*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. juli 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 07.01.2013 kl. 23:16

Nyt ambitiøst Kina-mærke på vej

Kinesiske Qoros har ansat den tidligere Mini-designer Gert Volker Hildebrand til at bygge et helt nyt mærke op fra bunden.

Design betyder alt. Det ved de hos Kia, som med tyske Peter Schreyer har fået skabt et helt nyt brand-image. Med solid teknik under huden vel at mærke.

Nu vil kinesiske Qoris gøre koreanerne kunststykket efter. Qoros har nemlig ansat Gert Volker Hildebrand, der kommer fra et job som designchef hos det BMW-ejede Mini, samt en lang række topfolk fra europæisk bilindustri til at stå i spidsen for at opbygge mærket i Europa.

Et brand, som viser den første model på forårets internationale motorshow i Geneve, og hvorfra folkene bagved regner med at lancere den første køreklare bil sidst på året for derefter at følge med en stribe.

Mindre sedan

Den første bliver en mindre sedan, der altså vises som færdig model i Schweiz, hvor der også står to andre konceptbiler.

- Vi er i den tidlige fase af at forme vores eget designsprog, og vores brand-identitet skal kunne genkendes med det samme, lyder det bl.a. fra Gert Hildebrandt, der beskriver designet som ”desirable elegance”. Rent praktisk følger det tidens trend med lang akselafstand og korte udhæng. Ifølge de første skitser og tegninger er linjerne da også meget europæiske.

En akilleshæl for de kinesiske mærker har især været sikkerhed og crashtest resultater. Her lover Qoros 5-stjernene resultater. Det bliver interessant at følge, når den første model kommer igennem testen.

Ejes af stor bilproducent

Qoros ejes af den store kinesiske bilproducent Chery Automobile og Israel Corporation i fællesskab. Chery har i forvejen know how i at producere elbiler, mens Israel Corporation er storinvestor i elbilsorganisationen Better Place.

Better Place, som herhjemme har opbygget et net af batteriskiftestationer for elbiler, har meldt ud, at en eller flere nye samarbejdspartnere er på vej. Hvem det er, holder man dog stadig tæt ind til kroppen.

Tidligere Kina-planer er dog ikke kommet særligt langt. Således havde BYD en overgang planer om et dansk elbilseventyr, men det er ikke kommet i gang endnu, mens Brilliance, der havde sikkerhedsproblemer, aldrig kom længere end til Tyskland. Længst fremme er Great Wall, der lancerer pickuppen Steed herhjemme om et års tid.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Fræk jubilæumsbil fra Seat

Den tosæders Ibiza Cupster markerer Seat-modellens 30-års jubilæum.
forsiden lige nu

USA: Vi har beviser på, at Rusland skyder over grænsen til Ukraine

Erfaren analytiker mener, at de påståede beviser kan blive et vigtigt vendepunkt i konflikten.

Soldater har fundet nedstyrtet fly

Ifølge fransk tv er flyet nu fundet i det centrale Mali. Flyet havde 116 personer om bord.

USA

Obamas prestigeprojekt vinder nyt terræn

Trods truende retssager kan regeringen glæde sig over opløftende tal om sygeforsikringer.

Saxo-direktør: Riis har løftet holdet - Tinkov har hjulpet med sin champagne

Humøret var højt hos Tinkoff-Saxo, efter at Rafal Majka forsvarede sin bjergtrøje.

Ankersen sendte Esbjerg videre i Europa

Esbjerg er klar til tredje runde af kvalifikationen i Europa League.

Holland: Indhold af sorte bokse er intakt

Det er lykkedes for de hollandske myndigheder at downloade indholdet fra de sorte bokse fra MH17.
Annonce
Motor på Guide.dk
Nyhed: Det går den rigtige vej for Dacia

Ny Dacia Sandero klarer sig bedre end Lodgy. Nissan Evalia flopper i Euro NCAP-test.

Annonce
Søg i vejviseren