freden i Europa

Næsten halvdelen af danskerne peger på Rusland som hovedansvarlig for krisen i Ukraine.

Ombudsmanden pudset på Sass

Folkebevægelsen mod EU står bag.

Efter 125 år: Forsvundet skib fundet ved et tilfælde

Forskere ledte egentlig efter et skib, der sank i 1952, men stødte på et meget ældre vrag.

"Millionæren uden ansigt" granskes efter skibsforlis

Mystisk kultleder og chef for det ulykkesramte sydkoreanske katastrofeskib har en broget fortid.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce