Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
onsdag 23. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 08.01.13 kl. 23:21

Tre af Danmarks billigste byder sig til

Fiat Panda kunne med en pris på under 70.000 kr. kalde sig Danmarks billigste, indtil lageret blev solgt. Nu er Ford på banen med en Ka til 69.980 kr. Vi stiller den op mod Citroën C1 og Seat Mii, der med priser, som starter en halv snes tusinde kroner højere, ellers er blandt de billigste.

Citroën C1
Attraction 3d
  • Pris: 79.990 kr. plus levering
  • Forbrug: 23,3 km/l
  • Co2 per km: 99 gram
  • Grøn ejerafgift: 290 kr. halvårligt
  • Sikkerhed: 3 Euro NCAP-stjerner
  • Motor: Trecylindret motor på 1,0 liter
  • Ydelse: 68 hk.
  • Moment: 93 Nm.
  • Topfart: 160 km/t
  • 0-100 km/t: 12,3 sek.
  • Køreklar vægt: 900 kg.
  • Bagagerum: 139 liter.

Citroën C1 Attraction 3d

Selv om der har været to facelifts undervejs, kan det ikke skjules at Citroën C1 er en bil med rødder tilbage til 2005. Den trecylindrede motor på 68 hk har stadig et friskt antrit, og brændstoføkonomien er også god, men den rustikke fremtoning, hvor især støjniveauet ved motorvejsfart slår igennem, kræver kompromiser.

Pladsmæssigt skal du krølle dig mere sammen på bagsæderne af en C1 end i Mii’én, mens det beskedne bagagerum på kun 139 liter heller ikke er noget at råbe hurra over. Ligesom sine duellanter byder C1 i grundversionen Attraction kun lige på det mest skrabede udstyr. Aircondition koster i alle modellerne ekstra.

Af de tre duellanter er Citroen C1 agterlanternen. Hvis du er single eller uden børn, så tag Ford Ka, mens Seat Mii er den bedste og mest moderne løsning på alle fronter.

Ford Ka
1,2 Trend 3d
  • Pris: 69.980 kr. plus levering
  • Forbrug: 20,4 km/l
  • Co2 per km: 115 gram
  • Grøn ejerafgift: 560 kr. halvårligt
  • Sikkerhed: 4 Euro NCAP-stjerner
  • Motor: Firecylindret motor på 1,2 liter
  • Ydelse: 69 hk.
  • Moment: 102 Nm.
  • Topfart: 159 km/t
  • 0-100 km/t: 13,4 sek.
  • Køreklar vægt: 940 kg.
  • Bagagerum: 224 liter.

Ford Ka 1,2 Trend 3d.

Anden generation af Ford Ka, der kan dateres tilbage 2008, er på samme tid en af de mest kompakte, men også mest civiliserede i klassen. Udgangspunktet er en Fiat 500. Det betyder, at pladsforholdene ikke ligefrem er overdådige i den lille bil. Til gengæld har Fords teknikere fået pakket motor, transmission og undervogn så godt ind, at Ka er en af klassens mest støjsvage.

Ligesom de to andre er basismodellen, Trend, meget spartansk udstyret. Den har i en periode været solgt til omkring 85.990 kr. for den billigste, og en overgang til 73.800 kr. på betingelse af Finansiering hos Ford.

Men nu er den sat ned til regulære 69.980 kr. hvilket gør den til et reelt røverkøb, hvis du bare er ude efter en billig basis-bil. Mens de to andre også kan fås med bagdøre, er Ka’en begrænset til to af slagsen.

Seat Mii
Reference 3D 1,0 Ecomotive
  • Pris: 79.900 kr. plus levering
  • Forbrug: 24,4 km/l
  • Co2 per km: 96 gram
  • Grøn ejerafgift: 280 kr. halvårligt
  • Sikkerhed: 5 Euro NCAP-stjerner
  • Motor: Trecylindret motor på 1,0 liter
  • Ydelse: 60 hk.
  • Moment: 95 Nm
  • Topfart: 161 km/t
  • 0-100 km/t: 14,4 sek.
  • Køreklar vægt: 940 kg.
  • Bagagerum: 251 liter.

Seat Mii Reference 3D 1,0 Ecomotive

Den lille Seat er med en startpris under 80.000 kr. for den tredørs mest skrabede model den absolut billigste af trekløveret med VW Up i spidsen.

Til den pris får du en harmonisk trecylindret motor på 60 hk, men må undvære de elruder og den fjernbetjente centrallås, som er standard hos Skoda og VW. Du må også leve med, at der ikke er mulighed for recirkulation af luften i modeller som denne, der ikke har aircondition. Til gengæld kan du glæde dig over en bil med lave serviceomkostninger. Og så byder Mii med sine 251 liter på klassens største bagagerum og pænt med plads på for- og agtersæderne.

Til gengæld er Mii mere rummelig, mere sikker og ikke mindst mere velkørende end C1 og Ka. Alt i alt en bedre bil til den forholdsvis beskedne merpris.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Advarsel mod piratpærer til bilen

Producenten advarer mod pærer, der ligner de ægte, men giver ringere lys.
forsiden lige nu

Mulige vragdele fra MH370 skyllet op

Havarieksperter er ved at undersøge vragdele, samtidig med at Malaysias regering siger god for undersøgelse.

USA erkender fotofup mod Rusland

Jyllands-Posten har været med til at tvinge New York Times til en opsigtsvækkende rettelse.

Tyske turister: ”Auf Wiedersehen, Dänemark”

Færre tyskere lejede et dansk sommerhus i 2013.

Drama ved Retten i Glostrup: Anholdt flygtet

Kammerater til sigtet i våbensag holdt betjente tilbage og sikrede ung mands flugt fra retsmøde.

EL kalder fløjtekoncert for »uværdigt«

Venstrefløjens repræsentanter på Christianborg vil ikke støtte aktion med 800 fløjter mod Thorning.

Muslim-glæde vækker sure muslim-miner

Ny video i lang række af glædes-udbrud falder ikke i god jord hos alle muslimer.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce