*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

tirsdag 2. september 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 07.01.2013 kl. 23:16

Nyt ambitiøst Kina-mærke på vej

Kinesiske Qoros har ansat den tidligere Mini-designer Gert Volker Hildebrand til at bygge et helt nyt mærke op fra bunden.

Design betyder alt. Det ved de hos Kia, som med tyske Peter Schreyer har fået skabt et helt nyt brand-image. Med solid teknik under huden vel at mærke.

Nu vil kinesiske Qoris gøre koreanerne kunststykket efter. Qoros har nemlig ansat Gert Volker Hildebrand, der kommer fra et job som designchef hos det BMW-ejede Mini, samt en lang række topfolk fra europæisk bilindustri til at stå i spidsen for at opbygge mærket i Europa.

Et brand, som viser den første model på forårets internationale motorshow i Geneve, og hvorfra folkene bagved regner med at lancere den første køreklare bil sidst på året for derefter at følge med en stribe.

Mindre sedan

Den første bliver en mindre sedan, der altså vises som færdig model i Schweiz, hvor der også står to andre konceptbiler.

- Vi er i den tidlige fase af at forme vores eget designsprog, og vores brand-identitet skal kunne genkendes med det samme, lyder det bl.a. fra Gert Hildebrandt, der beskriver designet som ”desirable elegance”. Rent praktisk følger det tidens trend med lang akselafstand og korte udhæng. Ifølge de første skitser og tegninger er linjerne da også meget europæiske.

En akilleshæl for de kinesiske mærker har især været sikkerhed og crashtest resultater. Her lover Qoros 5-stjernene resultater. Det bliver interessant at følge, når den første model kommer igennem testen.

Ejes af stor bilproducent

Qoros ejes af den store kinesiske bilproducent Chery Automobile og Israel Corporation i fællesskab. Chery har i forvejen know how i at producere elbiler, mens Israel Corporation er storinvestor i elbilsorganisationen Better Place.

Better Place, som herhjemme har opbygget et net af batteriskiftestationer for elbiler, har meldt ud, at en eller flere nye samarbejdspartnere er på vej. Hvem det er, holder man dog stadig tæt ind til kroppen.

Tidligere Kina-planer er dog ikke kommet særligt langt. Således havde BYD en overgang planer om et dansk elbilseventyr, men det er ikke kommet i gang endnu, mens Brilliance, der havde sikkerhedsproblemer, aldrig kom længere end til Tyskland. Længst fremme er Great Wall, der lancerer pickuppen Steed herhjemme om et års tid.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Ford og VW i firmabilduel

Nye generationer af VW Passat og Ford Mondeo tørner sammen til efteråret.
forsiden lige nu

De store børn kvitter smøgerne

Antallet af 15-årige rygere er halveret på fire år. Ikke godt nok, mener sundhedsdirektør.

Soltoff's familie i sorg efter likvidering i Irak

Familien er bekendt med grufuld tragedie og er i sorg, siger talsmand for pårørende til Sotloff.

Anker Boye betaler stor telefonregning

Odense Kommune og TDC har indgået forlig om en stor mobilregning, som Anker Boye fik efter ferierejse.

Derfor opfører teenagedrenge sig uansvarligt

Hjerneforskning kan forklare, hvorfor drenge i teenagealderen ofte har en uansvarlig og frygtløs adfærd.

Kinesisk overraskelse venter på Wozniacki

Peng Shuai slog den schweiziske teenager Belinda Bencic i US Opens kvartfinale og kan nu møde Wozniacki.

Nyt superlån kan slå F5-lånet

Der skal ikke meget til, før det nye 30-årige boliglån er billigere end de lange flekslån.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce