*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

søndag 21. september 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 30.01.2013 kl. 00:06
Den er stor og fås som 5- og 7 personers udgave. Dacia Lodgy koster fra kun 129.900 kr. plus lev. når mærket har dansk premiere i starten af april. Foto: Dacia

Rumfartøj til lavpris

Rumænske Dacia med Renault-teknik på vej til Danmark. MPV-model sælges for 130.000 kr.

”En godbid fra Grev Draculas hjemland ”. Sådan lød reklame-sloganet for Dacia, da hippe reklamefolk tilbage i 1980erne forsøgte at afsætte de aldrende og licens-producerede Renault 12-modeller fra Rumænien. Det er så længe siden, at de gamle Dacia er rustet bort og glemt.

I dag er Dacia ejet af Renault, og d. 6. april lanceres det revitaliserede bilmærke igen i Danmark.

Historien
  • Bilmærket Dacia, der er rumænsk i sin oprindelse, daterer sig tilbage til 1966. Blot to år efter etableringen kom den første model på gaden – Dacia 1100 - i øvrigt en bil skabt på licens fra en Renault 8.
  • I 1999 købte Renault 51 pct. af aktierne i selskabet, der dette år blev privatiseret, og i dag ejer Renault 99,4 pct. af Dacia.
  • Dacia produceres fortrinsvis på Mioveni fabrikken i Rumænien og herfra sælges der til 37 markeder på fire kontinenter, men der er også fabrikker i blandt andet Marokko.
  • Dacia har de seneste år været en stor succes også i Vesteuropa, hvor salget er på mere end 380.000 biler.
I første omgang sker det med prisbomben, Lodgy, som er en 5-7 personers mpv, hvor prisen starter ved kun 129.990 kr. plus lev. Det er omkring 100.000 billigere end Renault Scenic, som har samme størrelse. En større udgave med plads til syv personer står til 149.900 kr.

Dacia har været en kæmpesucces i hele Europa, og de sidste fire år har de været rygtet til Danmark. Men først nu er kombinationen af økonomiske motorer og prissætning attraktiv, lyder det fra importøren.

Dacia introduceres hos kun 26 Renault-forhandlere, så er du interesseret i nyheden, er det ikke nok bare at køre ud til den lokale Renault-forhandler, for det er ikke sikkert, at han overhovedet forhandler Dacia.

Gammeldags teknik

Størrelsesmæssigt befinder vi os på førnævnte Scenic-niveau, mens dele af teknikken dog ser primitiv ud.

Tag bare den kun 82 hestes 1,6 benzinmotor, som ifølge tyske Auto Bild, der har prøvet bilen, har sit hyr med at trække vognen op ad bakker, støjer ganske markant på motorvejen og kun kører 14 km/l. Men takket være en lav gearing skulle Lodgy være ok til et begrænset kørselsbehov. En måske mere overskudsagtig dieselmotor med 90 hk koster 15.000 kr. oven i.

Uanset, om bilen har 5 eller 7 sæder, er længden den samme, men bagagerummet bliver reduceret markant, når antallet af sæder øges.

Sikkerheden er ikke noget at skrive hjem om med kun tre stjerner ud af fem, og der er heller ingen gardinairbags, som beskytter ved påkørsel fra siden.

Til gengæld har alle Dacia tre års garanti.

Basismodellen til 129.900 kr. har ingen fjernbetjent centrallås og elruder – her skal man hoste op med 10.000 kr. ekstra, mens aircondition står til 5.900 kr.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

"Mazdaen har et elegant hoftesvaj, onde forlygter og en fræk bagende"

Den nye Mazda MX-5 vækker begejstring hos formanden for den danske MX-5-klub.
forsiden lige nu

Rusland advarer USA i kampen mod IS

Syriens suverænitet tæller mere end USA og dets allieredes bekæmpelse af IS-jihadisterne.

Safety Car-drama i Singapores gader

Defekt gearboks i Nico Rosbergs Mercedes sendte Lewis Hamilton tre point foran i VM-stillingen.

Partileder: "Skotterne blev narret til at stemme nej"

De britiske politikere er ved at glemme deres løfter til de skotske vælgere, mener Alex Salmond.

EU-politiker får bøde for at sige "neger"

Et nyvalgt EU-parlamentsmedlem fra højrefløjen kom med "nedladende og racistiske" udtalelser.

Schmeichel og co. slog United i vildt comeback

Trods bagud 1-3 i anden halvleg vandt Leicester med Kasper Schmeichel over Manchester United.

Analyse: S og R må slås om dagpenge efter valget

Thorning har åbnet for ændring af dagpengereformen og håber, at det giver pote i valgkampen.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce