*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

tirsdag 30. september 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 08.01.2013 kl. 20:13
De fleste nye biler har stop/startsystemer, som stopper motoren ved rødt lys. Den avancerede teknologi virker dog ofte ikke om vinteren. Foto: Colourbox

Start/stop står af om vinteren

De fleste stop/start-systemer virker ikke, når kulden sætter ind. Det koster på brændstofregningen.

Hvis din bil brummer videre langt længere end sædvanligt, behøver der ikke være noget i vejen. Mange af de nye stop/start systemer, der for eksempel stopper bilen ved rødt lys for at spare på brændstoffet, står nemlig af, hvis temperaturen ryger ned mod frysepunktet.

Således stopper en Volvo, hvis det udendørs termometer går under 5 grader, mens Fiat kan klare helt ned til minus 17 grader, viser en rundspørge til en række bilimportører. Det betyder, at du ikke altid kan regne med den besparelse på fem pct. i brændstofforbruget, eller 1-2 km/l, som mange bilfabrikker praler med.

Systemet kommer i flere biler

Stop/start-systemerne kommer i flere og flere biler, også VW Up-trillingerne, som p.t. er Danmarks mest solgte bil og Kia Picanto.

FDM mærker, at de avancerede systemer nu snart er blevet allemandseje og får en del henvendelser omkring stop/start-systemerne.

»Mange bilister tror, at systemet er gået i stykker, fordi motoren er holdt op med at standse, når bilen holder for rødt lys. Men det er fordi temperaturen er så lav, at systemet ikke virker. Nogle af systemerne er så følsomme, at de holder op med at virke, bare du tænder elbagruden,« siger Jørgen Jørgensen, der leder FDM’s tekniske rådgivning. Han mener også, at det handler om information

»Vi har været i dialog med nogle af bilimportørerne og spurgt, om de ikke kan være bedre til at forklare deres kunder om systemerne,« siger Jørgen Jørgensen, som dog mener, det er svært at nå den lovede brændstofbesparelse, selv når systemet virker.

Fakta
Her står stop/start systemet af
  • Ford: Systemet fungerer ikke ved udetemperaturer under 0 grader
  • Kia: Ude- og batteritemperatur over 3 plusgrader
  • Fiat: System er ikke aktivt ved udendørs-temperaturer under minus 14 grader.
  • Volvo: System ikke aktivt ved udetemperaur under plus 5 grader
  • Toyota: Virker ikke ved batteritemperatur under minus 15 grader.
  • VW: Systemet virker ved batteritemperaturer mellem minus 1 grad og plus 55 grader.
  • Opel: Systemet fungerer ikke ved temperaturer under minus 5 grader.
  • Peugeot: Batteritemperatur på mellem minus 5 og plus 60 grader

Bemærk. Nogle angiver udetemperatur, andre temperaturen på batteriet. Fælles for de fleste er, at en lang række betingelser skal være opfyldt. Bl.a. en vis kølevæsketemperatur og et minimum af strømforbrugere.

»Der er i praksis ikke den store forskel. Det kan være svært at mærke,« siger han. Noget vi på redaktionen også har oplevet.

Mange forudsætninger

Forklaringen bag ved funktionen er, at det kræver meget strøm at starte bilen. Og systemerne er mere avancerede end som så.

Hos Opel skal motoren ikke alene være driftsvarm, batteriet opladet og udetemperaturen over minus 5 grader, kølevæsketemperaturen og motorens udstødningstemperatur må heller ikke være for høj.

Ud over, at hjelm og førerdør skal være lukkede og førerens sele spændt. Men også bl.a. klimaanlægget, vakuumbremsen og partikelfiltret spiller ind.

Ingen elbagrude

Hos Fiat er stop/start-systemet betinget af, at elbagruden ikke er i gang samtidig med, at viskeren kører i højeste gear. Og hvis kabinen varmes op eller køles ned, virker det heller ikke.

»Det er nogle meget følsomme systemer. Om sommeren mærker man jo ikke noget, men om vinteren kan systemerne opføre sig anderledes. Og vi oplever kunder, som er i tvivl om, hvorvidt systemet ikke virker, eller bare er i orden,« siger Steffen Holm, der er pressechef hos Fiat Automobiles Danmark.

Her gør man selv en indsats for at informere kunderne. Det sker bl.a. ved grundig instruktion af sælgere, synligt infomateriale fremme hos forhandlerne og hangers i bakspejlet, når nye biler leveres.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Ny Renault kører 100 km på literen

Massivt vægttab og hybriddrift i fransk konceptbil.
forsiden lige nu

Regeringen: Islamisk Stat kan ikke besejres med kampfly alene

Forsvaret gør klar til at udsende 280 danskere i foreløbig et år for at bekæmpe Islamisk Stat.

JP i Hong Kong: Støtten til demonstrationer stiger

Jyllands-Postens udsendte giver et stemningsbillede fra demonstrationer i Hong Kong.

Dyrt for godsejer at blæse på Højesteret

Stor regning til godsejer Gorm Lokdam: Han blæste på Højesteret og videresolgte kopiprodukter.

Strammere sikkerhed efter voldtægt mod kvindelig nattevagt

Region Midtjylland ventede en måned med at oplyse, at en ung beboer havde begået voldtægt.

4.500 bilister blev kontrolleret i København

Manglende brug af sele, overlæs og andre forhold blev afsløret under politikontrol i København.

OB

Troels Bech er den mest fyrede træner i Superligaens historie

Troels Bech rykker nu fra andre fyringsplagede trænere på lidet flatterende liste.
Annonce
Motor på Guide.dk
Test af Peugeot 308

Premiere: Citroën og Peugeot er ved at løbe tør for penge. Men Peugeot 308 giver håb for fremtiden. Det er nemlig en fremragende bil, på niveau med Golf og kører bedre.

Annonce
Søg i vejviseren
Annonce