Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
fredag 25. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 08.01.13 kl. 20:13
De fleste nye biler har stop/startsystemer, som stopper motoren ved rødt lys. Den avancerede teknologi virker dog ofte ikke om vinteren. Foto: Colourbox

Start/stop står af om vinteren

De fleste stop/start-systemer virker ikke, når kulden sætter ind. Det koster på brændstofregningen.

Hvis din bil brummer videre langt længere end sædvanligt, behøver der ikke være noget i vejen. Mange af de nye stop/start systemer, der for eksempel stopper bilen ved rødt lys for at spare på brændstoffet, står nemlig af, hvis temperaturen ryger ned mod frysepunktet.

Således stopper en Volvo, hvis det udendørs termometer går under 5 grader, mens Fiat kan klare helt ned til minus 17 grader, viser en rundspørge til en række bilimportører. Det betyder, at du ikke altid kan regne med den besparelse på fem pct. i brændstofforbruget, eller 1-2 km/l, som mange bilfabrikker praler med.

Systemet kommer i flere biler

Stop/start-systemerne kommer i flere og flere biler, også VW Up-trillingerne, som p.t. er Danmarks mest solgte bil og Kia Picanto.

FDM mærker, at de avancerede systemer nu snart er blevet allemandseje og får en del henvendelser omkring stop/start-systemerne.

»Mange bilister tror, at systemet er gået i stykker, fordi motoren er holdt op med at standse, når bilen holder for rødt lys. Men det er fordi temperaturen er så lav, at systemet ikke virker. Nogle af systemerne er så følsomme, at de holder op med at virke, bare du tænder elbagruden,« siger Jørgen Jørgensen, der leder FDM’s tekniske rådgivning. Han mener også, at det handler om information

»Vi har været i dialog med nogle af bilimportørerne og spurgt, om de ikke kan være bedre til at forklare deres kunder om systemerne,« siger Jørgen Jørgensen, som dog mener, det er svært at nå den lovede brændstofbesparelse, selv når systemet virker.

Fakta
Her står stop/start systemet af
  • Ford: Systemet fungerer ikke ved udetemperaturer under 0 grader
  • Kia: Ude- og batteritemperatur over 3 plusgrader
  • Fiat: System er ikke aktivt ved udendørs-temperaturer under minus 14 grader.
  • Volvo: System ikke aktivt ved udetemperaur under plus 5 grader
  • Toyota: Virker ikke ved batteritemperatur under minus 15 grader.
  • VW: Systemet virker ved batteritemperaturer mellem minus 1 grad og plus 55 grader.
  • Opel: Systemet fungerer ikke ved temperaturer under minus 5 grader.
  • Peugeot: Batteritemperatur på mellem minus 5 og plus 60 grader

Bemærk. Nogle angiver udetemperatur, andre temperaturen på batteriet. Fælles for de fleste er, at en lang række betingelser skal være opfyldt. Bl.a. en vis kølevæsketemperatur og et minimum af strømforbrugere.

»Der er i praksis ikke den store forskel. Det kan være svært at mærke,« siger han. Noget vi på redaktionen også har oplevet.

Mange forudsætninger

Forklaringen bag ved funktionen er, at det kræver meget strøm at starte bilen. Og systemerne er mere avancerede end som så.

Hos Opel skal motoren ikke alene være driftsvarm, batteriet opladet og udetemperaturen over minus 5 grader, kølevæsketemperaturen og motorens udstødningstemperatur må heller ikke være for høj.

Ud over, at hjelm og førerdør skal være lukkede og førerens sele spændt. Men også bl.a. klimaanlægget, vakuumbremsen og partikelfiltret spiller ind.

Ingen elbagrude

Hos Fiat er stop/start-systemet betinget af, at elbagruden ikke er i gang samtidig med, at viskeren kører i højeste gear. Og hvis kabinen varmes op eller køles ned, virker det heller ikke.

»Det er nogle meget følsomme systemer. Om sommeren mærker man jo ikke noget, men om vinteren kan systemerne opføre sig anderledes. Og vi oplever kunder, som er i tvivl om, hvorvidt systemet ikke virker, eller bare er i orden,« siger Steffen Holm, der er pressechef hos Fiat Automobiles Danmark.

Her gør man selv en indsats for at informere kunderne. Det sker bl.a. ved grundig instruktion af sælgere, synligt infomateriale fremme hos forhandlerne og hangers i bakspejlet, når nye biler leveres.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Lad indkøbsposen vælge stationcaren

Hverdagsliv. Vi tester, hvor let det er at komme i bagagerummet på syv populære stationcars.
forsiden lige nu

Så ofte gik Skat på kontrol i haver

For første gang afslører Skat, hvordan man bruger en række kontroversielle metoder.

Meningsmåling: Danskerne ser Rusland som en trussel mod freden i Europa

Næsten halvdelen af danskerne peger på Rusland som hovedansvarlig for krisen i Ukraine.

Ombudsmanden pudset på Sass

Folkebevægelsen mod EU står bag.

Efter 125 år: Forsvundet skib fundet ved et tilfælde

Forskere ledte egentlig efter et skib, der sank i 1952, men stødte på et meget ældre vrag.

"Millionæren uden ansigt" granskes efter skibsforlis

Mystisk kultleder og chef for det ulykkesramte sydkoreanske katastrofeskib har en broget fortid.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce