*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

lørdag 22. november 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 07.01.2013 kl. 23:16

Nyt ambitiøst Kina-mærke på vej

Kinesiske Qoros har ansat den tidligere Mini-designer Gert Volker Hildebrand til at bygge et helt nyt mærke op fra bunden.

Design betyder alt. Det ved de hos Kia, som med tyske Peter Schreyer har fået skabt et helt nyt brand-image. Med solid teknik under huden vel at mærke.

Nu vil kinesiske Qoris gøre koreanerne kunststykket efter. Qoros har nemlig ansat Gert Volker Hildebrand, der kommer fra et job som designchef hos det BMW-ejede Mini, samt en lang række topfolk fra europæisk bilindustri til at stå i spidsen for at opbygge mærket i Europa.

Et brand, som viser den første model på forårets internationale motorshow i Geneve, og hvorfra folkene bagved regner med at lancere den første køreklare bil sidst på året for derefter at følge med en stribe.

Mindre sedan

Den første bliver en mindre sedan, der altså vises som færdig model i Schweiz, hvor der også står to andre konceptbiler.

- Vi er i den tidlige fase af at forme vores eget designsprog, og vores brand-identitet skal kunne genkendes med det samme, lyder det bl.a. fra Gert Hildebrandt, der beskriver designet som ”desirable elegance”. Rent praktisk følger det tidens trend med lang akselafstand og korte udhæng. Ifølge de første skitser og tegninger er linjerne da også meget europæiske.

En akilleshæl for de kinesiske mærker har især været sikkerhed og crashtest resultater. Her lover Qoros 5-stjernene resultater. Det bliver interessant at følge, når den første model kommer igennem testen.

Ejes af stor bilproducent

Qoros ejes af den store kinesiske bilproducent Chery Automobile og Israel Corporation i fællesskab. Chery har i forvejen know how i at producere elbiler, mens Israel Corporation er storinvestor i elbilsorganisationen Better Place.

Better Place, som herhjemme har opbygget et net af batteriskiftestationer for elbiler, har meldt ud, at en eller flere nye samarbejdspartnere er på vej. Hvem det er, holder man dog stadig tæt ind til kroppen.

Tidligere Kina-planer er dog ikke kommet særligt langt. Således havde BYD en overgang planer om et dansk elbilseventyr, men det er ikke kommet i gang endnu, mens Brilliance, der havde sikkerhedsproblemer, aldrig kom længere end til Tyskland. Længst fremme er Great Wall, der lancerer pickuppen Steed herhjemme om et års tid.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Stor oplevelse i ny minibil fra Opel

Opel er klar med en ny Corsa efter jul. Den er rummelig, virker meget helstøbt, og det indre henter inspiration fra Adam.
forsiden lige nu

En ny type boligjægere vælger at leje

Efterspørgslen på dyre lejeboliger er mere end femdoblet siden 2011, viser nye tal fra BoligPortal.dk. Men hvorfor?

Engell: Mette F. må hyre en god departementschef

Justitsministeriet skal igen have respekt med en ny departementschef, mener politisk kommentator Hans Engell.

Ebola-procedure blev fulgt til punkt og prikke

SAS' pressechef roser både passagerer og personale efter håndteringen af ebola-mistanke i Kastrup.

Amerikansk snestorm kan medføre oversvømmelser

Myndighederne advarer mod konsekvenserne af den enorme mængde sne efter snestormen, der allerede har kostet 13 mennesker livet.

Undgå de moralske tømmermænd efter firmajulefrokosten

Det kan få konsekvenser, hvis du ikke kender spillereglerne. Få råd fra en takt og tone-ekspert.

Jerusalems borgmester gyder olie på vandene

Både palæstinensiske og israelske borgere i Jerusalem oplever en bølge af hadmotiverede forbrydelser.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce