Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 07.01.13 kl. 23:16

Nyt ambitiøst Kina-mærke på vej

Kinesiske Qoros har ansat den tidligere Mini-designer Gert Volker Hildebrand til at bygge et helt nyt mærke op fra bunden.

Design betyder alt. Det ved de hos Kia, som med tyske Peter Schreyer har fået skabt et helt nyt brand-image. Med solid teknik under huden vel at mærke.

Nu vil kinesiske Qoris gøre koreanerne kunststykket efter. Qoros har nemlig ansat Gert Volker Hildebrand, der kommer fra et job som designchef hos det BMW-ejede Mini, samt en lang række topfolk fra europæisk bilindustri til at stå i spidsen for at opbygge mærket i Europa.

Et brand, som viser den første model på forårets internationale motorshow i Geneve, og hvorfra folkene bagved regner med at lancere den første køreklare bil sidst på året for derefter at følge med en stribe.

Mindre sedan

Den første bliver en mindre sedan, der altså vises som færdig model i Schweiz, hvor der også står to andre konceptbiler.

- Vi er i den tidlige fase af at forme vores eget designsprog, og vores brand-identitet skal kunne genkendes med det samme, lyder det bl.a. fra Gert Hildebrandt, der beskriver designet som ”desirable elegance”. Rent praktisk følger det tidens trend med lang akselafstand og korte udhæng. Ifølge de første skitser og tegninger er linjerne da også meget europæiske.

En akilleshæl for de kinesiske mærker har især været sikkerhed og crashtest resultater. Her lover Qoros 5-stjernene resultater. Det bliver interessant at følge, når den første model kommer igennem testen.

Ejes af stor bilproducent

Qoros ejes af den store kinesiske bilproducent Chery Automobile og Israel Corporation i fællesskab. Chery har i forvejen know how i at producere elbiler, mens Israel Corporation er storinvestor i elbilsorganisationen Better Place.

Better Place, som herhjemme har opbygget et net af batteriskiftestationer for elbiler, har meldt ud, at en eller flere nye samarbejdspartnere er på vej. Hvem det er, holder man dog stadig tæt ind til kroppen.

Tidligere Kina-planer er dog ikke kommet særligt langt. Således havde BYD en overgang planer om et dansk elbilseventyr, men det er ikke kommet i gang endnu, mens Brilliance, der havde sikkerhedsproblemer, aldrig kom længere end til Tyskland. Længst fremme er Great Wall, der lancerer pickuppen Steed herhjemme om et års tid.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Toyota i stor motoroffensiv

Det japanske mærke ruller 14 nye brændstoføkonomiske motorer ud i løbet af 2015.
forsiden lige nu

Psykisk syge: Tag penge fra andre syge

Psykisk syge og deres pårørende kræver 2 mia. kr. ekstra til psykiatrien.

Brøler forsinker supersygehus i Odense

Region Syddanmark kritiseres for planlægningen af milliardbyggeriet.

Apple overrasker eksperterne positivt

Apples nye regnskabstal overstiger forventningerne takket været et tilfredsstillende iPhone-salgstal.

Mette Frederiksen om S-krise: Danskerne har ret

Socialdemokraterne skal tage befolkningens problemer mere alvorligt, lyder det.

LO frygter slagsmål under Thornings tale

Det kan ende i slåskamp ved statsministerens tale 1. maj, advarer LO-chef.

Ledigheden i industrien dykker

Faldende ledighed skaber frygt for flaskehalse og rejser tvivl om behovet for vækstpakker.
Annonce
Motor på Guide.dk
Test af Porsche 911 Turbo

Premiere: Den klassiske Porsche 911 turbo er tilbage med frygtindgydende præstationer. Bilen når 200 km/t på blot 10,3 sekunder og stopper først ved 318 km/t i topversionen, S, med 560 hestekræfter.

Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
"Turisterne har ødelagt Barcelona"
I en kontroversiel dokumentarfilm fortæller byens indbyggere, hvordan Barcelona er ved at blive til en "forlystelsespark". 
Se flere
Motor
Med Tom K. bag Le Mans-kulisserne
Den danske racerkører Tom Kristensen er ikke bare mesteren ude på asfalten – også bag kulissen er han bedst. Han har også både fans og presse i sin hule hånd. 
Se flere