Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 08.01.13 kl. 20:13
De fleste nye biler har stop/startsystemer, som stopper motoren ved rødt lys. Den avancerede teknologi virker dog ofte ikke om vinteren. Foto: Colourbox

Start/stop står af om vinteren

De fleste stop/start-systemer virker ikke, når kulden sætter ind. Det koster på brændstofregningen.

Hvis din bil brummer videre langt længere end sædvanligt, behøver der ikke være noget i vejen. Mange af de nye stop/start systemer, der for eksempel stopper bilen ved rødt lys for at spare på brændstoffet, står nemlig af, hvis temperaturen ryger ned mod frysepunktet.

Således stopper en Volvo, hvis det udendørs termometer går under 5 grader, mens Fiat kan klare helt ned til minus 17 grader, viser en rundspørge til en række bilimportører. Det betyder, at du ikke altid kan regne med den besparelse på fem pct. i brændstofforbruget, eller 1-2 km/l, som mange bilfabrikker praler med.

Systemet kommer i flere biler

Stop/start-systemerne kommer i flere og flere biler, også VW Up-trillingerne, som p.t. er Danmarks mest solgte bil og Kia Picanto.

FDM mærker, at de avancerede systemer nu snart er blevet allemandseje og får en del henvendelser omkring stop/start-systemerne.

»Mange bilister tror, at systemet er gået i stykker, fordi motoren er holdt op med at standse, når bilen holder for rødt lys. Men det er fordi temperaturen er så lav, at systemet ikke virker. Nogle af systemerne er så følsomme, at de holder op med at virke, bare du tænder elbagruden,« siger Jørgen Jørgensen, der leder FDM’s tekniske rådgivning. Han mener også, at det handler om information

»Vi har været i dialog med nogle af bilimportørerne og spurgt, om de ikke kan være bedre til at forklare deres kunder om systemerne,« siger Jørgen Jørgensen, som dog mener, det er svært at nå den lovede brændstofbesparelse, selv når systemet virker.

Fakta
Her står stop/start systemet af
  • Ford: Systemet fungerer ikke ved udetemperaturer under 0 grader
  • Kia: Ude- og batteritemperatur over 3 plusgrader
  • Fiat: System er ikke aktivt ved udendørs-temperaturer under minus 14 grader.
  • Volvo: System ikke aktivt ved udetemperaur under plus 5 grader
  • Toyota: Virker ikke ved batteritemperatur under minus 15 grader.
  • VW: Systemet virker ved batteritemperaturer mellem minus 1 grad og plus 55 grader.
  • Opel: Systemet fungerer ikke ved temperaturer under minus 5 grader.
  • Peugeot: Batteritemperatur på mellem minus 5 og plus 60 grader

Bemærk. Nogle angiver udetemperatur, andre temperaturen på batteriet. Fælles for de fleste er, at en lang række betingelser skal være opfyldt. Bl.a. en vis kølevæsketemperatur og et minimum af strømforbrugere.

»Der er i praksis ikke den store forskel. Det kan være svært at mærke,« siger han. Noget vi på redaktionen også har oplevet.

Mange forudsætninger

Forklaringen bag ved funktionen er, at det kræver meget strøm at starte bilen. Og systemerne er mere avancerede end som så.

Hos Opel skal motoren ikke alene være driftsvarm, batteriet opladet og udetemperaturen over minus 5 grader, kølevæsketemperaturen og motorens udstødningstemperatur må heller ikke være for høj.

Ud over, at hjelm og førerdør skal være lukkede og førerens sele spændt. Men også bl.a. klimaanlægget, vakuumbremsen og partikelfiltret spiller ind.

Ingen elbagrude

Hos Fiat er stop/start-systemet betinget af, at elbagruden ikke er i gang samtidig med, at viskeren kører i højeste gear. Og hvis kabinen varmes op eller køles ned, virker det heller ikke.

»Det er nogle meget følsomme systemer. Om sommeren mærker man jo ikke noget, men om vinteren kan systemerne opføre sig anderledes. Og vi oplever kunder, som er i tvivl om, hvorvidt systemet ikke virker, eller bare er i orden,« siger Steffen Holm, der er pressechef hos Fiat Automobiles Danmark.

Her gør man selv en indsats for at informere kunderne. Det sker bl.a. ved grundig instruktion af sælgere, synligt infomateriale fremme hos forhandlerne og hangers i bakspejlet, når nye biler leveres.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Med Tom K. bag Le Mans-kulisserne

Den danske racerkører Tom Kristensen er ikke bare mesteren ude på asfalten – også bag kulissen er han bedst. Han har også både fans og presse i sin hule hånd.
forsiden lige nu

Ukrainsk operation optrappes i øst

Prorussiske separatister er fordrevet fra rådhus i det østlige Ukraine efter besættelse.

F1-lånets popularitet i frit fald

Til gengæld er der dødt løb mellem F3-F5-lånene og de fastforrentede lån.

Vragdele stammer ikke fra MH370

Vragdele, der er skyllet i land på Australiens vestkyst, stammer ikke fra det forsvundne fly.

Ny Brøndby-ledelse fortsætter tv-storm

»Man har jo ikke lov til at dumme sig to gange,« siger superligadirektør om Brøndbys tv-enegang.

Kæmpe donut-kæde åbner i Danmark

De runde kager med farvestrålende glasur og krymmel er på vej til større danske byer.

Henrik Sass går hårdt til ekspert

Den centrale S-minister beklikker en eksperts troværdighed efter at have modtaget hård kritik.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
"Turisterne har ødelagt Barcelona"
I en kontroversiel dokumentarfilm fortæller byens indbyggere, hvordan Barcelona er ved at blive til en "forlystelsespark". 
Se flere
Motor
Med Tom K. bag Le Mans-kulisserne
Den danske racerkører Tom Kristensen er ikke bare mesteren ude på asfalten – også bag kulissen er han bedst. Han har også både fans og presse i sin hule hånd. 
Se flere