*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

lørdag 20. september 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 07.01.2013 kl. 23:16

Nyt ambitiøst Kina-mærke på vej

Kinesiske Qoros har ansat den tidligere Mini-designer Gert Volker Hildebrand til at bygge et helt nyt mærke op fra bunden.

Design betyder alt. Det ved de hos Kia, som med tyske Peter Schreyer har fået skabt et helt nyt brand-image. Med solid teknik under huden vel at mærke.

Nu vil kinesiske Qoris gøre koreanerne kunststykket efter. Qoros har nemlig ansat Gert Volker Hildebrand, der kommer fra et job som designchef hos det BMW-ejede Mini, samt en lang række topfolk fra europæisk bilindustri til at stå i spidsen for at opbygge mærket i Europa.

Et brand, som viser den første model på forårets internationale motorshow i Geneve, og hvorfra folkene bagved regner med at lancere den første køreklare bil sidst på året for derefter at følge med en stribe.

Mindre sedan

Den første bliver en mindre sedan, der altså vises som færdig model i Schweiz, hvor der også står to andre konceptbiler.

- Vi er i den tidlige fase af at forme vores eget designsprog, og vores brand-identitet skal kunne genkendes med det samme, lyder det bl.a. fra Gert Hildebrandt, der beskriver designet som ”desirable elegance”. Rent praktisk følger det tidens trend med lang akselafstand og korte udhæng. Ifølge de første skitser og tegninger er linjerne da også meget europæiske.

En akilleshæl for de kinesiske mærker har især været sikkerhed og crashtest resultater. Her lover Qoros 5-stjernene resultater. Det bliver interessant at følge, når den første model kommer igennem testen.

Ejes af stor bilproducent

Qoros ejes af den store kinesiske bilproducent Chery Automobile og Israel Corporation i fællesskab. Chery har i forvejen know how i at producere elbiler, mens Israel Corporation er storinvestor i elbilsorganisationen Better Place.

Better Place, som herhjemme har opbygget et net af batteriskiftestationer for elbiler, har meldt ud, at en eller flere nye samarbejdspartnere er på vej. Hvem det er, holder man dog stadig tæt ind til kroppen.

Tidligere Kina-planer er dog ikke kommet særligt langt. Således havde BYD en overgang planer om et dansk elbilseventyr, men det er ikke kommet i gang endnu, mens Brilliance, der havde sikkerhedsproblemer, aldrig kom længere end til Tyskland. Længst fremme er Great Wall, der lancerer pickuppen Steed herhjemme om et års tid.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

"Jeg har aldrig siddet i en bil, der får så meget opmærksomhed"

BMW’s helt nye hybridbil er så opsigtsvækkende, at stort set alle i Milano peger, smiler eller råber.
forsiden lige nu

45.000 kurdere flygter fra IS til Tyrkiet

Kurdere flygter til Tyrkiet i hobetal på grund IS' fremrykning i det nordlige Syrien.

Thulesen vil give syge ”lyst til dejlig mad”

Dansk Folkepartis leder accepterer ikke supersygehuse uden køkkener.

Jensen's Bøfhus: ”Vi er kede af kritikken”

Kunderne raser mod Jensen's Bøfhus på Facebook efter sag om navnestrid.

Ny radikal leder: Rige må klare sig selv

Folk, der kan selv, må ikke trække så meget på offentlige ydelser, mener Morten Østergaard.
USA

Russiske fly fløj ind i amerikansk luftrum

Amerikanske og canadiske fly opdagede seks kampfly fra Rusland over Alaska.

Vælgerne: Thorning bedre end Løkke

Det er unikt, at det pludselig er en socialdemokrat, som folk tror på i spørgsmålet om den økonomiske krise, mener valgforsker.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce